Bilmarknaden 2024 | Några tankar och spaningar

Här är lite förutsägelser för 2024 som inspiration från 2023-tråden.

Först ett par påpekande.

• A) Nybilsförsäljningen försöker styras av fabriken + importörens agerande på respektive märke. Själva bilhandlaren ”utför” i princip bara försäljningen mot viss marginal/provision. Idag är många handlare främst agenter/förmedlare av bilarna åt importören. I de fallen tar handlarna mindre lager/risk själva.

• B) Begagnatförsäljning är i princip bara själva bilhandlarens angelägenhet/affär. I vissa stycken blir det att se som en ”störning” av fabrikens/importörens nybilsförsäljning om/när samma bilhandlaren fokuserar/även säljer begagnade bilar.

• C) Begagnatmarknaden/priser följer indirekt nybilsmarknaden. Så kampanjer på nya bilar slår omedelbart på nyare begagnat och sen blir det en kedjereaktion på det nedåt i alla prisnivåer för begagnat.

• D) Begagnatbranschen består ÄVEN av massor av fristående små/stora bilhandlare OCH privatförsäljning. De hamnar längre ut på kedjan och får acceptera marknadsläget och har få andra instrument att ta till än just sänkta begagnatpriser för att få till avslut.

• E) Verkstadsaffären är en kombination av importörens garantijobb och reservdelsförsäljning ihop med verkstadens jobb och marginal på reservdelar.

• F) Finansbolagen FÖLJER i princip marknadsräntorna. När det är låga kampanjräntor är det i princip alltid fabrik/importör/handlare som skjuter till pengar till finansbolaget så att kundens ränta blir låg.

Om bilmarknaden 2024

Här är lite vad jag tror om 2024.

1. Fortsatt låg nybilsförsäljning/ordertecknande. Syns inte utanför bilbranschen eftersom det inte är officella siffror. Officiell registreringssiffror vissar alltså hur försäljningen såg ut tidigare med viss fördröjning.

2. Registreringarna går ner radikalt. 2023 blev 289000 men det var starkt dopat av en stor orderstock. Mobility Sweden kommunicerar 240000 för 2024 men de har också incitament av flera skäl att hålla upp siffrorna. Jag gissar på < 200 000 bilar 2024. Elbilsandel ca 1/3. Börjar vi hamna ner emot 175000 bilar är det historiskt låga siffror vi pratar om. Då blir det också historiskt stökigt i bilbranschen!

3. Splittrad prisbild på nytt och begagnat. Vissa försöker hålla upp priserna. Vissa kommer ”dumpa” priset på vissa ENSTAKA bilar eller MINDRE PARTIER av bilar för att få in likviditet/frigöra kapital.

4. OBS! Valutakurs/Export påverkar också marknaden. I vissa fall kan importörer/handlare ”välja” att i princip dumpa bilar på export för att inte störa/förstöra prisbilden i Sverige.

5. Många små och mellanstora bilmärken riskeras slås ut/försvinna från den svenska marknaden. Framför allt de som inte har attraktiva elbilar på G eller annan specifik nisch.

6. Stora begagnat bilhandlarkedjor riskeras slås ut och därmed skapa stort stök på bilmarknaden. Här är det kedjor som i princip BARA lever på sälja begagnade bilar. Dvs de lever INTE på verkstadskunder, saknar nybilsförsäljning och därmed saknar ramavtalskunder =företagskunder bundna till de.

7. Listpriserna står i stort stilla. STD-utrustningen kommer att öka, framför allt i form av ”kampanjversioner” med mycket utrustning. Tänk 4WD och högre utrustningsversion på köpet osv.

8. Kommer generellt finnas gott om bilar för snabb leverans.

9. Kampanjer kommer ske på bilar som kan LEVERERAS.

10. Kampanjer på privatleasing. Där aktörer skjuter till pengar till kalkylen så kundpriset blir subventionerat.

11. Företagskunder får mer rabatter eller attraktiv operationell leasingerbjudanden.

12. Subventionering av räntor, serviceavtal, försäkringar, vinterdäck, tillbehör osv. Mycket ”på köpet” kostar mindre i internkostnader än direkta prissänkningar.

