Elbilsägare - Hur gick er resa till fjällen julen 2023?

Ni som har kört elbil till fjällsemestern över julen iår, hur gick era stopp för att ladda bilen? Eftersom antalet elbilar ökat är jag intresserad om laddstationerna kring fjällen hängt med i utvecklingen.

Om någon vill svara, skriv gärna vart ni åkte och vart ni stannade för att ladda, samt om det var kö :slight_smile:

Tack på förhand och hoppas ni fick fina åk i backarna :slight_smile:
// John

3 gillningar

Vi har inte åkt än men tar en sväng från södra Sverige till Sälen om nån vecka.
Det blir första gången som vi saknar destinationsladdning så det krävs lite mer planering innan sista etappen.
ChargeFinder ger ju en ögonblicksbild över hur upptaget det är, ser ok ut just nu men jag kommer se till att lägga de kritiska stoppen på platser där det antingen finns en större Supercharger eller flera alternativ. Att stanna i nån mindre håla med 1-2 150kW från nåt obskyrt nätverk gör inte jag…

Förra julhelgen körde vi till Hemsedal i 20 minusgrader, det räckte med korta stopp i Strömstad och sen ett på Ionity i Vik norr om Oslo. Sen laddning på plats i byn. Mycket smidigt. Hemresan ännu enklare eftersom det är nedför i stort sett hela vägen till Oslo…

Jag tror inte man behöver ha så mycket ångest. Känn bilen, planera lite, kör försiktigt och med marginal både i trafiken och på räckvidden. Inte kul att bli stående med 3% i många minusgrader.
Jag kör hellre vår fyrhjulsdrivna elbil med grym framkomlighet och vintervärme än en liknande modern diesel.

11 gillningar

Vår E-tron har en funktion med temperaturreglering som man kan styra från appen i telefonen. Den startar temperaturregleringen och kör rn halvtimme, värme på vintern och kyla på sommarn. Man komner till en varm och skön bil på vintetn, å en d:o sval på sommarn om du parkerat i solen…
Perfekt!

3 gillningar

Jag har också haft diesel och bensinbil tidigare, med bränslevärmare. Det har funkat sisådär. I riktig kyla får man köra den lilla extramotorn lääääänge för att komma ut till en isfri bil. Och frekvent användande sliter på 12V-batteriet.
Elbilen har jag parkerat utomhus i snart två år och aldrig skrapat rutorna en gång. Det går snabbare att starta värmaren än att ta fram isskrapan…

De dieslar jag haft har inte haft några problem att hålla värmen i kupén även om det i vissa fall kan vara ett problem med moderna effektiva förbränningsmotorer utan tillsatsvärmare. Jag har inte haft några värmeproblem med laddhybriden eller min nuvarande elbil heller, men elbilen är klart bäst på att snabbt blåsa genom kupén på fuktig luft, isa och imma av rutor och sen hålla det så. Så nej, det är inte något som ”känns som en lyx i en elbil” utan något helt förväntat, precis som de flesta moderna bilar av lite bättre snitt.

Har aldrig hört.
De du pratar med kanske syftar på möjligheten attt kyla eller värma bilen länge, på distans.

Jag har t ex sovit i min bil med AC igång en hel varm natt för att slippa svett och mygg.
Det går också att köra värme om man vill campa på vintern.

2 gillningar

Spännande! Följer tråden. Jag vågade mig inte på den körningen, dock mest pga av vår 5-åring så det blev flyg för oss denna gången. Men är sugen på att göra det framgent.

1 gillning

Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet

Ja, samtidigt är det i många bilar så att kupévärmaren drivs med värmepump och batteriet värms högst marginellt från detta.
Det är främst vid höga effektuttag eller snabbladdning som batteritemperaturen blir extra viktig, så därför har många bilar förkonditionering av batteriet inför start eller vid navigering mot en snabbladdare. Det kan göra enorm skillnad på laddtiderna och även räckvidden.
Om jag startar bilen kall i 10 minus så tappar jag säker 5 mils räckvidd.

