Köpa elbil utan möjlighet till hemmaladdning?

Hej!
Jag och min partner är på jakt efter vår första bil och vi har fastnat för att testa elbil, både för miljöns skull men även för att det känns mer “framtidssäkert”. Planen är att köpa en begagnad bil, utan lån då vi ogillar tanken på att kostnader kan variera med räntehöjningar. Vi bor i en landsbygdskommun i egen villa där vi äger marken och har plats att parkera en bil.

Det stora problemet är, vår samfällighet har bestämt att det är stört förbjudet att parkera någon annanstans än den gemensamma parkeringsplatsen. Det har skapat en del gnissel i föreningen och trots försök att ändra på regler så faller allt platt. Gemensamma laddstolpar kommer inte heller att byggas. Så, vi kommer inte kunna ladda bilen hemma (iallafall inte utan att bryta mot föreningens regler och vi vill gärna undvika att hamna i konflikt med grannar).

Min fråga är nu, är det en helt opraktisk ide? Vi jobbar hemifrån och kommer inte köra särskilt långa sträckor till vardags så det räcker förhoppningsvis att ladda en gång i veckan/när man åker och handlar. Priset kommer ju tyvärr bli likvärdigt med att tanka bensin men just nu känner vi att vi kan leva med det, alternativet är ju att köpa en bensin bil så det blir inte så stor skillnad. Men orkar man?

Vår tanke är lite att då kan man ge det några år, styrelsen kanske byts ut, fler medlemmar köper elbil och behöver ladda, och synen på det hela kanske ändras naturligt, och vi kan då lätt installera en laddare till huset/använda ev nya laddstolpar.

Vi bor som sagt på landet så det är inte jättemycket laddstationer i närheten, men det finns på ica (dock de långsamma varianterna) och på lite andra ställen, men eftersom vi inte kör så jättemycket så kanske det fungerar?

Vi är redigt trötta på samfälligheten och orkar inte bråka mer men vill samtidigt inte köpa en bilmodell vi egentligen inte vill ha, bara för att det är “enda valet”.

Tack för ett fint forum, det har gett oss mycket nyttiga kunskaper!

Jag har också funderat på att köpa elbil om något/några år. Tror inte jag kommer ha tillgång till laddning hemma. Kollar man på Jans uträkning för sin bil om 2kr /kwh så får man kanske räkna med kanske 6 kr/kwh? Så från 4000 kr till 12000 kr för elen ger en skillnad på 8000 kr/ år eller 667kr /månad jämfört med laddning hemma.

Skulle aldrig skaffat elbil om jag inte kunde ladda hemma. Hela poängen försvinner ju då

19 gillningar

Ja, kanske, därav min fråga. Det finns ju dock andra poänger med elbil förutom pris på drivmedel och hur lätt det är att tanka.

Vi skaffade elbil utan laddmöjligheter hemma när vi bodde i hyreslägenhet. Jag hade då även flera bekanta som var i samma sits. Själva laddningen var inga problem i mitt fall. Vid kontoret fanns en publik typ 2 laddare. Jag har gångavstånd till kontoret så körde mest dit för att kunna ladda ibland. Med månadsabonnemang kan man få ned kostnaden lite. Annars finns det ju laddare lite här och var. Vid barnens aktiviteter, vid shopping centret, ICA etc. Tänk på det nästa gång ni åker förbi en parkering med en massa typ-2 laddare. De som laddar här saknar sannolikt laddmöjligheter hemma. Inte helt ovanligt med andra ord.

Om man däremot hamnar situationer där man går och strosar i flera timmar på ICA enbart för att kunna ladda klart faller ju konceptet lite. Personligen visste jag att vi förr eller senare skulle flytta till hus och därmed få möjlighet att kunna ladda hemma.

1 gillning

Se länk

2 gillningar

Enligt styrelsen gäller inte detta samfälligheter utan bara fastigheter avsedda för tex affär. Det hade annars varit en okej lösning.

Tack, det ger oss ändå lite hopp. Vi kommer som sagt inte köra jättemycket, vi har klarat oss utan bil flera år nu, trots avstånd till kollektivtrafik o dyl, och förväntar oss inte att ändra jättemycket på det. Utan alla resor kommer antagligen ha ett mål där det finns laddare, som mataffären, gymmet, köpcentrum, pendelparkering osv.

Vi har ju också målet att kunna ladda hemma (eller nära hemmet), och visar det sig vara för jobbigt så får vi väl byta bil, det är ju inte mer än så.

För miljöns skull, okej. Men kan du utveckla “framtidssäkert”?

Framgår inte om ni har barn. Men även om ni klarat er utan bil så ändras det med tonåringar om det är långt till kollektivtrafiken. Så om ni har barn och bor lite “off” så räkna med att köra betydligt mer med tonåringar. Finns anledningar till alla #*€× EPA-traktorer på landet

Jag tänker på tex försäljningsvärdet om vi säljer den, priset på bensin som förväntas stiga pga miljökrav osv. Nu är vi kanske lite väl tidigt ute men planen är väl fortfarande att förbjuda bensinbilar 2035? Tänker att när det sker kommer väl infrastrukturen för elbilar bara bli bättre medans bensinmackar osv blir färre o färre. (Ja, det är långt kvar och kan säkert ändras innan dess så argumentet faller lite. Det kan vara nåt vi inbillat oss bara för att välja elbilen)

1 gillning

Vi har inga barn och ska inte ha några så det kommer inte vara något problem. Epa traktorerna är ju dock ett stort problem, jag hade gärna sett ett förbud, det hade gjort trafiken på landet säkrare för alla…

1 gillning

Jag har kört väldigt mycket utan laddmöjlighet hemma. Hur bra det fungerar skulle jag påsta är helt beroende på vilka laddmöjligheter som finns inom er vanliga körradie. Ni behöver kunna ladda så att ni tar er hem, kan köra omkring lite och tar er tillbaks till laddstationen igen. Har ni tex en Ionity eller tesla-station inom det ni normalt kör så kan ni ju ställa er där en halvtimma i veckan eller så. Finns det bara 11kilowattare vid mataffären kommer ni nog få stå där en del.

