Jag brukar ladda en gång på en sån sträcka på vintern och det tar 20-25 minuter om man inte bär sig helt dumt åt och väljer en seg laddare. Men alla gör såklart som de vill.
De flesta jag känner som skriker sig hesa över hur man måste kunna köra 100 mil nonstop har aldrig ens provkört en elbil. Räckviddsångest försvinner snabbt när man inser hur bra allt annat funkar.
Köper en elbil! ![]()
Märkligt att det oftast är dom utan elbil som har störst problem med elbilars räckvidd.
Exakt. Visst är det inte alltid bara ett rent lyckorus att svänga inom en snabbladdare, men det har aldrig sabbat helhetsupplevelsen att köra med en drivlina som är så sjukt mycket bättre än skrammeldiesel i övrigt.
Ja, har man vant sej vid elbil är det nog svårt att gå tillbaka till fossilhäck.
Då tvingas du till ett stopp som du inte valt själv.
Du kan väl då inte förneka då att räckvidden är en betydande begränsning?
MY med wlpt 45 mil klarade 34 mil på vintern.
Ladda till 80% och knappt mil 27 mil.
Men du nöjer dig med mindre och kör 70 på motorvägen?
Bara för att det kommit elbilar in på marknaden innebär det inte att follisbilarna har blivit okörbara ![]()
Värdeminskningen är brutal på vissa av dagens elbilar.
Men det kanske är värt pengarna för den extra kostnaden?
Det gör man ju när man behöver stanna och tanka sin bensin- eller dieselbil också…
Helt rätt, men inte lika ofta, en störning/belastning mindre.
Sen slipper jag vänta i 30 minuter.
Jag har inte hängt med, hur bra andrahandsvärde har en ny dieselvolvo om du tar ut den idag och kör några år?
Jag tycker detta uppvägs av att jag som regel laddar hemma (få som kan tanka sin fossilbil hemma). Jag kör så långt att jag behöver ladda på resan typ 2 gånger om året, och då planerar jag lätt in det i samband med att vi ändå behöver äta. Så jag tycker att störningen/belastningen med drivmedel blivit mindre med elbil.
Klart att räckvidden sätter gränsen, ingen har påstått något annat (inte heller att din fossilbil är okörbar, oklart var du fick det ifrån?). Men om jag kör som en vanlig svennebanan och kanske har i snitt en resa i månaden där jag behöver snabbladda, så ser jag det som en rimlig kompromiss för att få allt det där som är rätt trevligt med just elbil (grym drivlina, vibrations- och ljudlös gång, smidig och billig laddning hemma och som helhet en låg kostnad särskilt för oss som har bilen som förmån).
Jag är inte varken rabiat (eller ”religiös” som du antydde i ditt andra inlägg), jag har bara gjort ett val som funkar för mig, och troligen för väldigt väldigt många som inte ens vet om det själva.
Om man däremot regelbundet kör 40+mil om dagen, måste dra supertunga släp eller gillar att sträckköra Malmö-Sundsvall medan man kissar i en flaska, ja då är inte elbil det bästa valet. Än.
Ja, därav köpte jag inte min bil pga att utvecklingen går fort fram. Men vindarna kan vända fort, för inte alltför länge sedan var det tvärt om.
Vet ej!
Men enligt car info
är min V90 2019 värderad till ca 250 och köptes ny 2018 ca 375, så 66% restvärde.
Värdetapp V90 125K!
Tesla modell 3 std range nypris 2019 750 och pris nu 350
Ca 45% restvärde.
Värdetapp M3 400K!
Jag kör bilen ca 130 mil i månaden 2 resor åt gången varje månad, ca 7-8 gånger per år.
Så elbilsvalet är inte aktuellt om man inte kan ta sig upp på en laddning.
Ja, om man anstränger sig kan man säkert hitta exempel där du kan köra fossilbil nästan gratis. Du skulle köpt en luftkyld Porsche på 80-talet, så hade du gått plus. ![]()
Oavsett så är det där helt ointressant för alla oss som kör förmånsbil. En V90 diesel skulle idag kosta mig minst det dubbla jmf med en rimligt likvärdig elbil (nej, inte en liten Tesla).
Det förstår jag. Precis som du såklart inser att ditt use case är lite speciellt och knappast representativt för den breda massan.
Nja, min Model 3 LONG range 2019 tjänstebil kostade 680kkr med tillval för 20kkr och sen fick man bonus på 60kkr.
Lågt förmånsvärde, minns inte exakt.
Den ständiga och stora frågan är ständigt elbilarnas räckvidd, speciellt om bor i ett land med vinterklimat.
Så mitt syfte med att se begränsingar med detta måste vara relevant för den breda massan.
Eller som min granne som ju bara måste ha kvar sin diesel eftersom han ju åker till Sälen en gång varje år och har läst i Aftonbladet att det kommer att vara kö vid just den laddare han troligen skulle behöva stanna på det enda laddstopp som behövs på vägen dit.
Jag säger inte att det inte är ett problem, ibland, för vissa, men det är knappast ett stort bekymmer för alla.
Det är en betydande fråga och marknadsmässigt avgörande vad kunderna efterfrågar idag.
Det intressanta är inte vad någon tycker utan vad marknaden vill ha.