13. Listpris på bilhandlarräntor 7,5-9%% men gott om kampanjräntor på 1-4%.

14. Kunderna framför allt privatkunderna, kommer vara mindre benägna att ”lyxbyta” till ny/nyare bil. De som byter gör det främst för att man måste.

15. Begagnatpriserna har sjunkit, framför allt i slutet av 2023. De fortsätter sjunka under 2024 mot mer normala nivåer =historiskt värdefall.

16. Privatpersoner får mer fokus på begagnade bilar. Sen kanske man försöker klara sig på en bil mindre i familjen.

17. Företag lägre intresse köp/leasing och fortsatt flytt mot hyrbilslösningar & milersättning.

18. Hyrbilslösningar och delningsekonominlösningar kommer öka generellt MEN flera tjänster/lösningar börjar nog få ekonomiska problem pga lägre efterfrågan 2024. Jag gissar att många redan tidigare hade låga marginaler/lönsamhet och mer kan liknas vid ”startups” med hoppfulla finansiärer i bakgrunden som skjuter in pengar.

19. Elbilar har fått en ”realitycheck” för många nybörjare efter vinterns kyla/snö. Många har nu den hårda vägen fått lära sig om verklig räckvidd, långsam snabbladdning i kyla. Dessutom börjar många nu få upp ögonen även för ”vanliga bilegenskaper” hos nya elbilsmodeller. Dvs säten, dörrhandtag, ljudnivå, sittkomfort, klimatanläggningar vintertid, assistanssystemens tillkortakommanden osv. Här har nog även säljkåren och serviceorganisationer gått igenom ett elddop att hantera problem med missnöjda kunder, elbilar och trilskande mjukvaror den här vintern.

20. Tesla kör vidare på kampanjer för att sälja lagerbilar. Då främst räntekampanjer och rabatter på nya bilar i lager. Gissar på ganska stora rabatter för att hålla liv i produktion/försäljning på den allt mer åldrande S/X. Sen kan en stärkt krona ihop med Teslas agila prisanpassning snabbt förändra prisbilden på nya Tesla (och därmed även begagnade Tesla)

21. Tesla - Fackets konflikt är en svårlöst knut. (Två tjuriga parter och mycket prestige/vilja) Jag gissar att Tesla försöker hittar ANDRA lösningar i det längsta än att skriva på ett traditionellt kollektivavtal. Tesla har också en historia av att arbeta sig runt/lösa svåra problem på nya innovativa sätt. Sverige är ungefär 1% av Teslas affär i världen så ur den aspekten inte vital att bibehålla oförändrad för Tesla. Sen har Tesla historiskt haft konflikter med fack runt om i världen utan att vika sig.

22. Sänkt reduktionsplikt =lägre pris på bensin/diesel ökar intresset för BEGAGNADE bensin & dieselbilar, samt NYA bensin/hybrider/laddhybrider. Däremot har jag svårt att se nybilsförsäljningen av dieselbilar ta fart. Helt enkelt för att importörernas fokus, företagskundernas policies och bonus&malus systemen effektivt styr bort nybilskunderna från diesel.

23. I orostider ser man historiskt ofta generellt en återgång/fokus på stora/trygga/traditionella bilmärken.

Avslutningsvis blir sammanfattningen att jag ser betydligt fler tecken/faktorer som kan ge lägre prisbild framöver än motsatsen. Samt att jag gissar på en historiskt låg nybilsförsäljning/registrering i Sverige.

74 gillningar

Tack för att du tog dig tiden, nyttig läsning om man har bilbytartankar.

4 gillningar

Tack @Skogstomten - känner mig alltid klokare och blir till och med lite intresserad av bilar när du pratar om det. :heart:

Med tanke på ovan så gör jag också lite reklam för Erisk hemsida och tjänst “hjälp vid bilköp”

13 gillningar

Blir det en ny Tesla @janbolmeson ? :joy:
Har du räknat hem det :wink:?

Nope, men jag kommer behålla den. Är SJUKT nöjd med den. :grin:

Framförallt är det så många småsaker som är så grymma - köra med bara en pedal, inte satt mig i en kall bil på 2.5 år, från tid till annan får man nya funktioner, den är snabb etc.

