Framtida andrahandsvärde på elbilar - blir det som en iPhone?

Med tanke på min separata tråd “Nu har min V70 lagt av, hjälp mig resonera kring ny bil…” så har jag en fundering / spekulation om framtiden. Just nu upplever jag t.ex. att det är en jättestor skillnad på elbil och elbil samt elbil och vanliga bilar. Det vill säga att relativt sätt skillnaderna i modeller mellan bensinbilar (typ inget revolutionerande på 20 år) så tar elbilar “större skutt” eftersom branschen/tekniken är mer omogen.

  • Hur ser ni på andrahandsvärdet på elbilarna i framtiden?

Är det en risk att att det blir som med en iphone som förlorar i princip hela sitt värde eftersom generationerna / teknikutvecklingen går så snabbt?

1 gillning

Beror på vad som händer. Om det kommer bilar som kan laddas snabbt och smidigt, vilket jag tror kommer hända, så kommer existerande elbilar sjunka som en sten i värde.

Dock är just bilar väldigt dåliga värdebevarare överlag… så andrahandsvärdet kanske inte är lika viktigt som driftskostnaderna under bilens livslängd beroende på hur länge du behåller den.

Fast nu finns det ju statistik att just iPhone har bäst andrahandsvärde, dvs man får mer för en gammal iPhone än en gammal Samsung/Huawei etc etc. Så lite missvisande rubrik :slight_smile:

De traditionella biltillverkarna är ju inte direkt kända för att göra stora skutt varje år. Om däremot FAANG/Tesla får vara med i utvecklingen tror jag absolut att utvecklingen kommer gå snabbare → större värdesänkning.

2 gillningar

Kommer bli som med platt-tv racet i början på 2000-talet.

För mig som aldrig var inne i platt-tv-racet, vad hände då?

De första kostade över 100K. Hade kanske HD-kvalitet (720p).

Idag är det 1080P och 4K för några tusenlappar inklusive massa inbyggda smarta funktioner

2 gillningar

bilar har i största allmänhet uselt andrahandsvärde. Elbilar riskerar väl bli ännu sämre än vanliga bilar eftersom allt talar för att framtida modeller kommer ha bättre batterier, det problemet har ju inte vanliga bilar, där skillnaden inte är så stor mellan att köpa en begagnad och en ny.

1 gillning

Nu vet jag inte om det stämmer men som jag hört det från norska bekanta så finns det problem med att sälja begagnade Teslor, och detta har påverkat priset negativt.

I Norge har de kommit längre än i Sverige med omvandlingen till elbilar och om de ser problem med andrahandsvärdena så lär detsamma troligen hända är.

1 gillning

Jag har funderat en hel del på frågan om elbilars och bensin-/dieselbilar framtida värdeminskning och tycker att det är supersvårt. Listar några av mina funderingar nedan:

  • Elbilar borde rimligtvis ha bättre andrahandsvärde än ICE-bilar (Internal Combustion Engine) eftersom elbilen är framtiden och fossila bränslen är på väg att fasas ut.
  • Vad händer å andra sidan med dagens dyra elbilar om elbilsutvecklingen tar jättekliv inom kort?
  • Om utfasningen skulle gå snabbt nu och man äger en nyare och dyr ICE-bil så är det nog bäst att sälja bort den så snabbt som möjligt.
  • Å andra sidan kanske utfasningen går så långsamt att dagens begagnatmarknad inte hinner påverkas. Vem vet?

Här är en intressant artikel på SVT med tillhörande videoklipp om elbilar. Forskaren Peder Zandén Kjellén kanske är en person som du ska bjuda in vid samtal om bilar och framtidens transporter @janbolmeson?

Edit: Här finns en lite längre föreläsning med Peder

Kom ihåg att själva eldrivlinan bara är EN DEL av en hel bil. Resten av komponentera är gemensamma oavsett drivlina. På dessa andra komponenter har det skett en kontinuerlig prispress i över 100år.

