Alternativ till Tesla model Y och Volvo XC60

Hej!

Jag ska byta förmånsbil och har tittat på Volvo XC60 plug-in-hybrid och Tesla modell Y. Jag känner mig inte helt nöjd med något av alternativen och vill gärna titta på en eller ett par bilar till innan vi väljer. Gärna gott om utrymme och lite högre än en Passat GTE. Prisbilden bör helst ligga max runt kostnaden för en Tesla Modell Y.

XC60 upplevde vi som något trång i baksätet och lite litet bagage (vi har tre barn). Jag har en Passat GTE idag - och hybridkonceptet funkar rätt okej med mitt körmönster.

Tesla modell Y är lagom hög och lite rymligare i baksätet. Om det går att hitta någon med ytterligare lite bättre utrymme vore det bra. Packmöjligheterna var bra. Jag tyckte vägljudet var högt och fick inget bra intryck av byggkvalitet. Jag gillar inte heller handtagen och saknade reglage för klimatanläggning mm. Nu har jag bara kört Tesla i 15 min, men det kändes bökigare med skärmen. Eller är det bara en vanesak?

1 gillning

Hej,

Kolla på en MPV-bil istället för SUV, tex en VW Sharan, Sear Alhambra (de är i princip samma bil), VW Touran, Ford Galaxy eller liknande. Dvs det som kallas ”soccer mom” bil i USA. Höga, dubbelt så stort utrymme som tex Tesla model X, och halva priset… finns dock inte som hybrid eller ren elbil vad jag vet. Kanske en VW Buz? Men då blir det dyrare igen.

Fundera på om prestigen är värd pengarna för att köra Tesla eller Volvo…. Det tycker inte jag.

Söker du förresten ny eller begagnad bil?

Mvh

F

Här är en annnan el MPV. Om man nu kan tänka sig en Maxus.

https://maxus.se/modeller/euniq5/

Skoda Enyaq / VW ID4 är samma typ av bil, lite mer ”vanlig bil” än Tesla, inte lika spejsiga men klart ett steg åt det modernare hållet jmf med t ex en Passat GTE.
Det finns ju en rad nya elbilar som kommer nu, även Q8 etron om budgeten tillåter.

Jag hade spejat lite bredare än bara Tesla och Volvo (som är helt otroligt olika).

Hej

Jag har en Toyota RAV 4 plug-in-hybrid som jag har varit väldigt nöjd med. Vi valde den istället för XC60 pga bagageutrymme, baksätet, frigångshöjd och inte minst räckvidden på batteri (i bästa fall 85 km för min del).

1 gillning

Skulle också snegla på RAV4 faktiskt. Men xc60 har faktiskt 3km längre specad räckvidd än rav4:an nuförtiden (i praktiken lika gissar jag)

Audi har elbilar och hybrider i SUV-format. Några är billigare än man kan tro, särskilt elbilar utan extrautrustning (bra utrustade från början).
Jag vet inte om de som är rimligt prissatta är stora nog. Om inte så skulle jag köpa en likadan som du har nu. Kombi är praktiskt att ha.

“The standard Q4 e-tron has a seats-up boot capacity of 520 litres, which is less than what you’ll get in both a Volkswagen ID.4 (543 litres) and a Skoda Enyaq (585 litres)”

Enyaq är kanske bättre i den prisklassen?

Kolla även NIO, lansering av deras mellan suv (hel el) sker nu på torsdag.

Tack för tipset. :+1:t3: Bilen såg intressant ut, men verkar inte finnas med lite längre räckvidd. @Tomas88 Har du kört en Maxus?

Om jag går på en ren elbil vill jag ha minst 50 mil räckvidd, helst 60+ (men det utbudet känns skralt till överkommet pris…)

@Anonym Ja, de var rätt olika. :wink:

Har testat Enyaq när den kom, men var inte så imponerad. Kanske ska ge den en ny chans. Audi Q8 låter som att det blir en dyr historia.

Två röster på Rav 4! Tack @TheDog och @_Kalle. Den har jag ingen koll på. Ska titta lite närmare på Toyotan…

1 gillning

Hyundai ioniq 5 har vunnit testerna mot bla Q4 e-tron och ID4

Ioniq 6 ser lovande ut med strömlinjeformad kaross och relativt lång räckvidd

1 gillning

Du kan glömma verklig räckvidd på över 50 mil med en suvkaross under verkliga förhållanden med lite motorvägskörning om det inte är högsommar. Tesla MY kommer nog längst.
Ta WLTP-siffran och dra bort 15% direkt, 10% till för motorväg samt 1% till för varannan grad tempen faller under 20… typ.

En id4 tex borde enl WLTP komma typ 50 mil men på motorväg och vinterväder så ska man vara glad för 35. Sen vill man ha lite marginal så man kanske laddar vid 10-20% batteri.

1 gillning

En varningens finger för att bilar som är nya på marknaden, med högt säljtryck har svårt att få tag på reservdelar. Det kan betyda att om en liten olycka är framme så får man vänta vansinnigt länge på reparation. Försäkringsbolagen har Max 45dagar som standard i många försäkringar.

Jag vet att flera märken haft problem.

Jag hoppade ifrån en xc60 till en modell y nyss och är nöjd. Absolut inte 100%, men det är absolut bättre än Volvon.

1 gillning

Hör är en artikel med ett färskt test av en hög med elbilar. Dock är testerna utförda under mest gynnsamma förhållanden, räkna inte med att ha dessa siffror generellt. Speciellt inte vid temperaturer under 15 grader.

2 gillningar

Nej. Har tyvärr inte testat den. Annars tycker jag det är kul att tesköra bilar.
Provkörde MG och BYD i helgen.
När du skriver 50-60 mil menar du enl WLTP då?

För att utveckla lite så har jag kört RAV4 i snart 2,5 år och drygt 8 000 mil.

Som med alla bilar finns det för- och nackdelar. RAV4 känns väldigt pålitlig och billig i drift även den riktiga premiumkänsla uteblir. När jag jämför med min förra XC60 så är den betydligt rymligare och har faktiskt hygglig dragförmåga. Några saker jag saknar från XC60 är den ännu högre markfrigången, den bättre fyrhjulsdriften (kör tyvärr ofta på riktigt leriga skogsbilvägar och framförallt de sköna sätena.

Ja, det är det. Det var en av mina farhågor med. Jag frågade därför en del Tesla-ägare i min bekantskapskrets hur de såg på just den biten. Ingen vill gå tillbaks till hur man hade det innan. Man vänjer sig snabbt och lär sig att föredra skärmen.

Nu har jag själv en Tesla sedan tre månader och stämmer in i kören. Fungerar hur bra som helst. Saknar definitivt inte vår tidigare bils instrumentpanel. Detsamma gäller räckviddsångesten med att ha elbil. Något nästan alla går igenom men den kommer man över väldigt snabbt så frågan är om du verkligen behöver 60 mil per laddning eller om det mer handlar om bekvämlighetsfaktor.

2 gillningar

Finns dom på marknanden överhuvudtaget?
Vinterkörning och stå och ladda 3 gånger på 60 mil med 45-60 min åt gången känns inte premium, dessutom tillkommer då priser på 5-7 kr/kwh.