Och vilket märke var det som sänkte priserna med sexsiffriga belopp? ![]()
Och vilket märke var det som sänkte priserna med sexsiffriga belopp? ![]()
Men jag som vill ha LR har svårt att räkna hem 10 extra mil för 100k extra.
Tanken är ju att man får drivning på alla fyra samt en rejält mycket starkare drivlina också…
Fast de finns ju 5 stycken o Sverige, och flera byggs. Två stycken öppnar i Stockholm.
Borde ju trilla en hel del begagnade leasade bilar de kommande åren?
Övervägt en MG4 för 2995kr/månad? Inte bästa räckvidden men ser ändå prisvärd ut. Oavsett om det är en bra bil eller inte så hjälper det till att pressa priserna på elbilar neråt.
Det var mer än jag visste, när jag kollade var det en station tillgänglig i oslo, men det är ett tag sen. var ligger de? Finns det garanterad tillgänglighet på batterier eller är det en chansning?
Det som saknas är ju dock om man ska åka längre, men det kanske kommer. Vet inte hur populära NIO blivit, men det blir lite hönan eller ägget.
Edit. Det är 4 idag. Kungälv, Mantorp, Mariestad och Varberg. Enköping öppnar i dagarna och den första i Sthlm öppnar i frihamnen i augusti för att kompletteras med en i Arlandastad i september.
Fråga om tillgänglighet på reservdelar. Jag har det mängder med bilar som åker halvnakna från Hedin bil. Fråga oxå efter en sån enkel grej som framruta vid stenskott.
Då skulle jag säga att du är en rätt dålig källa.
Blir av med min förmånsbil i början på september, jobbar själv hos en generalagent. Vansinnigt att köpa/leasa ny bil privat tycker jag. Det är värt att botanisera och köpa bättre begagnad med garanti kvar har jag kommit fram till. Leasa är inte heller särskilt förmånligt pga ränta nuförtiden. Elbilar är alltför dyra om man vill ha räckvidd och jag köper inte kinesiskt av princip (så inga MG, NIO, BYD, Link och alla andra, samt…Volvo :-)). Det är en djungel i alla fall om man inte vill lägga en förmögenhet. Jag tittat huvudsakligen på hybrid (låg skatt), 2-3 år max 5000 mil. Men även bensinare
Jag tittat huvudsakligen på hybrid (låg skatt), 2-3 år max 5000 mil. Men även bensinare
Ställer mig något tveksam till denna lösning (hybrid) i praktiken. Den stora poängen med hybrid är nog för de allra flesta att klara av vardagens alla resor på el. Detta tror jag ofta spricker i praktiken då det finns väldigt få hybrider med verklig räckvidd över 50 km året om. I många fall får man snarare vara nöjd med hälften, åtminstone vintertid. Nu har vi alla förvisso olika behov av räckvidd.
Vidare är det få bilmärken som erbjuder mer än en handfull års garanti. Att då köpa en bil som redan är ett par år gammal men ändå har ett förhållandevis högt inköpspris kan diskuteras. Särskild då hybriderna i sig tekniskt sett också är det sämsta av två världar med än mer teknik och prylar med potential för krångel och reperationer än hos fossildrivna fordon.
Många hybrider har dessutom redan i sig ett såpass högt inköpspris av det totalekonomiskt sett är ytterst svårt att försvara inköpspriset jämfört med att köpa ren elbil för liknande summor.
Om jag säger att skillnaden mellan om alla köper elbil och tar bort fossil bilarna så skulle det göra 0,003 graders skillnad.
Du är bättre på att räkna än vad jag är. Jag skulle inte ens orka börja. Än mindre klämma ur mig resultatet på ett forum om ekonomi i en tråd om bilekonomi.
Nybilsgaranti åsido, ponera att du gör som @charlotte_mondolfi föreslog ovan och köper en 2-3 år gammal begagnad hybrid med 5000 mil på mätaren. Sitter du ändå inte säkert då med tanke på:
Sen kan man säkert argumentera för att det om
X antal år potentiellt kommer vara sämre värde för en hybrid än en bensinbil efter 15 000 mil. Men det vet vi först då ![]()
@charlotte_mondolfi- vilken begagnad hybridmodell av lite större modell (kombi) skulle du säga är vettigast i nuläget?
Ja vad har svindyra elbilar med bilekonomi att göra?
Kör man lite till medel så absolut ingen elbil. Framförallt om man inte kan ladda hemma.
Kör du mycket och inte kan ladda hemma så blir elbilen absolut dyrare.
Laddar du hemma och låter annan stå för bilen så visst…
Nu var det ju din kommentar om elbilars miljöpåverkan jag syftade på…
Imo är elbil mycket roligare och bekvämare att köra. ![]()
Eventuella miljö förbättringar är bara en bonus.
Beror på vad man gillar för sorts bil också, design är viktig. Och månadskostnad. Skulle säga Toyota Corolla, Renault Megane, Kia Ceed eventuellt
Imo är elbil mycket roligare och bekvämare att köra.
Instämmer helt och hållet.
Men hur ska man göra när man ska dra hästsläp i 130 mitt i vintern 100 mil utan kisspaus? ![]()
Det där med elbilar blir nog bara en nichprodukt på vissa marknader.
Nu vill ju ingen köpa elbil med den enorma värdeminskning som de har. Såsom mycket grönt funkar det bara så länge skattebetalarna är med och subventionerar.
MEN, det är kanske läge att köpa elbil just därför. När nu värdet gått ner 50% på två år kan det ju vara lite rimligare om man köper en begagnad.
Det är en minoritet av nya bilar som säljs idag som inte har en drivlina helt eller delvis med el. Företag slutar producera plattformar för fossila drivlinor. När nästan varenda bilmärke har valt att gå ifrån bensin och diesel kan man anta att det inte är nicheprodukt på vissa marknader.
Jag kunde inte bry mig mindre om man kör el eller fossilt, men varför drar man påståenden ur röven?
Nu vill ju ingen köpa elbil med den enorma värdeminskning som de har. Såsom mycket grönt funkar det bara så länge skattebetalarna är med och subventionerar.
MEN, det är kanske läge att köpa elbil just därför. När nu värdet gått ner 50% på två år kan det ju vara lite rimligare om man köper en begagnad.
Är värdeminskningen högre på elbilar än på t ex diesel?
Vilka elbilar hittar du som tappat 50% på två år, relativt nypris? Jag kikar snabbt på blocket och hittar bara extrema långmilare typ taxi.
Men du verkar påläst så du har säkert rätt.