Köpråd bil 2026 drivmedel

Hej på er! Jag ber om ursäkt om denna fråga har kommit tidigare men jag har inte blivit klokare av alla trådar jag har läst.

Kör idag en Volvo s60 d4 från 2014 med 19500 mil på mätaren, och vi är en familj på 2 vuxna och ett tvillingpar. Man har ju överlevt den “värsta perioden” med barnvagn och bakåtvända stolar men barnen blir större, mer saker skall in i bilen och ja ni förstår nog att bilen är helt enkelt för liten.

Hade det varit 2014 fortfarande hade jag köpt en typ Skoda superb eller liknande stor kombi, men med tanke på vad som händer i omvärlden med drivmedelspriser och fossila hat hit och dit gör ju inte saken enklare.

Jag har ägt nuvarande bil i 8 år och jag byter inte bil för bytandets skull utan det blir över en lång tid. Finns roligare saker att lägga pengar på än att byta bil.

Om ni hade suttit i liknande sits och haft samma mindset vad hade ni valt och varför?

• Bensin / Diesel?
  • Elbil?
  • Laddhybrid?

Kan väl tillägga att om nya elbilsbonusen klubbas igenom så bor jag i en av de kommuner som är på listan samt tjänar mindre än snittet.

/ En förvirrad snubbe

1 gillning

Du ska inte bara skaffa takbox då? Jag köpte en begagnad för 1500kr, är mycket nöjd med den.

3 gillningar

El är ju överlägset billigast att köra, men dyrt i inköp.

Laddhybrid är kul… Men det blir dyrt i inköp. Man kan få mycket Diesel eller bensin för dem pengarna.

1 gillning

Största problemet är kupé utrymmet, baksätet framförallt. Men hade man bytt bil nu tar man ju en större i sin helhet

1 gillning

Jo de klart du får mest bil för pengarna om du väljer fossilt. Laddhybrid har lockat en period men får bara känslan “2 drivlinor 2 saker som kan gå åt helvete” rätt eller fel men det är känslan

1 gillning

Jag har kört dem 4 stora drivmedeln. Diesel, Bensin, Laddhybrid och elbil.

Elbil är roligast och det är najs att komma ut till en varm och laddad bil varje morgon.

Laddhybrid är det sämsta av alla världar. Man kommer inte långt på el, bilen är stor och tung och drar mycket bensin.

Bensin/Diesel är vad det är. Har man ekonomi till det, så hade jag valt en elbil.

Men annars bensin om man kör kortare sträckor. Kör man längre sträckor så Diesel.

6 gillningar

Vi kör idag genomsnitt 1300 mil per år. Och då är det ca 2 mil/dag måndag till fredag sen givetvis ströresor till affären etc.

Några gånger om året blir det turer på 16 mil tur o retur till större läns Sjukhus.

Så man kan väl utan att överdriva säga att 95% av alla resor är under 4 mil.

Så inte Diesel :smiley:

Men laddhybrid kanske funkar, men jag är precis som du där. 2 drivlinor öppnar för fler fel…

Så kör el eller bensin är mitt råd.

3 gillningar

Det där vet jag inte om jag håller med om, vi kommer långt nog att vi aldrig tankar om det inte är nån långresa (utom när det är som kallast på vintern) och på långresor drar den fortfarande mindre än en bensinbil i samma storlek. Är väldigt nöjd med den, fast när det blir dags att byta blir det nog till en “hel-el”.

2 gillningar

Vi har liknande körmönster som ert, har en Superb IV (inte den med stora batteriet tyvärr). Klarar nog 95% av körningen på el och vi bor i SE2 så det är ju nästan gratis.

Jag körde passat GTE i tjänsten förut och den gick väldigt billigt på långkörning.

Har du möjlighet och smälla upp en laddbox hemma / tillgång till billig laddning. Var i landet bor du? Men en begagnad elbil, 3 år gammal med låga mil skulle jag satsa på. Köp en bil som klarar 90% av dina usecases. Grannen har en 2 långa söner 185+ och de får bra plats i en EV3 i baksätet.

Småland, laddbox ja det får jag upp utan problem

Passat GTE/skoda superb iV hade ju passat er perfekt. Men, jag hade inte vågat äga någon när maskinskadeförsäkringen gått ut..

Hur kommer det sig? Rädd för större reparationer eller något annat

Ja, just med den modellen är det växellådan som har ett typfel och kan kosta 200k att byta. Men exakt hur vanligt felet är har nog bara VW statistik på, så jag kanske överdriver. Förutom det är det ju kanonbilar. Tror oron för ffa. detta fel är det som gör att de är relativt billiga att köpa begagnade idag, då värdefallet varit stort.

El är absolut billigast i drift. Vad du betalar för en full tank med bensin/diesel kan du rulla el med ett år eller mer. Givet att du kan ladda hemma, så klart. Köp en elbil som rullat 5000 mil eller så, de är inte så dyra.

Hade i alla fall varit mitt val.

Nutidens motsvarighet till större dieselkombi i V70/Superb-klass är en bättre begagnad Skoda Enyaq. Den har allt du behöver till rimligt pris.

Ja den har man riktat ögonen mot en del, försöker bara ta reda på ev barnsjukdomar, servicekostnader med mera.

Haft bensin, diesel, el och nu plugin hybrid. Alla har sina fördelar och nackdelar och funkar olika bra beroende på situation.

Elbilen var roligast men alltid klödd vid långresor. Hitta laddare, vänta i kö, laddare som ej fungerar, jobbigt att vänta när man har småbarn osv. Hybriden ger mer flexibilitet och är fortfarande billig i drift och billigare i inköp än el. Sen är det svårt att hitta stora kombi elbilar i rimliga priser för en vanlig barnfamilj.

Finns det belägg för att hybrider kostar mer i service pga två drivlinor? Jag har haft ett problem med vår 4 år gamla Ceed och det var en sensor som var gratis då den har 7 års garanti. Den årliga servicen, typ oljebyte, har kostat 2000kr per tillfälle. Dagen då batteriet är uttjänt borde det vara billigare att byta ett litet batteri än ett stort. Men jag har tänkt byta till el igen när den är typ 10 år gammal. Får se.

Vår gamla e-niro har ju kylarvätskebyte till batteriet för 12 000kr vart tredje år eller nåt…

Beror på var du kan ladda. Om du inte har tillgång till hemladdning, är el dyrare än ren bensin, beroende på spotpris på elen vid tillfälle och typ av publik laddare.