I Sverige finns ca 5 miljoner registrerade bilar. Ca 250” av dessa är laddbara bilar, varav drygt 75” rena elbilar. Det säljs drygt 300” nya bilar årligen i genomsnitt. Så omställningen kommer att ta en hel del tid. Så många kommer nog ofrivilligt/frivilligt att vilja/måsta fortsätta åka fossilbil om de vill åka bil. Dvs även fossilbilarna kommer att ha sin efterfrågan. Här är en tydlig skillnad mot TV-apparater/mobiler där omställningen antagligen kunde ske betydligt snabbare.

Biltillverkarna är också väldigt begränsade i att få fram tillräckligt med batterier för en snabbare omställning. Där man också av den anledningen pga ekonomiska/likviditetsskäl behöver hålla liv i fossilbilstillverkningen för att hålla liv i sina nuvarande bilfabriker. (Produceras ca 75-90 miljoner bilar i världen årligen om jag minns rätt)

Angående rena elbilar är 2:a värdet mycket kopplat till nästa ägares behov/situation. Så uppfyller en elbil kriterierna hos många kommande ägare kontra nybilspriserna får de hög efterfrågan =högt 2:a värde.

Generellt kommer en ”bra” elbil för sitt ”användningsområde/pris” att hålla bra 2:a värde som begagnad för privatpersoner om den fortfarande funkar bra utan fördelar som företagsbil. Där t ex låga driftskostnader ger högre betalningsvilja för bilen.

En liten och dyr elbil med kort räckvidd har/kommer troligtvis tappa en hel del eftersom den som begagnad främst tilltalar de som söker en 2:a bil i familjen. Dessutom kommer hela tiden nya ännu lite billigare som konkurrerar med den kategorin.

En liten och billig elbil med kort räckvidd kommer dock tappa relativt lite i kronor eftersom den fortfarande som begagnad passar bra som 2:a bil i familjen med låga driftskostnader.

En stor och dyr familjeelbil med lång räckvidd, dragkrok, kombi, 4WD osv kommer t ex ha bättre 2:a värde eftersom den även passar som familjebil för begagnatkunden. Då är man beredd att betala mer för den kategorin och det finns begränsat utbud och stor efterfrågan på begagnat.

Bilimportörerna/tillverkarnas sätt att bibehålla kontrollen över marknaden och sina kunder är att jobba med vassa ”privatleasingkampanjer”. Då kommer elbilarna gatanterat tillbaka/byts in och kunderna måste byta bil regelbundet =nya säljs. De begagnade säljs sen på det sätt som ger högst intäkt.

Så det korta svaret. Elbilars 2:a handsvärde kommer att variera beroende på flera olika faktorer.

Finns otroligt mycket spännande att fundera på om den förändring som nu sker inom bilbranschen. (Jag har själv verkat inom bilbranschen drygt 20år och hållit på yrkesmässigt med elbilar sedan 2013)

1 gillning

Bilar har alltid haft risigt andrahandsvärde, även när det inte var aktuellt med ett teknikskifte… så det argumentet känns inte sådär klockrent.

Ja, det stämmer att bilar har risigt andrahandsvärde, men min fundering är mer en jämförelse av framtida värdeminskning mellan elbilar och ICE-bilar. Värdeminskningen är som alla vet en jättestor del av bilens TCO (förutom om man kör gamla och billiga bilar) och då är det avgörande om den ena sorten har mycket kraftigare värdeminskning än den andra.,

Så länge inte kärnkraft helt plötsligt blir ok som energikälla, så tror jag att elbilarna kommer konkurreras ut av vätgasbilar… så då kommer elbilar inte längre va det nya svarta…

Håller med. Elbilar kommer hålla värdet bättre relativt fossilbilar, även om elbilar nu köps till högre pris. Det kommer vara en stark push mot elbilar i samhället och alla kommer inte kunna köpa nytt. De modeller som kommer ut nu har redan så pass lång range att de kan upfylla många köpares behov. Även om nästa gen utklassar nuvarande gen i range och priset går ner något så kommer andrahandsvärget vara starkare än om du köper en ny fossibil idag och säljer den vid samma tidpunkt.

Ingen vet väl riktigt vart andrahandsvärdet är på väg, många köper nog Tesla i andrahand för statussymbolen ,affären kanske inte är så bra, men coolt att ha en Tesla på garageuppfarten, Men vad kostar det att byta batteri när det blir dax för det, 10% för att byta på en iphon, det är 100.000 på en Tesla minst, kanske 2-3 ggr mer ??

