Input och frågor gällande förmånsbil

Hej Rikatillsammans!

Jag är glad att jag idag har blivit informerad om att jag till nästa vecka ska få skriva under för en ny tjänst på ett nytt företag. Jag kommer att arbeta som resande säljare/ASM i hela Sverige och räknar med att ligga på vägen ca 6000 mil per år. Tjänsten kräver således en bil för att nå kunderna där majoriteten har sina projekt i de norra delarna av landet medan jag utgår från Södermanland.

Jag erbjuds därför en förmånsbil med TCO upp till 11500kr för fossil- och laddhybrid alternativt 13000kr för ren elbil.

Alternativa tillverkare att välja mellan är Audi, BMW, Mercedes, Polestar, Tesla, Skoda och Volvo.

Spontant känner jag att en laddhybrid är att föredra när jag är ute på långresor istället för att sitta med räckviddsångest med elbilarna. Samtidigt har elbilarna avsevärt lägre TCO och förmånsvärde.

Finns det någon som haft samma tankar och kommit till ett beslut? Hur har ni tänkt och hur fungerar det?
Någon som har liknande tjänst, hur fungerar era resor?

Jag funderar också på hur nettolöneavdrag (som ligger på bordet denna gång) fungerar i förhållande till bruttolöneavdraget som jag tidigare är bekant med? Jag har idag provkört en XC60 laddhybrid med förmånsvärde ca 8000kr exkl rabatter, grundlön 40000kr - vad betalar jag i kronor för bilen?

Vilka andra modeller hade ni övervägt?

Tack på förhand! :blush:

Du menar att du har nettolöneavdrag om tco överstiger 11500/13000?

Nettoavdrag är hur som helst bättre än brutto. Men svårt att säga vad bilen kostar utan att veta vad du får nettoavdrag för.

Med så många tjänstemil får du till att börja med ett nedsatt förmånsvärde.
Vidare blir ju frågan om drivmedel ganska viktig. Vem betalar? Om du väljer elbil, hur ersätts du då?

Behöver du en SUV? Eller funkar det med en mindre bil? Just när det gäller elbilar så är det väldigt stor skillnad i praktisk räckvidd i motorvägsfart på en låg bil som t ex Tesla Model 3 eller en högbyggd SUV.
Om jag skulle köra så mycket och ville ha elbil hade Tesla M3LR, Polestar 2 Och BMW i4 legat högt upp på listan, i sina fyrhjulsdrivna versioner.

2 gillningar

Antar det? Vet ej…

Bilpolicyn säger att företagets kostnad inkluderar leasing, 50% moms, service/reparationer, försäkring, skatt, hanteringsavgift och sociala avgifter gällande förmånsvärdet. Kostnader som överstiger TCO belastas den anställde genom nettolöneavdrag för hela leasingperioden.

Har jag då bruttolöneavdrag för bilen om den understiger TCO och nettolöneavdrag på eventuellt belopp som överstiger?

Nej, du har förmånsbeskattning under tco och nettoavdrag över tco.

Väljer du en elbil för 13 000 med förmånsvärde 6000 så betalar du ungefär 30% av 6000 för bilen = 1800kr

Väljer du en elbil för 14000 med förmånsvärde 6000 så betalar du 1000kr i nettolöneavdrag och skattar då 30% av 5000 (6000 minus nettoavdrag 1000) = 1500 plus nettoavdrag 1000 = 2500 kr

Arbetsgivaren står för drivmedel i tjänsten. Jag äger tillsammans med min sambo en elbil idag privat och har möjlighet att ladda hemma.

Laddar jag hemma ersätts jag med 9,5kr skattefritt per mil i tjänst. Detsamma gäller om jag skulle betala bensin själv men ersätts då med 12,5kr per mil om jag minns rätt. Vill tro att det är Skatteverkets regler.

Jag ”behöver” ingen SUV. Har endast i min eventuella trångsynthet tittat på Volvo och tyckte inte att TCO och förmånsvärde jag kunde googla fram skiljde sig avsevärt mellan V60/XC60 och tänkte då att komforten som kommer med att sitta högre upp var värd mellanskillnaden.

Dvs om du kör elbil som drar ~2kW/mil så kan elkostnaden landa hela vägen upp till 4:75:- i snitt. Allt under det och du går plus. Multiplicerat med 6000 mil… :grin:

I din sits hade jag nog valt en elbil men då en lågbyggd variant med tillräcklig räckvidd och bra laddhastighet, samt vettig komfort. Tesla Model 3 i 2024 års tappning är svårslagen på mycket, om man gillar stolarna och förarstödssystemen.
BMW i4 är bra men dyrare och lite äldre i plattformen. Polestar 2 likaså.
VW ID.7 kan nog vara något.
Att kuska land och rike runt i en el-SUV från legacy-märkena hade jag rent krasst inte orkat.

