Vi tänkte köpa ny bil. Elbil passar inte oss just nu, av flera anledningar. Jag har lyssnar på alla era avsnitt med erik nässen, men har inte hittat något om det jag undrar. Vi funderar nämligen på att köpa en laddhybrid. Vad säger den store gurun om det? Finns det något bra med laddhybrider, eller är de att betrakta som väldigt dyra bensinbilar och därmed en korkad investering?
Vi tänkte att det skulle vara ett bra mellansteg, att de har bättre andrahandsvärde och sänker bränsleförbrukningen då hälften av våra 2000 mil/år skulle vara eldrift.
Ja. Lägre skatt och förmånsvärde.
Och klart möjligheten att köra en del på el.
I övrigt är det det sämsta av två världar tycker jag.
Jag har kört ladddhybrid 6 år men kör nu hel-el. Samtliga har varit förmånsbilar och jag hade inte gjort dessa val om jag själv varit tvungen att betala för strul.
Jag har kört plug-in hybrid i 3,5år nu. Var en förmånsbil och som föregående talare så hade jag inte köpt den själv för egna pengar. Man får det sämsta av alla världar när man äger själv.
Jag funderar just nu på att köpa en bil då förmånsbilarna blivit mindre förmånliga på mitt jobb. För mig lutar det åt en mild-hybrid med förbränning då jag inte har möjlighet till att ladda en elbil hemma(bara vanligt 2 hål i väggen på jobbet som funkar för en Plug-in hybrid).
Det som jag upplevt är det extra 500kg mot en förbränningsbil driver upp bränsleförbrukningen och eldriften sliter mer på däcken.
Privat blir det två drivlinor att serva och som kan gå sönder, räckvidden på el var inte så imponerande och rästvärdet är lite osäkert med tanke på teknikutvecklingen.
Så jag kikar på en toyota eller skoda för ca 80k-150k som är trygg och stabil med ett bra rästvärde om 5år. Även med en mindre fallhöjd pris som minimerar risken för större teknikomställningar eller regleringar från EU/riksdagen.
Givetvis påverkar körstilen mycket också, men givet samma körstil sliter tyngre bilar mer på däcken.
PHEV är utmärkt för de som gör många resor som ofta ligger under räckvidden för eldrift (t.ex. pendlar man 2+2 mil om dagen till/från jobbet så är PHEV optimalt). Däremot är det mindre bra om man sällan åker, eller åker många sträckor som är längre än el-räckvidden. Däremot om du då och då åker jättelångt (>40 mil på en gång) men annars mycket kortresor är PHEV återigen ett utmärkt val.
Om dina körvanor inte matchar detta så kommer en 3 år gammal bensin- eller dieseldriven bil nästan säkert att ha en lägre totalkostnad än en nyare PHEV. Äldre PHEVs hade rätt kort räckvidd, fast det kan ju fortfarande funka om du ofta åker t.ex. 3.5 mil sommartid.
När det gäller andrahandsvärdet så är det ju viktigt att tänka på hur mycket dyrare PHEV:en är i inköp i jämförelse med bensin- eller diselalternativen.
Jag har också elbil och har inte märkt något extra däckslitage. Det viktiga är att det sitter rätt däck på bilen, rätt lufttryck, rätt hjulinställning. Även nyare bilar som körts in i diverse kantsten måste kollas om det sker.
Däcken är lika som för lite tyngre husbilar typ C-däck, vanliga däck duger alltså inte.
Det stämmer ju såklart att det är viktigt. Och att däcken ofta är dyra dimensioner.
Tror att många med nyare elbilar helt plötsligt har 400+ hk på hjulen och dessutom svindyra däck. Klart att det blir en faktor då.
Ja, det håller jag med om. Är man glasglad så kan det kosta på. Nyare fossilbilar har ju numer också dyra dimensioner och däck.
Tror att skillnaden mellan C-däck och vanliga inte kommer att ruinera ägaren men ändå. Som du skriver är det nog mera högerfoten än bilen som är den största skurken.
Skulle tro att den skillnaden kan man nog trolla bort om man jämför däck även i premiumsegmentet kan det skilja i pris.
Jag leasar en plug-in hybrid och jag är inte så jätteimponerad då bensinmotorn alltid drar igång när temperaturen är under 15 °C (till varierande nivå). Det blir ändå så att bilen drar relativt mycket även om jag kan ställa in den på att bara köra på el. (Bensinmotorn driver uppvärmning av bilen vid “eldrifts-läget” om jag förstått saken rätt, så varje gång det är under 15°C så går den igång.) (vilket i Sverige är ganska ofta) Just nu har jag kört cirka 1700 mil och den har till större del enbart gått i “eldriftsläge” och ändå är min snittförbrukning ~0.45 liter/milen… Jag kommer hålla mig till förbränningsmotor eller ren elbil framöver, inget mittemellan.
Det låter inte som en särskilt genomtänkt design. Jag hade en Passat GTE för några år sen som absolut gick att köra på ren el ned till betydligt kallare.
Så kan man ju inte räkna generellt, det beror ju helt på ditt körmönster. Jag hade en Passat GTE i tre år och tankade ca 150 l bensin, borträknat ett par långresor till Italien.
I vardagen rullade vi på ren el. Körde totalt 5000 mil.
Skulle vilja slå ett slag för hybrider som ni andra verkar vara så negativa till! Fantastisk kombination tycker jag. Har haft en BMW X5 45e i 2 år och bytte i höstas till en BMW 530E.
Räckvidden i X5 var ca 7 mil och i 530E cirka 3 mil. All min pendling till och från arbetet kan jag göra på el, och jag laddar fritt i motorvärmarstolpe på jobbet. Detta gör mina resor ”hemma” otroligt ekonomisk. När jag reser i jobbet (ofta längre resor 50+ mil) så kan jag njuta av att det går fort att tanka.
På vintern är det fantastisk att kunna förvärma bilen och på sommaren går den att kyla (lycka till att göra det i en fosilbil). Att förvärma en diesel eller bensinbil med bränslevärmare kan du enbart göra ett par gånger om du kör korta resor, sedan är batteriet slut och i värsta fall obrukbart.
Nackdelar med hybriden: något mindre bagage och mindre tank (strax under 50 liter). Elmotorn är inte så stark så acceleration på el är inte kul på motorvägen. Det är nästan så man får ha med matlåda om man ska upp till 110 :). Är det extremt kallt vill den inte gå på el de första milen, det är synd kan jag tycka. I X5an var inte det ett problem.
När jag kör långt ligger förbrukningen på ca 0,8-0,85 l/mil (ca 110 km/h snittfart) men min snittförbrukning är 0,5 sedan köp. Detta då förbrukningen är 0 då jag är på hemmaplan.
I dagens läge är inte en elbil ett alternativ för mig, men när 50-60 mil på en laddning i motorvägsfart fungerar så börjar det bli aktuellt.
Håller inte med dig. En diesel får jag omöjligt att dra så lite med den körstil jag har. Och då får jag heller inte komforten jag har i en hybrid. Tex kyla på sommaren eller bara slippa motorljudet och kallstarterna under kortresorna.
Det var därför jag skrev ”marginellt”… Men visst är det najs att slippa motorbrum och turbolagg.
Jag bytte till hel-el och bortsett från lite initial räckviddsångest har det bara varit fördelar.