Idag äger vi en laddhybrid. Det fungerar ganska bra för oss då vi kan köra på el (utom klimatanläggning) till vardags och på bensin på helg och semester när vi åker långt. Långresorna kan vara i häradet 70 mil enkel väg under främst sommaren. Nu när vi står inför att byta bil inom något år funderar jag på vad som är bäst att göra. Vi är en familj med barn i 10-årsåldern ska tilläggas. Jag ser tre olika alternativ.
EV med lång räckvidd och stort bagage som klarar både vardagskörande och längre turer utan problem. Exempelvis Skoda Enyaq. Nackdelen jag ser är främst det höga priset och behovet att ladda längst vägen (ej så utbyggt i Norrlands inland exempelvis).
En nyare laddhybrid som exempelvis VW Passat eller Kia Ceed SW. Lite samma som idag. Billigast av alternativen, men sämsta optimering på el respektive bensin. Elen kör inte helt på el och bensinmotorn är inte optimal.
Köpa en mindre elbil för vardagskörande och en större fossilbil för helger och semester. Det blir dyrt och meckigt med två bilar, men varje bil är mer optimerad för sin användning. Elbilen behöver inte så stort batteri och inte något jättebagage (Kia Niro eller Nissan Leaf går bra). Fossilbilen kan ha större bagage och dra mer last på släp. Kanske till och med en äldre familjevan?
Hur har ni resonerat som är en liknande situation?
Kan inte alternativ 3”B” vara att hyra en stor bil vid långa resor och köpa elbil som funkar till 95 av 100 resor? Förutsätter att man bor så det finns några hyrbilar i närheten såklart
Förstår det, personligen hade jag då tagit alternativ 1 då det verkar enklast.
Så länge ni inte ska dra husvagn/skotersläp på vintern typ.
Bytte själv bil precis, har haft enklare elbil innan (med 25 mil verklig räckvidd). Men blev en ny Kia Sportage laddhybrid nu på leasing när de hade bra kampanj på lagerbil. Känns som en bra kompromiss då elbilarna som uppfyller allt jag vill ha är för dyra för mig.
Om bytet är några år bort så hade jag väntat på att tekniken för EV bilar är mer mogen och sen köpt en sån (om det inte kommer nån annan teknik innan typ vätgasbilar).
Köp en hybrid för gudsskull och inte en ren elbil. Har varit land och rike runt i sommar genom jobbet och stackars barnfamiljer som stått i köerna för laddstationerna. Kommer ta lång tid framöver innan laddningarna rullar på.
Jag har nyss varit på längre resa i Sverige.
Behövde inte köa en enda gång. Var nästan fullt en gång vid lunchtid.
Teslas stationer är att rekommendera. Bäst och billigast är min upplevelse.
Vi kör en Tesla model Y och är väldigt nöjda. Vi har två barn på under 10 och baksätet är förvånansvärt bekvämt. Om dina barn är i tonåren så kan det bli lite trångt framförallt på höjden. Annars skulle jag säga att det är den mest prisvärda elbilen på marknaden just nu. Bra nätverk av laddststolpar. Jag upplever det inte som jobbigt att stanna och ladda vi behöver ändå stanna för lunch/kisspaus och det tar typ 15-Max 30 min att ladda (vi kör ofta norrut 60+ mil på sommaren).
Något otippat som jag verkligen uppskattar med elbil är att mjukvaran uppdateras kontinuerligt, så du behöver inte köpa ny bil för det.
Det bästa tror jag är att provköra och ta med dig hela familjen. Jag hade satsat på elbil iaf
Håller med @Sola om att Model Y är den mest prisvärda elbilen just nu. Tyvärr är det däremot fortfarande svårt att räkna hem det hela rent ekonomiskt. Var lättare att få ihop elbilskalkylen för något år sedan när mycket förmånliga privatleasingerbjudanden stod som spön i backen tack vare klimatbonusen. Samtidigt är kanske inte ekonomi huvudargumentet för elbil.
Laddhybrider är ett kapitel för sig. Vid första anblick verkar det självfallet som det bästa av två världar, men glöm inte att med den lösningen följer också det sämsta. Nästan lika höga inköpspriser som motsvarande elbilar i kombination med (för de flesta) undermålig räckvidd på eldrift. Det är inte förrän nu med de absolut senaste modellerna en laddhybrid fixar mer än 40-50 km på en laddning generellt sett. Samtidigt förloras enkelheten med ren eldrift i form av ett minskat servicebehov och färre delar som riskerar att haverera. Rent konkret så är de hybrider du själv nämner bland de absolut vettigaste. Kan även tipsa om Kia Optima för en bra kompromiss mellan räckvidd, utrymmen och ekonomi.
Att äga två bilar är något jag personligen skulle försöka undvika. Även en så kallad billig bil kostar ofta förvånansvärt mycket pengar i TCO. Särskilt nu när begagnatpriserna är fortsatt höga. Dessutom får ni vid en sådan lösning inte njuta av den nyare, troligtvis betydligt trevligare och komfortablare bilen när den kanske behövs som bäst -långresor med barnen.
Vår nuvarande bil är en Kia Optima och vi är nöjda med den, frånsett att klimatanläggningen kräver bensin. Ett alternativ är att köpa en nyare Optima med lägre miltal. Dock är den bilen inte i produktion längre så det är ju en kortsiktig lösning. Vår är från 2018 och har gått strax över 12 000 mil.
Tesla är ett fult ord i vår familj då Elon Musk är lite av en rövhatt. Så min fru kommer inte godkänna modell Y.
Om inte Model Y så kanske något från Geely-familjen? Volvo EX30 och Zeekr är väl hyfsat prisvärt. Lynk 01 går att såväl leasa som köpa och ha på månadsabonnemang. Finns väldigt många av den på andrahandsmarknaden.
Ford Explorer kommer väl häromkring årsskiftet också?
Lustigt. Jag har också varit ”land och rike runt” med min elbil både i år och i fjol och har aldrig köat mer än Max nån minut. Det verkar vara ett problem mest för de som inte vet hur man gör, eller de som inte har provat själva.
Om man dissar Tesla för att deras VD är en rövhatt ska man väl för guds skull inte köpa något av kineserna bara för att deras VDar har vett nog att vara tysta i media.
Jag tycker alternativ 3. En klassisk fossilbil fyller familjens behov med råge. Jag tror dessutom att de kommer bli eftertraktade i framtiden.
Jag hade i så fall valt en nyare diesel. Därför att de senaste iterationerna är de mest optimerade. Personligen har jag en Volvo V70 D4 AWD (Automat) från 2015. Helt fantastisk familjebil och kan dra släp på 2000 kg.
Finns även nyare diesel varianter, VEA från Volvo.
Diesel har en betydligt högre verkningsgrad, och kan köra på mer CO2 neutralt bränsle. Så lägre bränsleförbrukning, längre räckvidd och faktiskt bättre för miljön. Man kan faktiskt köra de nya Volvo dieslarna på 100% HVO100 och då kör du helt CO2 neutralt. Politikerna har inte riktigt förstått det än bara. Plus får du en räckvidd på över 100 mil per tank!
Jo, traditionellt har diesel varit förstavalet för långfärden. Men med malusskatten och miljözoner känns det inte så lockande, särskilt de äldre (euro 5 och lägre). Det ligger väl i farans riktning att diesel blir helt bannlyst från alla städer.
Ett alternativ om diesel är i spel tänker jag är en campervan/plåtis för övernattning. Men med euro 6-motor och hyffsad kvalitet drar det ju iväg till 700 000 kr eller mer.
Bra poäng! Det är egentligen ingen panik. Nybilsgarantin går ut om knappt 3 000 mil. Men den lär väl rulla ett bra tag till om servicen sköts enligt rekommendationerna. Dock lite orolig för batteriets livslängd.