Elbil: Väntar på den stora prissänkningen

Letar efter ny elbil och ska jag vara ärlig så är senaste tidens prissänkning inte tillräcklig. Tesla borde komma ner 100k mer för MY, särskilt med LR. Tesla tar för mycket extra för LR. Plockar jag ihop MY med LR, vinterdäck, större svarta fälgarna så är jag uppe i 700k.
Id4 går nu att leasa för 4995 kr på lagerbilarna men då får du enbart basbil och inte något mer. Kontant är fortfarande 590 000 kr. Vw har nu Executive edition där de skickar med assistanspaketet plus utan kostnad men det är inte tillräckligt… Id4 basbil borde komma ner 100k till. Plockar jag ihop tillvalen som behövs i modern bil till Id4 så är jag väldigt nära 700k. Kanske 650k om jag ska pruta med säljare.
Vad har vi mer? Enyaq iv80 och Iv80 Sportline, samma där. 100k för mycket. Och hamnar på 750k med tillval. Kanske 700k efter prutning.

Nu pratar jag nya elbilar. Priser på begagnat är fortfarande för högt där med.

Jag vet om att prissänkningen kommer senare till höst-vinter. Brukar väl vara diverse kampanjer slutet av varje år? Har jag läst…

Plan B är att leasa en lynk 01 för 6k med runt 1 månads uppsägningstid. När priset är rätt slår jag till.
Plan C, Peugeot 3008 kan man leasa 12 månader för 3500 kr bland annat. Ink försäkring och lite extra ca 4k.
Blir av med förmånsbil slutet av året.

Elbil ska jag ha men till rätt pris men biltillverkare behöver ställa om nu när bilförsäljningen dyker. Lever kanske fortfarande på förra årets beställningar? Kanske 2024 är ett ännu bättre år att köpa en elbil än slutet av det här året…

Har vi några andra som tittar runt? Den stora prissänkningen kommer att komma inom sin tid.

6 gillningar

Priset sätts ju av utbud och efterfrågan. Efterfrågan kanske har dämpats något, men det finns inga gigantiska marginaler i industriernas industri att ta av, vilket resulterar i att förskjutningen i efterfrågekurvan skapar en mindre prisförändring och en större volymförändring.

Marknaden är helt enkelt överens om att det inte är rimligt att köpa ny elbil i den kalibern för 500 tkr, även att du inte håller med :wink:

1 gillning

Så är det ju. När marginalerna krymper så får tillverkarna leta i sina inköpsled och jaga kostnader. Exempelvis batteritillverkarna ställer till det och tar för högt pris jämfört med faktisk produktionskostnad.
Om sanningen ska fram, en elbil ska inte behöva vara 100-200k dyrare än en fossilbil. Det är betydligt färre komponenter i en elbil.

Ser fram emot när vi går tillbaka till runt 300-400k så får du en ny välutrustad elbil. Som för bara några ynka år sedan.

2 gillningar

Så länge det är över ett års leveranstid på de populäraste modellerna finns ingen större anledning att priskriga.

1 gillning

Så har jag valt att göra. Enligt VDn så ska laddhybriden börja fasas ut till förmån för en elbil någon gång under 2024/25 så jag sitter nog kvar hos Lynk tills jag vet mer om deras EV.

Det verkar vara på god väg? DI hävdar rekordutbud av begagnade elbilar på Blocket Intresset svalnar för elbilar: ”Priserna inte anpassats”

Ny Id4 kunde jag få på 15-20 veckors leveranstid med maxat tillval.

1 gillning

Kanske är så säljarna säger, och kanske är möjligt för den bakhjulsdrivna vanliga versionen. Men annars verkar ju VW (och flera andra) ha fullt med kunder som fått vänta ett halvår längre än de trodde från början.

Har du alltså bett om offert på en bil du enl utsago redan vet att du tycker är alldeles för dyr?

Hela bilmarknaden är ju lite skev just nu. Volvo har slutat erbjuda dieselmotorer(även mildhybrid), och har i UK tagit bort mellanhänder. leveranstiderna på många märken är extremt långa. Nya märken kommer in och vi vet ingenting om hur det är att äga ett nytt märke. Tesla ändrar kreditpolicyn så att traditionella leasingbolag inte kan garantera halv moms för företag.
Det är skakigt, och det är inte bara drivmedlet eller inköpet som skapar turbulens.

Att jämföra lync och Peugeot med en ID4 el MY är som att jämföra en 80:- Cava med en champange.
Tror heller inte priserna kommer ned till drastiskt mycket lägre nivåer då tesla planera 6 nya modeller med en billig till att börja med och VW planerar ID 2.

2 gillningar

Har varit inne på att leasa, tog offert på det, men märkte att det snabbt blev dyrt med tillvalen. Nu är jag inne på att finansiera med billån men har inte tagit en offert på det just pga trådens ämne.

Ingen som jämför lync och peugeot med Id4/MY?

Det kan man väl göra iofs men liknelsen ovan med lågpriscava och champagne är rätt träffande.
Inte för att varken id4 el MY är några lyxbilar, men…

Ni vet att Lynk 01 är en omdesignad XC40? Så ni får jämföra med ekologisk Arlamjölk i sådana fall. Det ena skadar hälsan, det andra är bra för hälsan. :wink: :stuck_out_tongue_winking_eye:

Ja, det är kanske inget att skryta med :joy:

Må så vara men man får ju för f-n jämföra med rätt dryck om man ska dryga sig. :joy:

2 gillningar

Jag vet mycket väl, men en Audi och en Skoda är inte samma sak det heller. XC40 är ju inte direkt ett kvitto på en bra bil, då har jag ändå kört en i tre år och 14000mil.

MY LR ca 3 veckors leveranstid :wink:

Måste man ha “extra allt” i sin bil? Ju mer saker man har ju mer kan ju krångla och gå sönder.

Beror på modell. VW har skalat ner Id4 rejält på basbilen. Du har inte ens el på stolarna i basbilen eller dödavinkelsensor.
Beror lite på var och en nu men jag köper inte en bil för 600k så saknas det grundläggande funktioner som man kanske räknar med ska ingå 2023.
Skoda har tänkt annorlunda med Enyaq och man får med bra utrustning med basbilen för 600k.

Svårt att peka vad är rimligt pris. Hade ju önskat en fullt maxad elbil med tillval för 500k kan vara helt okej? Men för det så behövs prissänkning för 150 000 kr från dagens Jag tror det kommer inte att hända innan tekniken har blivit rejält mogen…så 2028?

När man köper Champagne men korken och bubblorna är tillval. :joy:

När vi ändå är inne på VW. Jag har försökt bygga en ID4 samt 5a på VWs hemsida. Hittar inget paket som innehåller panoramatak? Har det designtillvalet försvunnit eller är det bara jag som har otur när jag klickar?

Basbilsmässigt så är Lynk 01 betydligt trevligare än VDs ID.4 och ID.5 i mitt subjektiva tycke. Sedan kan man ju maxa tillvalen men då kostar det därefter också. Tesla faller bort för mig då det är alldeles för mycket problem med byggkvaliten fortfarande. Man vill ju inte ha en flaska Champagne och så när man ska öppna den så är det hål i botten och korken är för liten.

Hade jag kunnat få vilken EV som helst inom ett kvartal så hade jag alla gånger klickat hem en Skoda Enyaq.

1 gillning

Vilka problem tänker du på då? för mig ser det ut som att vw och geely kopierar tesla. Titta bara i Torslanda.

Tar du körupplevelsen så ligger tesla långt före vw och xc40. Utrymmesmässigt så är det enorm skillnad utan frunk och lastlådan i bak.

Ljudnivån är mkt bättre i ID4.

1 gillning