Kom ihåg att själva eldrivlinan bara är EN DEL av en hel bil. Resten av komponentera är gemensamma oavsett drivlina. På dessa andra komponenter har det skett en kontinuerlig prispress i över 100år.
I Sverige finns ca 5 miljoner registrerade bilar. Ca 250” av dessa är laddbara bilar, varav drygt 75” rena elbilar. Det säljs drygt 300” nya bilar årligen i genomsnitt. Så omställningen kommer att ta en hel del tid. Så många kommer nog ofrivilligt/frivilligt att vilja/måsta fortsätta åka fossilbil om de vill åka bil. Dvs även fossilbilarna kommer att ha sin efterfrågan. Här är en tydlig skillnad mot TV-apparater/mobiler där omställningen antagligen kunde ske betydligt snabbare.
Biltillverkarna är också väldigt begränsade i att få fram tillräckligt med batterier för en snabbare omställning. Där man också av den anledningen pga ekonomiska/likviditetsskäl behöver hålla liv i fossilbilstillverkningen för att hålla liv i sina nuvarande bilfabriker. (Produceras ca 75-90 miljoner bilar i världen årligen om jag minns rätt)
Angående rena elbilar är 2:a värdet mycket kopplat till nästa ägares behov/situation. Så uppfyller en elbil kriterierna hos många kommande ägare kontra nybilspriserna får de hög efterfrågan =högt 2:a värde.
Generellt kommer en ”bra” elbil för sitt ”användningsområde/pris” att hålla bra 2:a värde som begagnad för privatpersoner om den fortfarande funkar bra utan fördelar som företagsbil. Där t ex låga driftskostnader ger högre betalningsvilja för bilen.
En liten och dyr elbil med kort räckvidd har/kommer troligtvis tappa en hel del eftersom den som begagnad främst tilltalar de som söker en 2:a bil i familjen. Dessutom kommer hela tiden nya ännu lite billigare som konkurrerar med den kategorin.
En liten och billig elbil med kort räckvidd kommer dock tappa relativt lite i kronor eftersom den fortfarande som begagnad passar bra som 2:a bil i familjen med låga driftskostnader.
En stor och dyr familjeelbil med lång räckvidd, dragkrok, kombi, 4WD osv kommer t ex ha bättre 2:a värde eftersom den även passar som familjebil för begagnatkunden. Då är man beredd att betala mer för den kategorin och det finns begränsat utbud och stor efterfrågan på begagnat.
Bilimportörerna/tillverkarnas sätt att bibehålla kontrollen över marknaden och sina kunder är att jobba med vassa ”privatleasingkampanjer”. Då kommer elbilarna gatanterat tillbaka/byts in och kunderna måste byta bil regelbundet =nya säljs. De begagnade säljs sen på det sätt som ger högst intäkt.
Så det korta svaret. Elbilars 2:a handsvärde kommer att variera beroende på flera olika faktorer.
Finns otroligt mycket spännande att fundera på om den förändring som nu sker inom bilbranschen. (Jag har själv verkat inom bilbranschen drygt 20år och hållit på yrkesmässigt med elbilar sedan 2013)