Ja jag förstår. En annan aspekt i det är att mina ”långresor” sker för det mesta då jag är borta på arbete och då är resorna betalda av arbetsgivaren.
När jag är hemma kör jag mestadels på el för ca 4-5 kr/mil och i en diesel kanske motsvarande kostnad vore 10-12 kr/mil i bästa fall.
Värdeminskning och inköpspris är i mitt fall inget att ta hänsyn till då det är en tjänstebil.
Hade jag köpt en bil privat hade det blivit en elbil på grund av smidigheten att ladda hemma. Att inköpspriset är dyrare tror jag återspeglar sig när man säljer också.
Jag har precis bytt från laddhybrid till elbil. Jag tycker laddhybriden var ett bra steg mot el. Fördelen är ju att man ofta kan pendla på elen. Vi hade en räckvidd på 7 mil ungefär. Att man kan stå vid laddstolpar i centrum är också en klar fördel. Gör det lite lättare att hitta parkering även om elbilar nu blir allt vanligare.
Två områden som dock störde mig.
Bensinmotorn drar igång för det minsta lilla. Vill man ha värme på vintern eller kyla på sommarn, ja då kommer bensinmotorn puttra trots att man kör på el.
Vårt 12v batteri laddade ur 3-4 gånger under våra 3 år. Blev att ringa bergare som förklarade att det här inte är ett helt ovanligt problem för laddhybrider. Särskilt om man använder dem som pendlingsbilar och inte kör långa sträckor.
Vi skaffade en laddhybrid som förmånsbil mest för att förmånsvärdet var väldigt lågt när de var klassade som miljöbilar, då omkring 2 800 kr per månad. Därefter ändrades reglerna och förmånsvärdet steg en hel del.
Kan man slå till på elbil tycker jag absolut att man ska göra det istället. Tror ytterst få vill ha en laddhybrid efter att ha ägt en elbil. Det är mest ett steg på vägen. Så kallad räckviddsångest kommer man över väldigt snabbt när man äger en elbil.
Nöjd med min hybrid.
Kört 2400 mil med den och har haft en bensinförbrukning på 0,25l/mil.
Den är högre än jag förväntade mig men jag bytte arbetsplats efter köpet vilket innebär att elen inte räcker hela vägen till jobbet numera under kalla perioder. Men under sommaren klarar jag 90-100% på el. Kan ladda hemma och på arbetsplatsen.
Som sämst har jag legat på nästan 0,8l/mil och som bäst 0,088l/mil mellan två tankningar.
354 mil på 31,05 liter är inte illa pinkat
När jag kör på bensin är det oftast 5-15 km vilket innebär att motorn knappt blir varm innan jag är framme.
Vi har en ceed Phev som vi haft i två år. Kört 1900 mil, ligger på 0,36 l/mil.
Är dock redigt trött på bensinmotorn som hoppar igång till och från.
Nästa bil blir helel.
Jag är nog inte helt rätt målgrupp för en plug-in hybrid, har dock ägt 2 st (och kör idag en plug-in hybrid). Problemet för oss är att vi inte har en fast laddpunkt, har alltså inte tillgång till att ladda bilen regelbundet. I.o.m. detta så faller själva syftet med en plug-in hybrid ganska platt. Också en anledning till varför vi inte gått över till ren elbil.
Dock, de gånger vi har kunnat ladda så fyller den våra behov helt perfekt. Alla mindre resor avklaras på el, i princip 80-90% av våra resor är korta och kan göras på el.
Värt att nämna är att jag ägt & äger bilarna som förmånsbil. Hade nog inte köpt en hybrid privat. Vi kör väldigt lite (< 1000 mil/år). Så jag vet inte om vi hade kunnat räkna hem ev. besparing av drivmedel inom överskådlig tid, då hybrid brukar vara några hundra-tusen dyrare en jämförbar ren bensin- eller diselbil.
De verkar fungera lite olika med kyla och elräckvidden tycks bli längre för nya modeller.
Vår nya Ford Kuga verkar vilja starta bensinmotorn när det är under 8-10 grader, över det går den bra på el. Det jag tycker är mest synd förutom att bensinmotorn startar när det är kallt är att den laddar långsamt, det hjälper i stort sett inte att ladda när man stannar på en långresa för att äta. Överlag är jag dock positiv och tror att vi kommer att minska vår bensinförbrukning mycket.
Ja och nej. Mycket är som med alla bilar körstilen.
Hybriden har oftast normala däck för ICE-bilar och kör man mycket på ren el så sliter man dem ganska snabbt då vridkraften i hjulen är så psaa mycket större.
Ja, tydligen finns det hybridbilar där det faktiskt är “ren” eldriftslägen som erbjuds och dessa låter ju spännande. Men, jag tror för min del att jag nog återgår till bensinbil sen när leasingperioden för denna är över, eller kanske en elbil om de har gått ner i pris lite. (Tesla får gärna fortsätta sina prissänkningar)
Kia Ceed Plugin som köptes kontant för 270k.
Väldigt nöjd då vi kör många kortare resor till vardags, jobb till och från, skogspromenader, handla, besök hos vänner osv.
Motsvarande helbensin går på ca 220k, således - kommer vi spara in 50k på eldrift jmf med bensin? Kanske inte, det krävs ju ändå 6-7 000 mil för att spara in de kostnaderna. Men jag njuter av tyst eldrift, och för er som klagar att motorn går igång under vintern. Det är genomtänkt av konstruktörerna på Kia att inte dränera batteriet på att värma kúpen, förlorar säkert 20km räckvidd om de skulle ändrat på det, vilket iaf inte jag anser är värt.
Servicekostnaden har jag inte direkt reagerat på för Kia iaf, verkar gå på runt 3k.
Det är fler delar vilket ökar risken att något går sönder, så är det absolut. Det som en kan tänka på är att skaffa ett märke med lång garanti för att dämpa denna oro något.
Det finns inget som klår en elbil sett till driftkostnader och servicekostnader.
Vi vill dock gärna ha en stor kombi som inte kostar 700k samt undvika laddkö:er under sommaren (Tesla egentligen enda vettiga alternativ för att slippa dessa). Väntar på en Tesla kombi stor som en v70
Rent krasst är laddköer inga större problem sen Tesla öppnade upp stora delar av sitt laddnätverk.
Och om utrymme är problemet så är både Enyaq och Tesla Y betydligt rymligare än en V70. Men visst, de är inte traditionella kombis.
En tanke, varför görs det inte fler billiga ”kortfärdsbilar/pendlarbilar” med ett batteri som kanske tar dig 10-15 mil? Det hade väl varit ypperligt som komplement till den större bensin/dieseldrivna kombin. Eller blir det inte så mycket billigare/lättare med ett sådant batteri än ett med dubbla kapaciteten?
Alltså V70 är ju inte ens en särskilt stor bil…
Har du öppnat bak på en MY eller provsuttit baksätet utan kardantunnel eller lastat frunken?
Om man inte bara fraktar Billybokhyllor eller resårmadrasser så ryms det garanterat mer både i My och Enyaq än en fossilkombi.
Jag har ingen av dessa men det är förvånande hur få det är som fattat hur mycket invändig plats vissa elbilar kan erbjuda.