Har ingen bra koll på förmånsvärden osv på diesel kontra laddhybrid men rent logiskt försvinner ju mycket av laddhybridens fördel när du kör så långa sträckor. Batteriet är tomt ganska fort och ligger sedan bara och väger ner bilen. Det kanske ändå är vettigare ekonomiskt än en diesel i dagsläget framför allt om ag står för bränsle i tjänsten.

Jag har aldrig levt med elbil men jag skulle tveka starkt att köra elbil så mycket i tjänsten. Det lär bli gammalt med räckvidden och laddstoppen ganska fort tänker jag.

Tror inte att ekonomin går ihop så bra för att du laddar hemma heller. Med 6000 mil lär det bli ganska mycket snabbladdning och då går du back på 9.5 per mil.

Det beror på hur dessa ersätts.
Jag har tex laddkort och abonnemang för snabbladdning OCH ersättning för laddning i hemmet.

Sen beror det på vad man kör för bil. En tung el-SUV på motorväg mitt i vintern, ja då drar den lätt 2,5-3 kWh/mil men landsväg i mildare väder med en effektiv bil drar kanske 1,5. Jag har snittat 1,62 kWh/mil med min Tesla Model 3 sen i somras trots mycket motorväg, det blir intressant nu i vinter…

Hade tittat på ID.7 GTX tourer.
Bra med bagageutrymme vettig förbrukning på motorväg då den är låg i förhållande till SUV samt att den fått bra på tester gällande komfort och ljudnivå.

Tipsar om björn Nyland på Youtube så kan du få en referens på elbilar. Han kör en 100 mils runda med i princip alla elbilar som släpps och har med en fossilbil som referens i sin lista så man kan se vad “tidsförlusten” är. Vet att säljare gärna pissar i en flaska för att “hinna” i tid men att förlora 1 timme på 100 mil vet jag inte om det är så hemskt att det skulle påverka mitt val med tanke på vad man kan spara på det i pengar.

Tyvärr är ID.7 GTX tourer så pass ny att den inte hunnit in men du kan se ID.7 tourer för att få en uppfattning.

Vill bara påpeka att elbil har högst förbrukning när man kör motorväg, men det kanske var så du menade.

Tesla är överlägset till långtripper, Tror du att du kan ladda på nätterna så blir det inte mkt laddning ute på vägarna. Kör du mkt runt i småstäder och skall leta laddning på Cirkle K mm så skulle jag hellre köra helfossilt. Laddhybrid är ingen ide, dubbla drivlinor, man kommer bara korta sträckor på batteriet vilket gör att det inte ens är värt mödan att ta fram sladdar och koppla i dem.

Yes, absolut. Men jag märker stor skillnad på min ena bil (el-SUV) och min andra (el-sedan) i hur stor påverkan hastigheten har på förbrukningen. SUVen har ju en aerodynamik som en hushållsost medan sedanen är hal som en tvål.

Nu har jag en Tesla (och en annan elbil) själv men det går absolut att köra snabbt, smidigt och långt med andra märken. Däremot är det trevligt om de har bra aerodynamik, bra laddkurva och laddporten på vänster bak så man slipper bråka på Teslas Superchargers. Då är Tesla Model 3 och Polestar 2 några av de få alternativ som finns medan tyskarna BMW i4 och VW ID7 har envisats med att återanvända det gamla tanklockets placering till höger.

Det enda som skulle hindra mig från att välja en Tesla Model 3 LR i TS läge vore om jag:

• behövde kombikaross (Model 3 rymmer mycket men lastöppningen är inte lika praktisk som en kombi)

Eller

• inte kom överens med stolarna (de är sköna till mig och har dessutom ventilation och minne som standard, men allas kroppar är inte likadana)
2 gillningar

Jag säger: -Ut och testa.
kör själv ca 6000 mil om året. Det innebär att bilen i princip är min huvudsakliga arbetsplats. Då ska man sitta bekvämt, ha lågt vägljud så man kan prata i telefon som att personen satt jämte och ha smidig energitillförsel.

För mig har en tvåhjulsdriven id4 med comfortsäten funkat bra. Nu kör jag sällan norr om Stockholm så fyrhjulsdrift är inget större behov.
Energitillförseln är smidigare än att tanka när man kör hemma omkring eftersom man inte behöver stanna och tanka alls så länge man kör inom bilens räckvidd. Utanför räckvidden så tvingar den mig att ta ett stopp sådär varannan timma, vilket är rätt bra. För jag glömmer att ta paus och blir trött, hungrig och irriterad annars. Dock saknar min förvärmning av batteriet vilket jag skulle säga är ett måste om du ska köra i norrland vintertid, annar tar det evigheter att ladda.
Jag får ungefär samma ersättning som du med och går plus på att köra den även när jag laddar ute på IONITY.

Så jag skulle säga att du kommer ha bra ekonomi på vilken som av bilarna Denkal nämner, och förmodligen på en mindre SUV också om än lite mindre vinst. Det viktiga är att du hittar en bil som funkar för din vardag och som du trivs att spendera så mycket tid i. Så sätt av lite tid till att åka runt till bilfirmor och provköra. Testa bilar med olika tillvalssäten, det kan va enorm skillnad. Det är gratis och definitivt värt det när du kör din 18000de mil om 3 år.

2 gillningar

Jag håller med om att laddporten är viktig vänster bak. Men håller inte med om att det går att åka långt i någon annan modell som kostar under en miljon. Har kört Polestar, Etron flera modeller (drar 50% mer än model3) Kia, Peugeot, dvs allt möjligt.
Stora problemet för de flesta bilar är att de inte visar hur långt man kommer. På teslas Navi står det exakt SoC vid ankomst. Eftersom man kan lita blint på den så blir det enkelt.

Många elbilar visar bara en kvarvarande räckvidd som inte stämmer ens i närheten av verkligheten, kör man 5 mil så minskar den 7 tex.

Vad jag menar med att köra långt är en dagstripp på cirka 50 mil. Trådskaparen bör ej köra längre på daglig basis. Med en Model Y eller Model 3 så räcker det att ladda en kvart på en sån sträcka. En kvart är “ingenting” tycker jag. Någon gång måste man ändå gå på toa eller köpa något snabbt. jag har själv endast kört i Sverige och ej utomlands så vet ej hur det är då. Har kört Tesla i snart 6år. Numera elbilsfri som Jan.

1 gillning

Visst, Teslan är bra på detta men jag har haft både ID4 och PS2 som också dög på detta plan.
Däremot är Teslas ruttplanering enkel och hyfsat bra, tillsammans med många andra funktioner där de flesta andra tillverkare ligger efter.

Rent spontant med så många mil varje år hade jag nog fokuserat på att hitta en BEKVÄM bil. Personligen had jag sneglat åt laddhybrid-hållet. Mest för att jag själv anser att det ger en tillräckligt bra flexibilitet.

• Funkar väl i vardagen när man kör de korta sträckorna, de flesta laddhybrider verkar idag kunna ta sig 10 mil på en laddning
  • De är inte så törstiga när man kör landsväg, utan rätt så effektiva
  • Ger flexibilitet i tjänsten om man vill sträckköra en längre sträcka utan att få räckviddsångest

Själv hade jag nog tittat på en BMW 530e. Testkörde en sådan för ett tag sedan, otroligt bekväm bil som skulle uppfylla de kriterer som jag har vid så många tjänstemil på ett år.

Lycka till!

Mvh,

1 gillning

Ja eller så använder man sig av ABRP på mobilen/carplay/auto och kan då använda alla elbilar för att planera sin resa bra. Skulle inte säga att funktionen på navigation är en speciellt viktig del i val av bil.
Kanske hamnar på plats 20 i min kravlista.

ABRP är skitbra. Dessvärre är den ju inte i synk, i realtid, med bilens SoC.
Att köra långresa med ID.4 (vilket jag gjort många gånger): planera hemma via en tredjepartsapp, sätta sig i bilen och ställa in navigationen på första laddstoppet. Eventuellt behöva justera om bilen förbrukar mer eller mindre än appen trodde. Spendera tid vid laddatoppet på att fundera på nästa laddstopp. Körning utan realtidsdata om laddstationerna är upptagna. När man ska starta laddning måste man i de flesta fall blippa/plocka upp en app. Ibland strular det. Förvärmning funkar på många bilar men inte alla.

Att köra långresa med Tesla: sätt sig i bilen och knappa in destination. Bilen sköter resten, inklusive förvärmning av batteriet lagom långt innan ankomst. När man ska ladda stoppar man i kabeln och laddningen startar. Betalning sker automatiskt.

I teorin har VW samma feature som Tesla men den funkar skitkass.