Var tror du vätgasen kommer från?
Ja dessutom går det år mer energi för att driva bilar med vätgas än om man laddar batterier direkt.
Vätgas kanske har en framtid i tunga fordon och som energilagring (min gissning).
I många fall vad jag läst mig till säljer de bilarna på andrahandsmarknaden i Norge, som ska vara högre i pris än den svenska.
Jag är generellt skeptisk mot leasing, men vad gäller elbil är det lönsamt enligt mina uträkningar.
Jag har alltid föreställt att vi byter batteri istället för att ladda batterierna.
Att man äger bilen men inte batteri.
Så, man kör in på laddatationen. Ställer bilen på anvisad plats, underifrån så plockas bilens batteri ut och in sätts ett nytt. Sen kan man köra vidare med en gång.
I en sådan värld kan bilen behålla värdet längre sålänge standarden för hus batterierna monteras förblir densamma.
Jag växte upp i en bilintresserad miljö och följer på avstånd fortfarande vad som händer bland bilbyggare. Något generaliserat så har jag tänkt att klassiska bilar är en bubbla eller åtminstone att efterfrågan till viss del är begränsad till de som växte upp med dessa bilar.
Nu kommer det fler och fler byggen med elkonvertering bland ganska stora aktörer i staterna och bilvärlden är en stor ekonomi så jag får till viss del omvärdera mina antaganden. Dessa bilar bör ju kunna konverteras flera gånger allteftersom tekniken förfinas och utbudet minskar.
Ifråga om elbilar nu så lär det väl komma att finnas klassiker såsom de första teslamodellerna etc.
Ett antal företag har gett sig på detta men det faller på diverse punkter. Dels så är de flesta elbilar idag designade så att batterierna är väldigt integrerade (då man vill nyttja utrymmet så bra som möjligt). Sedan är folk tveksamma till att få ett “begagnat” batteri av okänt ursprung de ska köra runt med. Sedan har du hela kylsystemet som på något vis ska integreras i denna process. Nu när laddning börjar bli så snabb som den är så tror jag inte det finns någon mening med detta alls. Säg att de får ner nån automagisk process till 5 minuter för att byta batteri. En Ioniq 5 på en bra laddare kan gå från 20-80% på runt 15 minuter. Att bygga all denna komplexitet och infrastruktur för att spara 10 minuter på en laddning? När bilar om ett par år kanske klarar att ladda på 10 minuter? Nä, tror inte på detta.
Tror vätgas definitivt har sina fördelar, men tror inte alla riktigt begriper hur man framställer den. Energin måste ju uppstå någonstans…
Som jag ser det så har bilhandlarna ett antal fördelar med leasingavtal för elbilar:
- De slipper den kostnad som en privatperson har när man köper/säljer bilen. Så fort man som privatperson ska sälja en bil så blir ju priset per automatik lägre än om en bilhandlare gör det.
- Det är oftast lättare att sälja en ny bil till en kund i form av “leasing” jämfört med att sälja den rakt av pga. den höga kostnaden.
- Miljöbilspremie som bilsäljaren får och kan hämta hem redan efter 3 år.
- Som nämnts ovan så går det eventuellt att sälja bilen i Norge och då göra en bättre affär. Lite opraktiskt att göra detta som privatperson.
- Som bilhandlare har du lättare att hantera eventuella reparationer, rekond osv. Säljkostnaderna blir helt enkelt lägre för en bilförsäljare.
När jag har räknat så har det oftast varit billigare att leasa än att köpa elbilar under förutsättning att de har ett kampanjerbjudande för just den bilen, annars blir det inte lönsamt.
Om man kan nöja sig med en bil som är typ 1-3 år gammal istället för en helt ny så hamnar beräkningarna betydligt mera i favör för att köpa bilen istället för att leasa dock.
Från tomma intet…
Vad jag ville ha fram är hur omöjligt det är att säga vad som kommer gälla i framtiden, det va inte så länge sedan naturgasbilar va det nya heta, dom är inte så roliga att äga eller sälja idag…
Som jag ser det är det ändå ganska stor skillnad på perioden då E85 var poppis eller då gas var lite mer på tapeten.
Nu satsar man ju enorma mängder pengar från biltillverkarna på nya plattformar anpassade för eldrift och nya batterifabriker osv.
Det måste ändå vara lite skillnad på detta än då man gjorde lite anpassningar av förbränningsmotorerna för att gå på gas eller E85.
Jag tycker det mesta talar för att det är batterielbilar som kommer gälla.
Vad jag vet är det bara Toyota som hållt fast vid vätgasen. Hyundai har väl också haft någon modell. Men hur mycket har de sålt?
Miljöbilspremien betalas väl ut redan efter sex månader?
Försökte hitta siffror på hur vanligt det är med export till Norge, men hittade inte några siffror.
Jag undrar. När du räknar på kostnad privat vs leasing. Hur beräknar du värdeminskningen? Är ju jättesvårt att bedöma.
Köper dina argument om fördel för handlarna i övrigt!
