Hundbur och barnvagn går in fint i en äldre v70. Tesla y har jag aldrig sett några vettiga lösningar på detta, framförallt pga bredden och bakluckans utformning. Rymligare generellt i baksäte osv är den absolut.
El är kasst och bensin är kasst menar du?
Röstar för cykel, det bästa från världen.
Blir lite jobbigt med din megabarnvagn och grand danois-hundbur som inte går in i Tesla MY bara ![]()
Thule cykelkärra ![]()
Mazda släppte MX-30 med räckvidd upp till 20 mil.
Fick mycket kritik för att det är för kort räckvidd.
Folk är rädda att batteriet inte kommer räcka till och vill inte köpa den.
Skulle aldrig köpt en plug-in-hybrid.
Batteriet slits hårt då det alltid varje dag får gå från 100% till 0%. Extremt många fler cykler än hos en ren elbil.
Hur mycket kapacitet har detta batteriet kvar efter några år?
Fosilmotorn får vid korta körningar aldrig bli riktigt varm. Extra många kallstarter på denna och når inte alltid arbetstemperatur. Det är ogynsamma förhållanden även för fosilmotorn.
Visst, leasar man bara några år så behöver man inte bry sig, men skulle adlrig köpt en, vare sig ny eller begagnad.
Nej, så menar jag inte. En kass variant av eldrift i kombination med en kass variant av bensindrift. Bättre att ha en ta sak än två saker sakerna i dåligt utförande.
När det gäller cykel skulle jag dock säga att kombinationen el och cykel är klockren om man bortser från stöldrisken. Där har vi det bästa av två världar!
Jag håller med. För alla som fyllt sextio eller har sjuklig skräck för att bli svettiga är det guld värt. ![]()
Det fina med elcykel är att man kan välja precis som man själv önskar hur svettig man vill bli samtidigt som man tar sig fram på ett smidigt sätt via de flesta typer av vägar. Jag menar… Vill man bli svettig behöver man ingen cykel alls. Man kan springa. Varför slösa pengar på en cykel?
Laddhybrid är ju det sämsta från två världar. De kostar ju typ 150 000 mer än en ren bensinbil. Det kan man köpa många liter soppa för.
Du kan ju köpa en kanonbil för 50 -100 tusen som du kan ha i många år.
En ren elbil är i så fall bättre om man nu tror att de är bättre för miljön. För de flesta klarar man sig med en billig elbil så kan man hyra en riktig bil de få gånger man åker långt.
Jag tycker tvärtom att laddhybrid är det bästa av två världar. Vi kör en Lynk 01 (deras månadsabonnemang) och för dem allra flesta av våra resor så puttrar vi runt på el. Men dem gånger vi åker längre så är det just nu iaf väldigt skönt att slippa kaoset och väntetiden på att få ladda och att ladda på laddstationerna vid (ffa) storhelgerna långresor.
Det kommer givetvis bli bättre, snabbt förhoppningsvis, men jag ser nog framför mig att sitta med en hybrid dem närmsta 2-4 åren. Så hinner alla barnsjukdomar kring laddstolpar redas ut.
Dessutom har jag en Easee hemma och vågar inte ta klivet över till elbil förrän jag vet vad som händer med vår laddbox. ![]()
Instämmer.
Med vår gamla elbil körde jag en långtur, när det väl var dags att ladda var stationen ur funktion, åkte till nästa med samma problem. Slutade med hotellnatt i väntan på operatören skulle fixa problemen.
Yes men då körde du inte Tesla.
Det finns ett femtiotal superchargers i Sverige. Det finns otaligt fler (nära 5000) registrerade laddpunkter totalt, så även om Teslas är snabba och bra på alla vis så är det sannolikt närmre till en annan laddare nästan var man än befinner sig. Om det kniper. Om man planerat tajt och har otur två gånger så att man t o m får ta en nödövernattning så gör man nog inte om det…
Här är mitt svar på hur bra plug-in hybrider är. Kia Niro plug-in:
0,15 l/mil och räckvidd på 88 mil med 43 l. tank och fulladdad batteri ![]()
Vad har bilen dragit i genomsnitt för dina 2000 mil? Är det också 0.15 l/mil ?
EDIT: Såg nu att detta var för 9522 km, läste fel initialt. Wow, det är bra siffror! ![]()
Det Kia missat med Ceed är att man skulle haft möjlighet att värma eller kyla bilen när den är kopplade till elbilsladdaren, som en del andra hybrider kan.
Absolut, det vore grymt.
Inte bara med Ceed. Ingen av deras laddhybrider har den möjligheten. Jag var inne på Kia häromdagen och fick av säljaren info om att det kanske är något som kommer på nästa modell men det kan mycket väl varit säljsnack. Fick tips om att dom kunde hjälpa med installation av värmare via 3:e part för en ca kostnad på 30-35k. Är nog tyvärr en dealbreaker för mig annars ser den nya Sportage väldigt trevlig ut.