Den har definitivt gjort vårt liv rikare. Ska prata med @skogstomten i september när leasingen går ut.

12 gillningar

Intressanta tankar, håller med dig.

Och flikar in om laddhybrider, jag har kört elbil 2 år men gick sedan över till laddhybrid. Det var mest för att det inte fanns någon elbil med något bra erbjudande på privatleasing sommaren 2023 när jag skulle byta, var egentligen ute efter en ID4 men var inga kampanjer som intresserade mig då. Som elbilsägare var jag mot laddhybrider, “det sämsta av två världar” också vidare.

Men för mig som bor i villa och kan ladda hemma samt bara kör ca 10-20 km till vardags är det kanon, har egentligen inte några direkt högre kostnader för drivmedel med mitt körmönster och behöver aldrig tänka vart jag ska ladda innan vid långresor. Kostnaden på långresor är ungefär motsvarande kostnaden för långresor med elbil med tanke på priset på snabbladdning.

Det jag saknar är bara elektrisk värme (kör KIA Sportage, har dock motor-/kupévärmare) och att AC laddning var 3-fas 22kW så man kunde ladda upp batteriet på 1 timme när man är i någon annan stad och har kört batteriet tomt på vägen dit. Nu är det nästan ingen idé att ladda någonstans om man inte ska stanna 3-4 timmar.

Så heja laddhybriden om man kan ladda hemma, vet inte hur mycket sämre för klimatet det är heller eftersom inget jättestort batteri behöver tillverkas :slightly_smiling_face:

4 gillningar

Hade varit intressant om det blev ett avsnitt av det. Uppföljning sedan sist och se ifall kalkylen blev så som man tänkte sig samt vad för alternativ som finns framåt.

11 gillningar

Angående begagnatpriser tänkte jag dela med mig mitt senaste bilköp.

Vi köpte en Kia Optima -17 8500mil i september 2020 då den hade gått 3år som leasingbil, vi betalade 192 000kr hos KIA återförsäljare och bilen hade 4års nybilsgaranti kvar vilket kändes bra. Bilen har fungerat okej, har fått kostat på nya sommardäck och bromsar samt bytt två stag i framvagnen (slitagedelar ej garanti) samt backkamera och gasdämpare till bakluckan (garanti). I övrigt bara vanlig service utan större poster.

Dock har vi märkt är det inte är en bra vinterbild, ingen dieselvärmare trots att det är en diesel. Och KIAn är sämre isolerad än andra bilar vi har haft så tar en evighet att få den isfri med kupévärmare. Körde fast i början av vintern i fjällen där vårt resesällskap tog sig fram fint med sin Toyota. Gillar heller inte riktigt automatväxellådan på den då den lever sitt egna liv ibland, framförallt på vintern. Nybilsgarantin tar också slut till hösten så kände att det var dags att byta.

Nu har vi köpt en Volvo V90 Cross Country -19 D4 AWD med den utrustning vi vill ha, gick att köpa till 24mån garanti då det var en Volvo återförsäljare. Pris för den med vinterhjul blev 324 500kr + garanti 3995kr.

Men det jag tänkte komma till var att vi fick 157 000kr i inbyte för får vår KIA, en värdeminskning på 35 000kr över 40 månader eller 875kr / mån. Där blev jag själv överraskad för jag trodde att det skulle vara mer då det är en skapligt ny bil. Hade ju säkert kunnat få lite mer om jag hade sålt den själv men är bekvämt med inbyte.

Räknar med betydligt större värdeminskning på volvon men nu har vi köpt en bil som vi vill ha och inte den som är ekonomisk bäst. Och då familjen klarar sig med en bil tänker jag att den får kosta lite mer mot om man behöver två bilar. Brukar också sätta av en lagom summa till ett bilkonto varje månad så känns det mentalt en enklare att ta de pengarna när det är dax att byta bil nästa gång.

11 gillningar

Tack för ett intressant inlägg.
Vi har avvaktat med att köpa en toyota corolla TS pga att vi är inte i akut behov av bil just nu samt att jag väntar på att priserna går ner en bit till.

Har följ just den bilens prisutveckling på den begagnade marknaden och ser att priserna faller från 260 till 240 och nu 220.