Att byta hela batteriet är väldigt dyrt, men det är så klart inte så man gör. Precis som man inte byter hela motorn på en bensinbil om vattenpumpen går sönder, utan enbart den trasiga delen så byter man (eller kopplar bort) den trasiga cellen på ett batteri. I övrigt så håller normalt batteriet längre än bilens livslängd.

Edit: Rättade länken. Copy-paste error
(Hämtat från Efuel)
Telematikföretaget Geotab har samlat in information från 6300 elbilar runt om i världen och som totalt täcker 1,8 miljoner kördagar. Deras statistik visar att ett elbilsbatteri i genomsnitt tappar 2,3 % av dess totala kapacitet per år. Det innebär en kortare räckvidd men samtidigt sammanfattar Geotab att batteriets livslängd i de flesta fall kommer vara längre än fordonets livslängd.

Ett annat exempel är Nissan Leaf där Nissan beräknar den genomsnittliga livslängden på bilen till ca 10 år och dess batterier i 22 år. Ett resultat som de presenterade efter att ha analyserat 400 000 Leafs och dess batteriers kapacitet. Därmed behöver företaget även hitta en smidig lösning för att kunna återanvända batterierna.

Så svaret på din fråga är att det inte är en kostnad som du i normalfallet behöver bekymra dig över. Sedan kan ett helt batteri haverera, precis som en kamkedja kan gå av och då blir det dyrt. Framtiden får utvisa hur vanligt det blir.

2 gillningar

Såvida inte batterier börjar förbättras i en rasande takt, vilket de inte gjort hittills, så tror jag att de kommer hålla värdet ungefär som fossilbilar hållit sitt värde historiskt.

Fossilbilar kommer nog hålla värdet sämre framåt, pga bränslepriser, beskattning, etc.

Med det sagt hade jag inte köpt en elbil, utan leasat. Dels för att leasingen har varit fördelaktig då jag kollat, och dels för att det känns helt galet att stoppa in 550’ (i mitt fall) i en bil. Då hade jag nog skippat elbil helt och kört en bättre begagnad bensinare.

Det var mina killgissningar :slightly_smiling_face:

1 gillning

Det har inte med frågan att göra egentligen… Men enligt min erfarenhet håller Apple-prylar sitt värde oväntat bra jämfört med annan elektronik. Jag har själv sålt av mer eller mindre gamla Apple-grejer till bra pris.

Jag har inte räknat på denna killgissningen, men en iPhone för 10000 kr håller nog värdet bättre än en bil, iallafall de första åren :slightly_smiling_face:

1 gillning

Det är många som förespråkar leasing.
Då måste man ju göra antagandet att leasingbolagen räknar fel och bedömer andrahandsvärdet för högt.
Okej, det finns visst en liten momsfördel med bonuspengarna, men är det några andra fördelar de skulle kunna ha som jag missar?
Fördel med att man låser in kunden och att hen mer troligt kommer teckna en ny leasing när avtalet går ut?

Jag hade varit mer orolig för att köpa en ny bil med förbränningsmotor idag.
Visst är andrahandsvärdet osäkert. Men det är det ju oavsett vilket drivmedel du använder.
Att andrahandsvärdet på elbilar skulle rasa för att det kommer bättre batterier och snabbare laddning har jag svårt att tro. Det har det ju inte gjort hittills vad jag vet.

Hur stor andel är det egentligen som ofta har behovet av att köra mer än 20-30 mil per dag?
Det verkar vara ungefär denna räckvidd som många nya elbilar har idag (verklig räckvidd).
Om du inte har det behovet spelar det ju inte så stor roll om du har ett batteri med 100 mils räckvidd eller kan snabbladda med 250 kw (eller vad vi nu kommer att hamna).

Undantaget blir ju de som inte har möjlighet till hemmaladdning. Där kan det ju finnas en vits. Men oavsett så kommer det ju fortsätta finnas de som inte har råd att köpa nytt och vill ha elbil.

2 gillningar