Funderar själv på en Polestar 2 nu och där finns ju inga speciella erbjudanden, utan det är en online beställning och priset på hemsidan som gäller.
Google is your friend. Jag har inte kollat det finstilta för dessa men:
Leaseplan.com har erbjudande på Polestar 2 från 5035 kr/mån inkl försäkring.
Carla.se har erbjudande från 4995kr/mån inkl försäkring och vinterdäck.
Även gomore har liknande erbjudande.
Fortfarande inte billigt men bättre än ordinarie pris.
Edit: såg precis att priserna på Polestars hemsida är angivna innan klimatbonus så den verkliga månadskostnaden blir lägre, så vet inte om ovanstående erbjudanden är bättre, men värt att jämföra i alla fsll.
Eller hur. Här finns en video för de intresserade: The Truth about Hydrogen - YouTube
Ett år trodde jag, men osäker här. Som privatperson vill du ju knappast sälja din nya bil efter 6-12 månader eller ens innan 5 år, men ett leasingavtal brukar oftast vara 3 månader.
Inte helt trivialt nej, här har du detaljer: Jämförelse av att köpa ny bil eller leasa per oktober 2020
Som synes en halvering av pris vart 5:e år. Inte alls säkert det stämmer för alla bilmodeller.
Troligen är det då mera lönsamt att köpa bilen under förutsättning att du inte har alldeles för dålig ränta på lånet.
En sak många glömmer bort även inom bilbranschen angående miljömässiga drivmedel historiskt sett kopplat till 2:a värden.
E85: 1:a tjänstebilsförare =förmånligt köra. 2:a ägare privat ingen ekonomisk vinst köra/äga. (Dyrare service mm) Stora volymer av begagnatutbud. =lågt 2:a värde när tjänstebilsvolymerna blev begagnade.
Biogas: 1:a tjänstebilsförare =förmånligt köra. 2:a ägare privat ingen ekonomisk vinst köra/äga. (Dyrare service mm) Stora volymer av begagnatutbud. =lågt 2:a värde när tjänstebilsvolymerna blev begagnade.
Laddhybrid: 1:a tjänstebilsförare =förmånligt köra. 2:a ägare privat kan med rätt körmönster vara ekonomisk vinst köra/äga. (Dyrare service MEN billigt köra på el) Hyfsat stora volymer av begagnatutbud. =hyfsat bra 2:a värde när tjänstebilsvolymerna börjat bli begagnade.
Elbil: 1:a tjänstebilsförare =förmånligt köra. 2:a ägare privat ekonomisk vinst köra/äga. Relativt liten volym av begagnade. Bra 2:a värde när de få ”moderna” stora familheelbilarna med bra räckvidd blivit begagnade ELLER de små OCH billiga elbilarna blivit begagnade. (De dyra små med kort räckvidd har däremot haft dåligt 2:a värde)
Tesla specifikt: Relativt sett få bilar OCH nybilspriset dopat av stigande dollarkurs/nybilspriser 2014-2018. Dessutom hade de tidiga 2013-2016 gratis laddning ”for life”. Så Tesla har generellt sett haft bra till extremt bra 2:a värde.
Många inom bilbranschen har sett på laddbara bilar som ”den senast subventionerade miljöflugan precis som tidigare som snart går över” Där man missat att driftskostnaden även för elbilarnas 2:a privata ägaren är låg, utbudet begränsat. (I motsats till E85/biogas) vilket gett/ger incitament till högt 2:a värde.
Angående exporten till Norge gjorde ländernas olika subventioneringsmodellerna att man kunde tillgodogöra sig BÅDA systemens fördelarna. Först xx-000kr i fast subvention i Sverige och sen därefter lyfta bort momsen på företagsägda begagnade bilar som importerades till Norge (Vanligtvis 12-mån leasade elbilar) Dock var det främst enskilda bilhandlare som höll på med det och inget respektive bilimportör/finansbolag vill utnyttja systematiskt mig veterligen.
Så jag skulle säga att bilbranschen generellt har gjort en missbedömning när man ”likställt” restvärdestänket på elbilar med hur det såg ut för tidigare miljöbilar (E85/Gas och delvis även snåla dieslar)
Där man dessutom inte riktigt förstod skillnaden mellan olika elbilsmodeller. Därför går det inte heller riktigt att prata om elbilars ”2:a hands värde” generellt som att det är exakt samma för alla elbilsmodeller.
Endast tio år! Det är ju absurt, som med telefoner, vitvaror och annat. Titta på bensindrivna bilar som rullar generellt mer än tjugo år. Sedan har vi några som håller kvar i ännu äldre. För att inte tala om klassiker, 20 år, och veteraner, mer än 30 år.
Men gårdagens produkter gjordes för att hålla längre. Medan man idag producerar för en allt kortare livslängd för att sälja mer. Helt absurt.
Tack för länkarna.
Jo de ligger lite billigare. Men begränsat med val på utrustning.
Blir det köp för min del så är det i så fall att baka in det i bolånet.