Tråden om elbil vs fossilbil

Jag fattar fortfarande inte varför så många låser sig vid elbil. Att behöva planera laddning hela tiden och koppla in bilen stup i kvarten, jämfört med att lägga tre minuter på att tanka någon gång i månaden? Varför utsätter man sig frivilligt för det?

5 gillningar

Det absolut vanligaste scenariot är att de laddar hemma, det är bara i undantagsfall som de laddar någon annanstans. Gör de det i samband med att de handlar på Ica eller något så påverkar det inte heller deras tid.

5 gillningar

För min egen del så har jag någon km till närmsta mack. Kör ca 4000 mil om året. Har inte behövt köra till macken på sex år. Underbart och tidsbesparande i lägen då jag dessutom ofta är i tidsnöd (jobbresor på morgonen). På de åren jag kört elbil har jag sparat ca 100 h på att slippa köra till macken.

För egen del är det dessutom betydligt billigare.

8 gillningar

Jag har leasat en elbil i strax över ett år. Laddar endast hemma eller på jobbet.
Har endast vid ett annat tillfälle behövt ladda ute på bränslestation, det var en resa på ca 4 h enkelväg, då laddades det 20 minuter i vardera riktning i samband med en pinka + kaffe.

Tar mycket mer tid att åka och tanka i vardagen än att stoppa in sladden när man kommer hem.

Det sagt, har även en plug-in-hybrid som vi tar alla längre resor med då just elbilsladdningsstationerna inte har fattat att man behöver kunna ladda med kort, utan e-post, telefonnummer och personnummer till förstfödda.

1 gillning

Jag fattar att många låser sig vid fossilbil. Men ofta handlar det om missförstånd, okunskap eller helt enkelt att man inte är redo att köpa en nyare och modernare bil. Man kanske har gått på de myterna som du hintar om, att bilen måste ”kopplas in stup i kvarten”. Jag brukar ladda våra två elbilar max en gång i veckan i vardagen. Hemma, över natten. Utan att behöva besöka en illaluktande bensinstation och betala dyrt för att tanka.

Det finns mängder av anledningar att välja elbil om man har möjlighet, men för mig handlar det om:

1. En modern elbil kan vara riktigt mycket trevligare att köra än motsvarande fossilbil. Tyst och vibrationsfri, mjuk gång, omedelbart vrid och snabb acceleration.
  2. Laddning hemma är billigt och smidigt. Dessutom slipper man bensinångor, avgaser och annat skit.
  3. Kostnaden för drift och underhåll är låg, särskilt som förmån i firma/anställning. Värdeminskning kan vara hög men det är den på dyra fossilbilar också.
  4. Räckvidd och laddning under långresor är inte särskilt struligt om man väljer en BRA elbil. Jag har en bil som har en WLTP-räckvidd på 80 mil och laddar med peak 400kW (BMW iX3 50). Det är min urinblåsa som bestämmer stoppen, inte bilen. Men även vår andrabil, en Tesla Model 3, löser långresor med bravur. Vi körde nyss t o r Hamburg från Mellansverige, utan att känna att laddningen begränsade oss.

Elbil är dock inte för alla. Om man har svårt att komma ihåg att ladda innan en långresa, eller inte riktigt klarar att använda ruttplaneringen i bilens navigation, eller absolut måste köra ett tungt släp i 130km/h i uppförsbacke och minusgrader i tio timmar utan att stanna, då ska man välja något annat.

On topic så tycker jag Tesla Model 3 standard för knappt 4000 i månaden är riktigt svårslaget.

11 gillningar

Jag tankar på tre minuter ungefär en gång i månaden och tänker inte på bilen resten av tiden. Att behöva fundera på laddning hemma, publika laddare, appar, effekt, köer och laddstopp på långresor är inte “bekvämlighet” för mig, det är ytterligare ett moment i vardagen.

För mig väger fossilbil fortfarande mycket tyngre:

1. Tanka på 3 minuter per månad

2. Ingen räckviddsångest

3. Inga laddköer

4. Inga laddappar eller abonnemang

5. Samma prestanda oavsett temperatur

6. Enklare på spontana långresor

7. Fungerar lika bra för tungt släp

8. Fler verkstäder och enklare service överallt

9. Ingen oro för batteriets åldrande eller dyrt batteribyte

10. Full frihet, bilen är alltid redo utan att planera laddning

Elbil låter fortfarande mest som marknadsföring än verklighet.

Miljöargumentet känns mest som symbolpolitik när Kina släpper ut mer CO₂ än hela västvärlden tillsammans och Sverige står för en bråkdel av de globala utsläppen.

6 gillningar

Nu var ju denna tråden till för att tipsa om bra deals på privatleasing av elbilar, inte för att bajsa på hela konceptet och kontaminera tråden med villfarelser, myter och missförstånd kring hur det är att leva med elbil, från någon som uppenbarligen varken ägt en elbil eller tagit sig tiden att riktigt förstå hur det fungerar.

Starta gärna en egen tråd där du kan berätta för alla hur bra bensin och diesel är. @moderatorer kanske kan hjälpa till att bryta ut? :grinning_face:

1 gillning

Tvärtom. Det är ofta mer värdefullt att ifrågasätta själva frågeställningen än att bara svara på den. Om någon frågar “är jorden platt eller fyrkantig?” är det mest hjälpsamma svaret inte att välja ett av alternativen, utan att påpeka att premissen är fel.

På samma sätt här: om elbil kanske inte är det bästa valet från början är det fullt relevant att lyfta det, inte bara lista leasingerbjudanden.

2 gillningar

Bara så jag förstår. Du kör inte bil mer än att du behöver tanka max en gång i månaden men hade du haft elbil hade du behövt köra så mycket att du behövt ladda precis överallt och precis hela tiden.

Vad är det som gör att drivmedlet till din bil påverkar ditt körmönster så mycket att din körsträcka multipliceras med en faktor på typ 10 bara för att du kör el istället för bensin/diesel?

11 gillningar

När ett barn kräks i bilen eller spiller ut en glass eller den repas rejält. Då är det skönt att inköpskostnaden inte var så jäkla stor utan värdeminskningen per skada är lägre än en dyr bil i inköp. Det är en stor negativ sak med elbilar, deras höga inköpspris jmgf fossilbilar.

3 gillningar

Du får nog fundera ett varv till, din aversion mot elbilar beror nog på något annat egentligen.

Har kört dieselbil 4000 mil/år i tjänsten, har kört elbil 4000 mil/år i tjänsten. Kört bensinare 4000 mil/år privat och kör just nu elbil 4000 mil/år privat.
Har egen gård med eget släp och båt som hanteras med släp så kör en hel del med släp.

Elbil är helt överlägset, det går knappt att jämföra.
Extremt mycket smidigare med elbil, dessutom så går jag på en del publika evenemang i främst Gbg och när fossilbilar snurrar runt och letar parkering så kan jag enkelt parkera på en ledig elbilsplats nära arenan.

Nackdelarna som du tog upp i ditt inlägg är bara hittepå från folk som inte har testat.

7 gillningar

Tyvärr saknar ju elbilsentusiaster trovärdighet. Det är ju samma personer som vill att vi ska diska våra mjölkpaket, sett till att läskflaskor fått den där störtlöjliga flärpen som höjer blodtrycket till 200 på oss normala människor, tycker att vi ska äta insekter osv.

Jag har svårt att se att bilar med kortare räckvidd (särskilt under vintern) och som tar en halvtimme att ladda vid nån laddstation ute i tjottahejti skulle vara ett bra val. Möjligen en pluginhybrid.

Edit: elbil kanske kan funka som en vardagsbil som man tar till ICA och när man åker till och från jobbet. Men det krävs nog en extrabil av det fossila stuket när man ska ut och åka till andra städer osv.

1 gillning

Tror i ärlighetens namn du lägger mer tid än 3 minuter. För visst blir det en liten omväg osv. Det är oavsett något vi elbilister slipper till vardags.

Räckviddsångerst är enl min erfarenhet något man mest har innan man skaffat eller är precis ny med elbil. När man lärt känna sin elbil och insett hur väl utbyggda snabbladdarna är så försvinner det snabbt.

Det slipper man såklart. Men jag menar att detta är ett starkt överdrivet problem. Det är vid speciella dagar typ sportlovsveckor det är ett problem. Jag har haft elbil i ungefär fem år och åkt på många långresor. Jag kan bara minnas en gång jag behövt vänta. Det var då vi stannade till i Vansbro och hade missat att det var Vansbrosimmet denna dagen.

Så var det förr. Numera är det krav på att det ska finnas kortbetalning på snabbladdare.

Vet inte riktigt vad du menar. Min bil samma prestanda oavsett temperatur om det inte är riktigt låg batterinivå.

Ja lite kanske. Men hur många gör spontana långresor?