Väntar tills april och kan förhoppningsvis köpa en för 180-190. Helst en som är från 2020 och har gått under 5000mil.

Tror ni det är en realistisk tanke eller bara drömtänkande?

1 gillning

Intressant, tack!

Har du någon åsikt om importmarknaden från Tyskland?
Jag är ute efter en Tysk-tillverkad husbil som är ovanlig i Sverige men mer populär i Tyskland. EUR/SEK utvecklingen har väl inte varit gynnsam, samtidigt är utbudet större och det finns några % att spara på momsen.

Tror du det finns ett ekonomiskt case under 2024 för privatimport när det gäller dyrare (hus)bilar runt1-1,5M?

2 gillningar

Jag har en känsla av att “bildelningens tid är nu”. Vi har en väldigt turbulent situation på bilmarknaden i stort. Transitionen till elbilar gör det ekonomiskt riskabelt att äga bil på ett sätt som det inte varit innan.
Elbilar kommer det nya av hela tiden. Nybilspriserna faller och begagnatpriserna följer med dem. Många märken är obekanta och risken för barnsjukdomar och överraskningar av olika slag en realitet.

Gamla bilar riskerar att bli dyra att äga om/när drivmedelspriserna går upp eller att “straffas” på andra sätt genom miljözoner och annat. Det finns förstås strategier som sannolikt fungerar men många “typer av bilinnehav” som traditionellt framstått som rimliga gör det inte på samma sätt nu.

Alla har förstås inte möjlighet att välja bort bilägande och köra bildelning istället. Om man har den möjligheten verkar det ändå idag fungera bättre än tidigare. När jag skaffade min första bil 2016 gjorde jag först en koll av bildelningsalternativ för att se hur det såg ut. Läget var inte särskilt bra och begränsningarna många. Idag är utbudet betydligt större, både av bildelningstjänster och olika bilar tillgängliga lokalt via Gomore. Jag bor alltså i en förort till Stockholm. Det jag konkret vill kunna göra är:

1. Hitta bil snabbt för att åka och hämta en gratis pryl i någon annan förort. Två timmars utflykt allt som allt. Liten bil räcker.
  2. Kunna åka på utflykt med familjen till något närliggande ställe med dålig kollektivtrafik. Kanske åtta timmars användning totalt.
  3. Åka på semester en vecka sommar eller vinter. Kanske 100 mils körning totalt.
1 gillning

Jag tror inte alls att bilägandet skulle vara mer ekonomiskt riskabelt nu. Klart att om man nödvändigtvis måste köra bilar i prisklassen 500-800 tkr, då kommer värdeminskningen bli brutal i kronor räknat. Men det finns betydligt billigare bilar att köpa och äga. Min bil kan inte falla mer än 30tkr i värde tex.

Att räntan drog iväg och att elbilssubventionen försvann var mycket bra. Detta samt att komponentbristerna från pandemin ordnat sig, gör att de onormala situation som var 2020-2022 börjar ordna till sig.

Folks transportbehov är ganska oförändrat och det kommer finnas en marknad för ICE-bilar i minst 10 år till. Elbilarna förbättras och blir billigare och/eller bättre. Early adopters finansierar den utvecklingen, som alltid.

Du begriper ju själv att alla inte kan/vill/orkar/måste kuska runt i en bil som kostar som en bättre cykel.

3 gillningar

Nä min bil är åt den andra extremen. Den som vill ha en modernare bil som kräver mindre av ägaren kan ju köpa en fin bil för 250tkr.

1 gillning

Frågan handlar inte bara om elbilar. Den utvecklingen är lätt att förstå. Frågan handlar om bilägande “som helhet”. Just nu har vi en regering som är beroende av SD och kör “huvudet i sanden”. Det är inte givet att det ska fortsätta så.

Det jag menar att med att bilägande är riskabelt är inte specifikt att det ekonomiska värdet av bilen “ska falla extra mycket”. Så behöver det inte bli. Det kan lika väl handla om att bilkörningen bara blir dyrare än vad man tänkt sig.

Är man “beroende av bil” spelar förstås allt detta ingen roll. Om kostnaden för att köra 10 mil t/r till jobbet ökar med 50% (låt säga) så måste du ju köra den sträckan ändå, om du inte kan/vill byta jobb. För min del är bil mer av en lyxpryl, en onödig sak som medför viss bekvämlighet. Då blir marginalkostnaden för att köra väldigt viktig. På lite sikt kommer det att komma billiga elbilar på bred front som kommer att påverka marknaden för fossilbilar mycket. Det kommer att påverka på tre sätt:

1. Efterfrågan på fossilbilar kommer att falla.
  2. Det kommer att bli opinionsmässigt lättare att höja priserna på fossila bränslen eftersom den högljudda populistiska mobben kommer att ha ett tydligare alternativ.
  3. Risk finns att bilkörningen kommer att öka när den blir billigare.

Exakt när den här utvecklingen kommer är svårt att säga men det lär successivt bli tydligt för många att nästa fossilbil är “en övergångslösning”, inte “en fin bil som vi ska ha länge och som vi tänker oss ska kosta mycket”. Att då sitta med den där fina bilen som man vill kunna sälja begagnad till ett bra pris verkar inte bra.

Genom att välja bildelning istället för bilägande slipper jag vara med i den här cirkusen. Jag kommer att kunna ta del av elbilar i takt med att de blir vanligare men utan att behöva ta risken för att köpa elbil för tidigt eller sitta kvar med fossilbil för sent. Båda varianterna kan lätt bli ekonomiskt ofördelaktiga.

En möjlig indirekt liknelse kan göras med Hyresgästföreningen. Om man backar bandet några decennier var det en livskraftig folkrörelse med bred förankring. På den tiden var det vanligt att personer i ledande ställning i samhället bodde i hyresrätt. Ville man bo på Östermalm på en viss adress så var lägenhetens formella status inte så central. Sedan kom utförsäljningen och då försvann de talföra personerna till stor del. Hyresrätten blev plötsligt “en angelägenhet för fattiga” på ett helt annat sätt än innan. Motsvarande kan hända på bilområdet. När de bilintresserade lämnar fossilbilsträsket kan utvecklingen bli liknande där.

Det är och kommer förbli så att bil för många antingen är helt nödvändigt för att få ihop vardagen eller är en lyx och bekvämlighet de gärna betalar mycket pengar för.

När sen hela bilflottan kommer bli elektrifierad är en annan fråga, och där kan man bara spekulera. Det är fortfarande långt kvar, det kan vi nog vara säkra på. Tror inte heller att bilägandet i sig är mer ekonomiskt riskabelt nu än vad det varit innan.

1 gillning

Du tänker att de stora och radikala omvälvningar som just nu sker på marknaden inte påverkar?

1 gillning

Hela bilflottan behöver inte bli elektrifierad. Det räcker med att begränsade grupper väljer elbilar för att “luften ska gå ur” både marknaden och “billobbyn”. Idag är det en grupp högljudda personer som har höga inkomster och kör stora bilar som så att säga sätter agendan. Politiken vågar inte angripa bilismen på bred front eftersom man riskerar att tappa röster om/när man gör det. Dessa högljudda personer kommer att kunna välja elbil i betydande omfattning under kommande år. När det sedan återstår en samling handikappade och låginkomsttagare med fossilbilar blir det inte lika känsligt att höga bensinpriset. Det går att ge bidrag till begränsade grupper och liknande vid behov.

Ett djärvt påstående när elbilsförsäljningen precis tankat. Den som lever får se :slight_smile:

De billiga elbilarna har inte kommit än på allvar. Det kommer en ketchup-effekt och det är ingen “djärv gissning” utan vad många räknar med. Det är mycket psykologi i köpet av dyra grejer, som bilar.

Sedan är det en intressant fråga när saker på riktigt förväntas hända och där finns det andra som bättre än jag kan göra kvalificerade bedömningar. Risken är dock att utvecklingen kan gå ganska fort när det väl börjar hända saker. Jag menar nu inte att hela bilmarknaden ska bli elektrifierad hux flux utan mer att fossilbilen ska få samma status som tjock-tv. Sedan kommer det att gå att exportera bilar ganska länge så stendöda blir de inte ändå.

1 gillning