1 gillning

Alltså bara packningen är ju lätt värt att ha egen bil med takbox. Bara in med all skit. Lätt värt. :sweat_smile:
Får se hur om jag ändrar uppfattning efter körningen :disguised_face:

4 gillningar

Körde till Åre från Blekinge förra julen (2022) men en Polestar 2 SR inga direkta problem, köra två timmar, ladda 15 minuter och sen köra igen. Körde oavbrutet med Ionity, dock levererar Teslas nätverk bäst upplevelse, de ligger bättre och jag upplever att de är något snabbare och stabilare.

Ganska skönt med regelbundna pauser…

2 gillningar

3 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Utrustning att ha i bilen vid vinterväglag - oavsett drivmedel

Vad får du ut av det egentligen när du inte vet vilken modell av elbil personerna har samt storleken på batteriet?
Tycker det skulle vara intressant att veta också?

Som yrkeschaufför stannar jag ofta vid rastplatser som också är dedikerade till elbilar.
Det är ju inte sällan det är långa köer vid speciella tidpunkter runt långhelger.
Teslas laddare har jag dock aldrig märkt av några köer på.

2 gillningar

Värmas upp innan färd behöver väl en bränsledriven motor också göra vintertid? Eller?

Det beror såklart på hur kallt det är. Men jag kan ju säga att jag aldrig haft problem med varken nya dieslar, bensinare, laddhybrider eller min nuvarande elbil. Däremot är elbilen helt klart skönast att leva med för oss som parkerar bilen utomhus på uppfarten. Den är som tidigare nämnt mycket, mycket mer effektiv på att klimatisera än vad en vanlig diesel med bränslevärmare är.
Jag har aldrig upplevt några startsvårigheter, men det har hänt en gång vid start i -25 och med låg SOC att bilen varnade för kallt batteri och meddelade ”begränsat effektuttag”. Inga problem att köra, men istället för 400 hk hade jag kanske tillgång till knappt hälften.
Samma hantering av en diesel hade lett till en skramlande motor, seg värme i kupé och rutor och kanske t o m startproblem, beroende på hur frisk bil man har.

Sen att elbilen vill ha 30% mer el när det är kallt är en annan historia :joy:

Jag vet jag kör en Tesla Model Y :grinning:
Var någon som skrev längre upp att man behövde förvärma batteriet innan färd för att få optimal räckvidd och därför kommentade jag att det behövs ju med en fossil bil också med förvärmning av motor.
Supersmidigt med elbil, den börjar ju automatiskt förvärma batteriet när man trycker på kupevärmen från appen👍 -16 i kupén till +16 på 10 min😀

2 gillningar

Jepp, i vardagen och för oss är den helt överlägsen fossilbilen. Det går självklart att hitta fel och utmaningar a la ”köra nonstop med släp genom hela Sverige utan att stanna” vilket såklart inte går, men för alla oss med normala krav på en bil så är det egentligen bara inköpspriserna som avskräcker.

5 gillningar

Som min fru till säljaren när vi köpte vår elbil, “du ger oss ditt nummer om det blir några problem vid kallt väder så ringer vi dig. ok?” Vi fick och har inte behövt ringa än.

3 gillningar

Jag blir mer och mer sugen på elbil. Det är dom förbaskade priserna som får mig att sparka bakut.

3 gillningar

20 min kötid i Sälen nu. Ser det ut så här så kör till Malung och ladda där. Man bör inte ställa elbil med långt under 50% soc i sträng vinterkyla så de 6 milen till Malung ska man klara lätt. Sedan Grums vid behov. Surfa vidare.

Teslas laddnätverk är bäst. Se till att co-piloten har kunskap i att spana laddstationer längs vägen. Det är inga problem och koldioxidustläpp nära noll.

Flyga inom Sverige när man äger elbil blir minuspoäng JB :wink:

Ser det hopplöst ut i Sverige när man ska hem, ta det lugnt och kör genom Norge.

5 gillningar