Elbilar är utmärkta dragbilar. Men jag kan ge dig rätt i att om man ofta kör tunga släp långa sträckor så är det smidigare med en dieselbil. Främst för att det blir bökigare att komma till många laddplatser med släp.

Detta är ju direkt fel. Servicen är generellt enklare på elbilar.

Är ju svårt att hindra om folk oroar sig, men det är en onödig oro. Jag skulle ju kunna säga att det är skönt att slippa oroa mig för motorhaveri på en förbränningsmotorbil också, så jag tycker argumentet är svagt.

Om du bara inte parkerar hemma med under 10% utan att ladda så skulle jag säga att detta gäller elbilar också.

Det är verklighet för en massa människor.

12 gillningar

Detta är ju bara direkt fel. Eller har du något som styrker ditt påstående mer än känsla.

Det är inte längre bara entusiaster som har elbil. Nu börjar det komma många vettiga alternativ för de flesta även som begagnade bilar.

5 gillningar

Om vi kan skippa personangreppen och hålla oss på en lite mer vuxen nivå så får du gärna redogöra för dina egna erfarenheter.

Har jobbat som säljare i södra Sverige(hade allt söder om Karlstad som distrikt) och det var verkligen inga problem. Reste tex Göteborg-Kalmar ToR över dagen ett par gånger utan problem. Bilens navigation löser det åt dig. Du käkar och laddar samtidigt, bilen är klar innan du ätit klart.

7 gillningar

“Från och med 13 april gäller ett nytt EU-regelverk som innebär att alla nya laddplatser måste erbjuda betalning med vanligt betalkort.”

Tyvärr ett tag till innan de har uppdaterat alla gamla laddstolpar. Hoppas de snabbar på!

Gällande tråden och vald rubrik så blev det onögit antagonistiskt och konfrontativt.
Både ICE och EV har plats i samhället ett bra tag till.

Personligen så skulle jag absolut helst haft det som Kineserna börjat släppa, EREV, dvs Elbil främst, med bränslemotor för längre räckvid. Då hade jag klarat mig på pyttelitet batteri i bilen, säg 10-15 kWh till 95-99% av resorna, och iaf 80% av alla km som bilen rullar.

BWM i3 med REX hade varit intressant men idagsläget lite för mycket kompromisser med designen för min del.

Det var banne mig snabbt. Nästan världsrekord. Och då kör du alltså väldigt lite, eftersom du bara tankar lite snabbt och så sällan.

Det har inte jag heller. Min bil klarar att köra ca 80 mil på landsväg eller 60 på motorväg utan ett enda stopp. Min blåsa klarar inte det.
[/quote]

Har kört elbil(ar) i åtta år nu, har aldrig köat.

Jag har en Tesla och en BMW. Inga abonnemang förutom de som ingår med bilarna. Finns även kreditkort.

Prestanda? Har du aldrig kört en riktig elbil?

Så jättemånga spontana långresor, eller långresor öht, kan du ju knappast klämma in med dina 3 min tankning i månaden.

Det beror på. Räckvidd, absolut. Men elbilar generellt är jävligt bra dragbilar. Jag lägger ju hellre i en båt med min elbil än med en diesel…

Det finns fler verkstäder just för att det faktiskt behövs mer service av en förbränningsmotor…

Jag skulle oroa mig mer för en fossilmotor över tid.

Om jag vill är min bil alltid laddad med 108 kWh. Varje morgon. Hemma.
Redo för längre äventyr än vad du hinner med på dina treminuters tank per månad.

4 gillningar

Det är precis det här jag menar. Du beskriver laddning som om den inte existerar eftersom du vant dig vid den. Jag behöver inte “komma ihåg” att tanka hemma, fundera på laddnivå eller planera någonting. Jag svänger in på macken på väg till jobbet en gång i månaden, tre minuter senare är det klart och sedan ägnar jag bilen noll tankekraft i 30 dagar.

Att behöva bygga en rutin kring laddning och sedan kalla det “smidigare” är ett märkligt resonemang. Bara för att du accepterat momentet betyder det inte att det är en fördel. För mig är den bästa bilen den som kräver minst mental bandbredd, och där vinner fortfarande fossilbilen.

2 gillningar

“Bygga en rutin”… att koppla in en kabel som tar under 5 sekunder. Tiden jag spenderar på att koppla in och ur laddare varje månad är kortare än din 3-minuters tankning som eg är 10min.

1 gillning

Tycker du att det är lika svårt att ladda din telefon på nätterna? Alltså att varje dag stoppa in en kabel på rutin.

10 gillningar