Alternativ till Tesla model Y och Volvo XC60

Berättar du för norrmännen att de måste byta tillbaka till diesel nu?

3 gillningar

Berättar du för svenskarna att dom inte får en skattesubvention motvarande momsfrihet som norrmännen fick.

Som sagt allt handlar om ekonomiska incitament.

Runt 6K i förmånsskatt?

Jag försöker undvika förmåner som straffar mig mer än dom flesta.

587 är dom listade till idag, bonusen var till ingen nytta mer än att ta ut ett högre listpris :smile:

Aha handlar allt om ekonomi helt plötsligt?

Varför skriver du en massa om räckvidd och vinterklimat då? :grinning:

Aha du förstod inte att man vill ha något för pengarna :nerd_face:
Såklart värdetappet är ytterliggare faktor som är negativt.
Men du kanske gillar att förlora pengar :smile:

Ska hjälpa dig att förstå enklare samband till varför elbilen just nu är iskall på marknaden.
Norrmännen med subventioner är förstås inte med i denna bedömning, men som bekant lever vi inte och köper bilar där.

What can I say?

Nej. En snabb googling ger 3791 kr för 2019. Den höjdes gradvis efterföljande år.
Edit: detta är förmånsvärdet. Förmånsskatten är hälften av det för oss på rikatillsammans förutsätter jag.

:+1: minst 10 tecken

Ger dig en ledtråd till den reala världen…

Frågan är om WLTP-uppgifterna ger tillräcklig vägledning för bilägare i norra Europa?

1 gillning

Nu råkar det ju vara så att @Solido4 har elbil, så du kanske inte behöver läxa upp hen gällande räckviddssiffror.

Vad har du själv för erfarenhet?

Sen tar du ju det värsta exemplet Toyota också. Toyotas fel (ett av dem i alla fall) är att man har haft en omotiverad stor buffert vid “0%”.

WLTP är vad det är. En standardiserad körcykel som om jag minns rätt görs i 20 grader C.
Så nej den speglar inte vinterklimat speciellt väl, varken för elbilar eller för bilar med förbränningsmotor.

2 gillningar

Då är väl elbil ypperligt om du vill ha lågt förmånsvärde. Om du nu har möjlighet till en förmånsbil.

1 gillning

Det är den enda och stora fördelen.
MY LR ca 5500kr/mån :+1:, men jag har andra förmåner som väger tyngre.
Tyvärr faller den pga priset och kort räckvidd.

Att jag körde en MY LR mellan Helsingborg och Malmö ToR nyligen ( va 14mil).
Drog ca 1% laddning på 4,1 km i snitt.
I praktiken laddar man inte 100% utan 80%, man kör inte till 0% men kanske 10%.

I praktiken 70% vilket räckvidd i realt är knappt 30 mil sommartid i motorvägsfart!
Hur går det på vintern?
Tyckte den var spårkänslig och stötig, men uthärdligt.

Jag kör ca 65 mil ToR i månaden och har en sommarstuga 70 mil med 6km grusväg, där jag ofta är på sommaren.

Jag gillade att den accelererar snabbt, sätena var sådär, infotainment var superkul, bilen var nog inte tystare jag kört men inget som stör.
Hur funkar det med enpedalskörning (regenerering), infällda lock och handtag vintertid?

Men kort sagt vad får man för 600K en bil som tar mig från A-B med kort räckvidd, den uppenbara begränsningen.

En bil med verkligen räckvidd på 40 mil vintertid kräver jag om jag ska betala dessa summor.

Om jag ska ut på långresa laddar jag alltid 100% innan jag ger mig iväg. Det är ju först om man behöver ännu mer än denna räckvidd som ditt resonemang börjar få betydelse.

Mindre räckvidd, beroende på hur fort du kör och hur kallt det är.
Detta gäller även bilar med förbränningsmotor, fast skillnaden blir inte lika stor pga alla spillvärme en ICE bil har

Nu har jag inte en Tesla, men jag hade blivit förvånad om det inte gick stänga av enpedalskörning på dem. Handtagens utformning har ju ingenting med själva drivlinan att göra, men jag är själv lite skeptisk.

Håller inte med dig om att begränsningen är så uppenbar. För dig kanske, men de flesta kör ganska sällan mer än 30 mil per dag, och de flesta som gör det kan nog tänka sig en 20 min paus mellan stoppen.
Det som kan vara en nackdel är ju möjligen att du inte kan stanna på exakt det ställe du vill.

Det går ju inte att komma ifrån att räckvidden är en begränsning för sådana som tvunget måste köra 60-70 mil i 130 i vinterväglag och absolut inte kan tänka sig att stanna eller planera eller kompromissa med de dussin uppsidor som elbilskörande har i övrigt. Det brukar vara precis samma människor som lyckas googla fram de absolut värsta exempeln på misslyckade detaljer hos elbilar som inte har något med själva eldriften att göra (Teslas dörrhandtag, t ex) eller hitta den absolut värsta Toyota-elbilen som finns för att använda som någon form av anekdotiskt bevis på att elbilar är sämst.

Jag kör också långt ibland och det är ju knappast en bonus att behöva stoppa på Ionity 15-20 minuter. Men att alltid:

• starta med fulladdat ”tank” där varje mil kostar mig 2-3 kr
  • kunna värma eller kyla bilen med eller utan sladd
  • kunna köra vibrationsfritt och tyst
  • ha en drivlina i nära sportbilsklass i en helt vanlig familjekärra
  • betala lågt förmånsvärde
    Väger helt klar upp…
3 gillningar

Jag håller helt med dig.
Det var därför jag skrev “För dig kanske, men de flesta kör ganska sällan mer än 30 mil per dag”

Alltså. För oss som inte kör långt särskilt ofta är det en ganska liten begränsning.

Ja, och även för många som kör frekvent och relativt långt är det ju ännu mer intressant med el pga de låga driftskostnaderna. Har en vän som har eget bolag och kör 3-5 dagar i veckan, 20-60 mil per dag. Att kunna ladda bilen asbilligt är värt den där 1-2 korta stoppen på en snabbladdare som han tvingas till varje vecka.

Nej jag vet det, men one size doesnt fit all and numbers dont lie.
Men jag kan ha inlevelse att förstå detta om man har begränsade räcksviddskrav så spelar det ingen roll.

Men du kanske har en antydd empati för mig som kör långa sträckor i ett sträck.

Men kostar det dig så lite per mil?Förmånsvärdet beskattas och dras från din nettolön, eller?

Har parkeringsvärmare utan sladd och har inga vibrationsskador eller buller skador heller för den delen.
Har hastighetsgränsningar och ingen ambition att vara först från rödljuset heller.

Jag åker gratis och betalar ingenting för det fossila drivmedlet med arbets och hemresor.

Lovar att det går att köra fossildriven bil också :+1:

Jag kan ha fel, men jag sökte i menyn och frågade, det gick inte?
Men antar att det vara fel på mig som inte anpassar mig :crazy_face:
Parleringssensorer saknades, vilket brukar ingå i premium.
Har laddlocket frusit fast är det svårt att ladda.
Men det ser bra ut på uppfarten, det viktigaste :nerd_face: