Jag och min sambo går i tankarna kring att skaffa oss en familjebil och skulle vilja ha lite tips och råd på vad man ska tänka på när det gäller att köpa en begagnad plug-in hybrid eller möjligen en elbil. De bilar vi har kollat på är:
Kia Niro PHEV
Kia Sportage PHEV
Ford Kuga PHEV
Renault Captur PHEV
MG EHS Plugin
Vad för bil är lämpligast att ha som familjebil? Vi har precis fått barn och de behöver finnas plats för barnvagn och så generellt handlande. Vi bor i brf och har laddstolpe (2,5 kr/kWh via Mer) och både jag och min sambo har drygt 5 km (enkelresa) till jobbet och om vi ska besöka föräldrar etc så är det ca 2 mil (enkelresa). Vi gör mindre långa resor ca någon gång i kvartalet (20-40 mil enkel).
Vi har lyssnat på RT episoderna 216,217,220,268 men de känns som världsläget är så pass annorlunda idag samt det låg mest fokus på Tesla. Vi har även läst @Skogstomten visdomsord på tråden Bilmarknaden 2024 | Några tankar och spaningar men har inte hjälpt oss i sökandet efter det vi är ute efter.
De saker vi tycker är viktigt är:
Utrymme och familjevänlig.
Säker.
Pålitligt och minimalt med underhåll.
Dragkrok (Ohhh jaaa är en del av den sekten haha!)
Gärna kunna förvärma rutor och kupé.
Vi har tänkt oss prisklassen 150 000 kr - 250 000 kr eller även leasing men leasingavtalen ser ut att skenat rejält i kostnad eller tittar vi på fel ställen?
Man kan aldrig ha för stor bil när man åker med barn😊. Vi har dock 1 hundbur , 3 barn och en dubbelvagn för tillfället. Kan rekommendera Kia sorento plug in. 7 sitsig också även om det i princip aldrig används. Men riktigt stort bagage i den! Bränslesnål, mycket utrustning
Vi har en Seat Leon laddhybrid kombi. Den funkar alldeles utmärkt för ungefär samma transportbehov som ni. Jag har 7km till jobbet och vi gör en del resor till vårat fritidshus som ligger ca 40 mil bort. Den har även en elektriskt infällbar dragkrok som jag får dra 1500kg på. Många elbilar har väldigt låg dragvikt, så om dragkroken är viktig, glöm inte att kolla upp om bilen får dra det du har tänkt hänga på. Jag har ingen aning om vad den bilen kostar som begagnad, men vi gav ca 350000kr för den när vi köpte den ny för tre år sedan.
Laddhybrider brukar kunna vara rätt dyra i service eftersom motorn fortfarande behöver servas årligen. Jag tror att den bilen som skulle passa era krav och ekonomi bäst är MG MG5. Relativt rymlig och billig i drift, hyffsad räckvidd också.
Att köpa bil är ju alltid lite som att köpa grisen i säcken! Men att köpa en MG, ett helt “nytt” märke på en helt ny plattform känns oerhört vanskligt.
Jag har inte sett en rad text eller minut video där någon talar sig varm för kvaliteten på MG-bilar.
Vi är en barnfamilj med två vuxna + två barn med hobbys som tar mycket plats. Kör en Skoda Superb IV plugin sedan i höstas som vår huvudbil. Går att hitta vettiga exemplar under 300k. Även om denna version tappar bagageutrymme vs icke plugin version pga batteriet så är den galet bra att lasta i. Baksätet är mycket rymligt även det.
Har tidigare kört Peugeot 508sw, Volvo V60cc mm och Superben är överlägset bäst gällande utrymme. Till stor utsträckning samma bil som Passat GTE som andra tipsat om (den var på vår lista också). Varken Superb eller Passat plugin är väl de roligaste bilarna att köra, men bra alternativ om utrymme är högt upp på listan och det passar din körcykel (kortare sträckor till vardags). Hade jag inte kunnat ladda hemma hade jag aldrig skaffat en plugin då det kräver laddning dagligen i princip om man avser köra på el. Speciellt vintertid då räckvidden blir kraftigt försämrad. Den enda negativa jag kan lyfta fram med den är att parkeringsvärmaren med el är ganska klen. När det är kallt krävs bensin värmaren.
Kan tillägga att vi även kör elbil och trivs nog bättre med det och att inte konstant behöva ladda den en normal vecka med kortare körning (2-3 mil/ dag). Uppvärmningen i en elbil är ju även ett stort +. Men budgeten blir högre.
Kupé/motorvärmare kan monteras i efterhand på alla bilmärken.
Något annat att tänka på med är hur mycket servicen på bilen kostar. Märkesverkstaden tar oftast mer betalt…för att dom kan typ. Att tex byta däck/bromsar/oljebyte är jättelätt och vilken verkstad som helst klarar av det. Så hitta en verkstad som du får kontakt med, jämför priserna med en märkesverkstaden. Finns många tusenlappar att "spara " då.
Tjip och hej, förbereda sig för ungar är svårt, ingenting blir typ som man trodde. Vi har två stora bilar för att det är härligt att titta ner på folk… Någon direkt praktisk anledning har vi faktiskt inte.
Skämt å sido, min upplevelse att så länge det bara är en unge tar de inte så mycket plats. Ska man bara vara två vuxna och ett barn i bilen mesta tiden funkar det bra med en mindre bil än många ger sken av. De riktigt stora vagnarna använder man dessutom kortare tid än vad man tror.
Känner flera som har MGs nya elbilar. Inga lyxbilar direkt, men billiga i drift och gör sitt jobb är det jag hört. Personligen hade jag hellre valt ett annat märke, men ska man komma ner i totalkostnad är de riktigt bra.