Förvisso skrev du om ett år, men detta känns generellt som en bra deal just nu.
Ja om du köper en helt ny diesel. Men om du köper en diesel från 2015 så betalar du 3000 kr i skatt per år.
Diesel kommer inte bli bannlyst i alla städer. Det är bara skrämselpropaganda. Finns inga belägg bakom det. En diesel släpper ut mindre än hälften CO2 jämfört med en bensin, med dagens diesel. Dessutom är nästan alla tjänstebilar dieslar (polis, ambulans, lastbilar, etc) så det skulle stanna upp logistiken i städer.
Nu är det ju inte koldioxid som är anledningen till förbud i städer utan andra utsläpp (partiklar, NOx).
Man kan utan problem ha undantag för yrkestrafik, så att polis och taxi kör diesel är inte ett argument för att de inte kan förbjuda privatbilism.
Då produktion av HVO i tillräckliga volymer är svårt så är det nog bäst att spara detta till flyg (om det går), annars lastbilar
Kör Tesla M3 och fungerar helt perfekt i alla avseenden. (Har dock aldrig kört i Norrlands inland)
Model Y/X kanske ännu bättre för er om ni ska ha nån slags hundbur.
Miljözoner gäller redan i mitt närområde så det är en påtaglig faktor. Men om jag har en elbil också som komplement är det ju inget problem. Då kan jag ta den de få gånger jag behöver in till centrala delar.
Precis så. Det är i min mening den bästa hybridlösningen. Att man har en mindre elbil för kortare pendling inom stadsmiljö och en effektiv fossilbil för resor utanför stadsmiljö. Fossilbilen får gärna använda CO2 neutralt bränsle och modernt partikelfilter.
Tyvärr blir det ju garanterat dyrare än att ha en vettig elbil som klarar allt. (Nej, jag tänker inte på att köra hästsläp i minusgrader mellan Trelleborg och Karesuando utan kisspaus).
Haha
![]()
Sanning med modifikation. Det finns i dagsläget ingen elbil som fungerar som camper. Fördelen med att ha en dieselbil för långfärd är att det finns som campervan och dessutom kan dra bra.
Angående drivmedlet HVO100 tycker jag det verkar vara en djungel. Vad är det gjort av och hur mycket finns att tillgå? Palmolja går bort (skövlar regnskog) och även det som är gjort på svensk skog (dåligt för biologisk mångfald). Slaktavfall är OK för mig.
Jag läste bara dina första inlägg och tänkte inte att det var en campingbuss du var ute efter, det är något helt annat och rejält onödigt att försöka ha som vardagskärra. Å andra sidan finns ett par större elbilar som t ex ID.Buzz som har den stora fördelen att du kan köra AC med kyla eller värme utan att behöva sova bland mygg.
Men visst, det blir fort dyrt om man ska ha sovplatser, hög dragvikt etc.
Själv har jag hellre en bil som är fantastisk i vardagen och hyfsad på de 1-2 årliga långresorna, än en bil som är halvhyfsad på allt.
Jag tänker en mindre elbil som komplement i så fall. Exempelvis en äldre Hyundai Ioniq.
Kan vara av intresse där man pratar om kostnaden mellan fosilbil vs hybrid vs elbil.
Som uppföljning kan sägas att vi imorgon troligen kritar på för en Kia e-Niro från 2021 eller 2022. El är framtiden och denna modell är den mest prisvärda för oss. Älskar Kias nybilsgaranti. Och det blir bara ett fordon, på temat att aldrig äga saker på hjul för mer än halva årsinkomsten.