Alternativ till Tesla model Y och Volvo XC60

Givetvis blir jag förmånsbeskattad också. Väldigt mycket mindre än om jag hade kört en diesel.
Men kör jag i tjänsten står arbetsgivaren för alla laddkostnader, kör jag privat kostar det en väldigt begränsad summa för laddning.
Jag har haft drivmedelsförmån under många år och alltså bara skattat för det jag tankat privat men det här är ännu lägre kostnad.
Jag skulle tro att jag i mitt specifika use case (förmånsbil med drivmedelsförmån) hade fått betala netto 4-5’ mer i månaden för att köra dieselsuv med liknande storlek och prestanda. Det är ju pengar det med.

Du hade väl en privat hyfsat ny dieselvolvo, så även om AG betalar milersättning lär det väl inte täcka värdeminskning och alla driftskostnader på kärran? Kanske ska kika på en elbil ändå :wink:

Det är ju rätt många grejer med just Tesla som är speciella. Avsaknaden av ultraljudssensorer och det smått unika gränssnittet för föraren har ju inte så mycket med eldriften att göra, eller?

Just laddluckan behöver ju helst kunna öppnas, ja. Som på en fossilbil. (Har kört laddhybrid i sex år och el i två, det enda som strulade var tanklocket på laddhybriden. :joy:

Det stämmer, jag har väldigt bra förmåner, som i praktiken gör att jag inte förlorar tjänstepension, avdrag från skatteverket och rejäl kompensation från ag som en tjänsteresa fast det eg är en privat resa.
Med all include så åker jag gratis + täcker värdeminskningen just nu.
Värdeminskningen är dessutom signifikant mindre än motsvarande elbil.
Sorry men våra skatteregler ger mig massa orättvisa förmåner.

Samt att det minskar din tjänstepension och nettoinkomst :wink:

Typiskt :upside_down_face: :joy:
Handhavande?

Haft vår MY i två vintrar och inte haft några problem med något av det nämnda.

Men går den att koppla ur?
Ska prova en gång till i vinter och se vad jag tycker.

Hur långt kommer du på vintern mellan laddningarna?

Aldrig försökt. Är man lite ovan kan det kanske kännas lite obehagligt i början när det är halt ute, men i praktiken inget problem.

Åker i stort sett inga längre resor på vintern, men så här ser effektiviteten ut jämnte temperatur

Sen ska påpekas att även om jag inte har något att klaga på just de sakerna du nämnde, så finns det andra saker som jag retar mig på.
T.ex. så har de uppdaterat avkörningsvarnaren så att den är så känslig att man är tvungen att stänga av den varje gång man ska köra bilen.
Navigatorn är ju jättebra på att hitta superchargers (och en del andra laddare), men ska man planera in ett stopp manuellt vid en laddare som den inte vet om får den spel om den tycker att batteriet inte kommer räcka till nästa stopp.
Värmen fungerar dåligt vid fötterna, ska det vara varmt där blir det för varmt i övriga kupén.
Plus en del andra irritationsmoment, på det stora hela är jag ändå nöjd.

1 gillning

Tack för ärlig input :+1:
Som jag förstått det hela, måste batteriet värmas på vintern varför den har sämre verkningsgrad?
Fungerar optimalt på sommaren.

Detta alternativ kanske är något.
En miljon pers lär köa för att få den.
@Anonym kom igen nu!
https://www.tesla.com/sv_se/cybertruck

Denna tråd har spårat ur, som ju elbilstrådarna gör. Jag är också skyldig.

För att återgå till ämnet. TS ska välja ny bil. Har kikat på XC60 och MY, men är inte nöjd med dem. Tja, ta ingen av dem då i så fall. Om du redan testat dem men inte är nöjd ska du ju inte välja någon av dem såklart.

TS har Passat och är hyfsat nöjd med den, men vill gärna ha en högre bil. Tja, ta en Tiguan eller en Touareg då. Samma tillverkare. För det var väl inget krav att det skulle vara en elbil?

1 gillning

@Solido4 Tack för att du återkopplade till ämnet! :sweat_smile:

För min del har jag landat i samma slutsats. Jag borde inte välja någon av dem. Företagspolicyn säger laddhybrid eller elbil, vilket tyvärr utesluter dina förslag. Just nu sneglar jag på de lite större SUV:arna Xpeng G9 och Kia EV9.

1 gillning

Jag tycker Xpeng G9 ser riktigt fin ut om du får med luftfjädring, större motorn och lite lullull. Hade aldrig köpt själv men som förmånsbil, varför inte.

Hej!
Vi kör tesla model y awd och är nöjd, men kommer en vinter så får se hur rutor och handtag fungerar. Klart mest prisvärda elbilen vi haft och prövat. Aningen stötig.
Tog ut en Rav4 plug-in i dec 21 och enda nackdelen var lite dålig värme när det var kallt. Är väl enda plug-in med värmepump(synd att den var klen och funkade till endast-10). Klart bästa laddhybriden enligt mig. Skön att köra, snål i hybridläge(något som volvo ej verkar vara när man läser tester iaf). Startade med tomt batteri och körde 120 och den förbrukade endast 0,56 sommar och torr väg. Vi hade executive och premiumpaket och det var riktigt skönt med sätesventilation som tyvärr teslan saknar.
/Richard

Tiguan finns som elhybrid.

Vi har också tre barn och har kört Kia Sorento laddhybrid (7 säten) i lite mer än 2 år nu och jag är imponerad. Riktigt bra bil. Var dock redo på att bli beroende av fler än 5 säten när du har tre barn. Om jag nu skulle byta ut denna så skulle det forfarande vara en Kia men EV9(7 säten). Finns ingen chans att välja något mindre nu och låta barnen trängas på samma rad i baksätet.

Vad tyckte du var bättre med Model Y jämfört med XC60? Står i valet och kvalet mellan dessa. Hör gärna från dig.

Utrymmet framförallt. Sen är privatekonomin med en elbil helt annan.
Tesla kan du räkna med att kostar ca 3000:-/år i service och förbrukning. En Volvo med motsvarande för mig som kör 40000km/år ger service på ca 15000kr/år.

Förmånsvärde om det är tjänstebil skiljer ca 3000kr/mån brutto till fördel för tesla.

Körupplevelsen är en smaksak, men det är kul med accelerationen!
Media etc i bilen så är det som att jämföra ett Nintendo 8-bit med en PS5. Tesla har ändrat kravet på integration i bilen!

På vintern kräks jag på tesla, det är räckvidd som gör mig galen, men då är jag van att kunna köra 40-50 mil i ett sträck.

Dra släp går super, men man kommer bara 20 mil på 100% laddning.

Typ :sweat_smile::nerd_face: