Elbil: Väntar på den stora prissänkningen

Oj, vart ska jag börja. :sweat_smile: Dörrar som inte stänger ordentligt, sned panel inuti bilen, trasiga fönster, dåligt lackerade bilar. Det är ju ingen hemlighet att Tesla haft stora problem med byggkvaliten. De är på väg åt rätt håll däremot men jag tycker fortfarande inte att det är tillräckligt bra.

Avsaknaden av frunk är väl det som är mest irriterande med en laddhybrid. Jag har sneglat på en Model Y just tack vare lastutrymmet. Men jag tycker verkligen inte att den är värd priset sett till körupplevelse och byggkvalitet. Hade den kostat lika mycket som Lynken så hade den kanske varit mer intressant. Men den är i mina ögon inte värd premien. ID.4 oc 5 gillar jag desto mer men eftersom de inte verkar gå att få med panoramatak, snabbt blir väldigt mycket dyrare jämfört med basbilen och leveranstiden är så lång så går dem bort.

Jag ser verkligen framemot när man tar klivet över till elbil och lastutrymmet är en av anledningarna. Lastutrymme, slippa bensinstationen, panoramatak. Min topp tre när 01an ska ersättas med vad det nu blir. :heart_eyes:

Edit//
Missförstå mig rätt. Lynken är ingen fantastisk bil men för vad det kostar att ha deras månadsabonnemang så tycker jag att den idag är en av dem mer prisvärda bilarna. Trots att det bara är laddhybrid. Men jag skulle bli förvånad om priset inte höjs när den byts ut mot en proper EV.

Haha lite så är det.
Jag byggde en Id4 förra veckan och panoramatak fanns med. VW har så sjukt mycket märkliga tillval och namn på alla sina paket till tillval… Det paketet med panorama heter Designpaket samt Designpaket Plus exteriör.
Du får pröjsa 39k för det med Id4 och får med VW “Matrix-ljus”.
Tesla har helt rätt tänk och skickar med korken och bubblorna från början. Men jag som vill ha LR har svårt att räkna hem 10 extra mil för 100k extra. LR måste gå ner i pris. Sedan såklart kvalitén måste upp.

1 gillning

Nu jäklar! :champagne:

Agreed. Det tycker jag hedrar dem. Det är otroligt lätt att sätta ihop en bil man är nöjd med. Model Y LR, blå lack, ingen auto pilot, små fälgar. Klart! :laughing: Även Volvo EX30 var rimlig att klicka ihop men i övrigt så är det lite väl krångligt. Speciellt när paket helt plötsligt inte är kompatibla med varandra pga anledningar. :sweat_smile:

Ledsen att säga det, men det du kallar byggkvalitet på märkena du jämför med är inte en sanning. Byter bil var 3:e år och det är allt ifrån böjda krängningshämmare till trasiga högtalare på volvo. Det är bara att du åker till en verkstad och de byter det smidigt. Den servicen lär minska i takt med att verkstäderna får färre bilar att serva då elbilarna inte behöver samma typ av service.

Lackproblemen kommer kvarstå så folieringen är nog lösningen om du frågar mig.

Det är en smaksak, men för mig känns det konstigt att vilja lägga 6’/mån på en lync och sen klaga på en tesla i nästa andetag.

@Garp0 du får slå till snabbt ifall geely hamnar på handelslistan. Jag vet förresten inte hur det blir då det är ett ingånget hyresavtal, för man köper väl inte lync?

ID4 måste vara den mest överskattade elbilen i relation till priset.
Urtrist design, trång och dyr med kort räckvidd.
Tesla MY LR men alldeles för kort räckvidd.
Lovar 55 mil men i praktiken drygt 30 mil på vintern.

Förstår att elbilar blivit iskalla, dyra med kort räckvidd.
Kanske duger som shoppingbilar?

Väntar in sänkta priser och längre räckvidd.

1 gillning

Jag kör bensinbil (enbart runt 1000 mil/år) nu men tycker det är kul att hålla koll på marknaden :slight_smile:

Skulle jag kört lite fler mil och köpt nåt idag skulle jag nog kikat på något så ospännande som en Passat GTE med runt 5000 mil på mätaren och lite under 300 tkr.

Hel-el känns dyrt för tillfället.

2 gillningar

Jag hoppas på snabbare laddning, för mig får räckvidden gärna minskas något om man kan ladda på 2-3min. :grin:

1 gillning

Man kan köpa Lynk och 21or kostar runt 300k på Bilia. Finns fullt av dessa på Bilia i Sisjön.
Men det är inte min tanke. Min tanke är att ha en bil i 6-12 månader under 2024 till okej månadsavgift som enkelt kan sägas upp för att köpa en bil som jag sedan vill behålla i runt 5 år eller mer.

Ja den lilla detaljen också :rofl:

Det finns en hel del begränsningar med att köra elbil.

1 gillning

Ok, behöver du bilen varje dag? Annars elcyklar och hyra bil vid tillfällena då det behövs?

Nej, jag hade aldrig gjort så själv​:rofl::rofl:

Jag förstår det. Det vi ville ha var en stor rymlig familjebil och i dem där 6tkr så ingår allt. Försäkring, däckbyte, däckförvaring, skatt, service…. En Tesla Model Y som är samma size av bil kostar ju åtminstone 40% mer att privatleasa. Så bra, i relation till bilen vi har idag, är inte Model Y. Tycker jag. :slightly_smiling_face:

1 gillning

En MY är mycket större invändigt. Testa sitt med raka ben i passagerarsätet utan att nudda torpedväggen med fötterna och sen sätta dig bakom dig själv i en lynk. Det kan man i en tesla, och dessutom sitta bekvämt med ställbart baksäte.

Det jag säger är att det inte går att jämföra. Tesla är större än lynk, mycket större.
Jämför du bara en suv med en suv och vill frakta rumpan så blir det annat.
Teslan är absolut inte allsmäktig som bil, men för mig skilde det 30’/år mot min XC60 med mitt körbeteende. Som EV suv är den väldigt svårslagen med all smidighet med laddning etc.

Vill man ha en icke EV så hade jag i dagsläget tittat på Subaru outback. Alla tyskar blir så in i bomben dyra.

Begagnat har jag dålig koll på, där känns KVD mest seriöst i dagsläget. Men det är bara en känsla.

Det må vara hänt att den är större invändigt men det motiverar inte det högre priset för oss. Det skapar inget mervärde jämfört med vad 01an erbjuder. Dessutom så går panoramataket i 01an att öppna helt och man kan även gömma det. Det är en grej som gemene man kanske inte tänker på men för oss med en liten knodd så innebär det mervärde. Framförallt att man helt kan stänga och gömma panoramataket är en bra grej. Det är inte alltid sol i ansiktet uppskattas av dem små. :slightly_smiling_face:

Y kanske objektivt sett är en bättre bil men för oss så är det 01an som skapar mest värde.

1 gillning

Förstår ni att hela tråden är helt obegriplig med alla förkortningar och modellbeteckningar för oss som inte är insatta i bilvärlden?

1 gillning

Kolla på NIO, där byts batteriet på 3-5 minuter och du har således ett fulladdat batteri utan att behöva stå och ladda.

Lite perspektiv: jag har en 18 år gammal fossilbil. Bortsett från att det är dyrt att tanka så kostar den väldigt lite att innehav och går att köra till fjällen från södra Sverige på vintern utan så många tankstopp. Tråkig, men känd teknik. Jag har väntat ungefär sju år på vettiga priser på elbilar och teknik (både i bilen och i infrastrukturen omkring) som känns mindre experimentell. Tyvärr lär det dröja ännu ett tag. Verkar som om Kina försöker koppla ett björngrepp på marknaden för elbilar. Frågan är om det kommer att leda till något bra. Tyskland är en ekonomisk motor i Europa och de har tjänat en hel del pengar på att bygga bilar. Vad ska vi tjäna våra pengar på i Europa om våra industrier flyttar iväg? Kommer ens den europeiska ekonomin att klara hålla ångan uppe? Kanske kommer bilarna att säljas någon annanstans

3 gillningar

Hur många nio batteribytställen finns det?

3 gillningar

Har en relativt god ekonomisk situation men tycker att elbilar är på tok för dyra. Utifrån den aktuella ekonomiska situationen med stigande räntor och därav dyrare finasiering bör väl priserna sjunka på sikt.

Nja, en förutsättning för tråden är ju att man själv intresserar sig för märken och modeller. Skulle vi diskutera golf så behöver man ju sätta sig in i vad en driver från callaway är. Det kan inte vara upp till oss som diskuterar en sakfråga!

2 gillningar

Med 1 bytesstation i Norge tillgänglig. Tanken är god men det är en bit bort innan det fungerar.

Då tror jag mer på temperaturkontrollerad laddning. Kia är något på spåren med 800v batteri.