De flesta bilar drar sådär 2-2,5 kw per mil. Så 11kw ger ca 4-5 mil i timman. Sen får ni räkna ut hur länge ni behöver står där för att kunna köra det ni behöver innan ni är tillbaks vid en laddare igen.

Därmed inte sagt att det blir omöjligt. Är det lågeffektladdare ni har att förlita er på så är nob bästa strategin ABC. Allways Be Carging. Många gånger kan man hitta laddare lite varstans om man kan gå 50 meter extra. Och om man ser till att den alltid är inkopplad nästan vad man än ska gör så kan en 20 minutare här och en kvart där täcka ens behov rätt bra.

Ni får göra en koll på vilka laddmöjligheter ni har i närheten av era tänkta utflyktsmål och bedömma hur bra det kommer funka i er vardag.

1 gillning

Kanske dum fråga - men föreningen kan väl inte bestämma var ni skall parkera er bil? Låter lite märkligt.

Inte en dum fråga alls. Vi har inte hittat något lagligt stöd för deras påstående och det är fler andra grannar som reagerat, men de håller tyvärr fast vid regeln och vi hade helst löst det hela på ett bra sätt, utan att ev få grannar emot oss.

Tack för tipsen! Jag har alltid tänkt att man laddar fullt när man laddar men det kanske fungerar bättre att bara fylla på lite här och där, sålänge inte batteriet tar skada av det?

Vi har kollat upp var det finns laddstationer i närheten av där vi rör oss och det finns en hel del, även Tesla laddare öppna för andra elbilar. Det fanns en del dåliga recensioner dock om att det inte gick att starta laddningen, att appen krashade osv, vilket ju gör en lite orolig om man förlitar sig på dom för att ta sig hem…

Tesla är nog den app som aldrig krånglat för mig. Men har andra haft problem så finns de ju uppenbarligen.

Batteriet mår generellt bäst av att va under 80%. Men om ni inte använder bilen så mycket tror jag inte det spelar någon större roll. Ni kommer troligen hålla bilen nånstans mellan 10 och 80% det mesta av tiden.

Däremot är det värt att kolla elpriset på de olika laddarna. Jag har laddat för allt från 3,50 till 9kr/kw.

Kanske visar det sig att det billigaste är att slöladda vid mataffären. Eller att det är att ladda till 80% vid tesla någon gång i veckan och undvika övriga.
Eller att alla i ert område ligger runt 5kr/kw och ni kan bara göra det som är smidigast i vardagen.

Största lärdommen är väl att man speciellt på långresor alltid sätter nästa laddstopp man vet att man kan nå med lite marginl i navigatorn direkt vid start så man slipper range anxiety.

Tipset där är väl också att göra det lätt för sig. Använd ett par stora nätverk som Tesla, Ionity, och liknande som ni vet att ni har fungerande app för och att priset kommer va ok. Och sök bara efter dem så kommer ni inte stå på en parkering nånstans ni inte lyckas ladda och inte komma vidare.

1 gillning

@Kattenihatten om ni inte redan har gjort det. Ladda hem Charge finder. Grym app för att hitta laddare. Lätt att sortera på effekt och man ser priser på de flesta i appen.

Jag har kört elbil sen 2.5 år tillbaka utan möjlighet att ladda hemma. Det fungerar hur bra som helst, men det beror såklart på mina förutsättningar.

• Har fram tills i april kunnat ladda på mataffären i närheten för 2.50 kr/kWh. Nu höjde de till 2.78 kr/kWh. Rimligtvis kommer priset räknas upp för varje år, men det är fortfarande väldigt billigt i jämförelse med många publika laddare där ute. Har promenadavstånd till butiken (3min) så det är “typ” som att ladda hemma.

• Kan ladda på jobbet för 2 kr/kWh när jag är där, men jobbar mest hemifrån och åker kanske in 1 gång i veckan (ca 10 mil enkel resa). Ser då till att inte ladda på mataffären precis innan jag ska till jobbet så att jag kan fylla batteriet på jobbet, då det är något billigare.

Har fört statistik på alla laddningar sen jag skaffade bilen (1 nov 2022) och har därmed 2 helår att luta mig mot. En del snabbladdningar drar såklart upp snittpriset, men det kan vara bra som helhetjämförelse för totalkostnaden.

2022 (1 nov - 31dec)
Snittkostnad: 2.98 kr/kWh
Snittförbrukning: 2.41 kWh/mil
Milkostnad: 7.16 kr/mil
Kommentar: Bara två månader, vinterväder, ny med elbil, gratis-abonnemang från IONTY samt ladda där för 3.15 kr/kWh hjälpte att hålla priset nere.

2023:
Snittkostnad: 3.06 kr/kWh
Snittförbrukning: 2.26 kWh/mil
Milkostnad: 6.90 kr/mil

2024:
Snittkostnad: 2.88 kr/kWh
Snittförbrukning: 2.13 kWh/mil
Milkostnad: 6.12 kr/mil

2025 (jan - idag)
Snittkostnad: 2.53 kr/kWh
Snittförbrukning: 2.34 kWh/mil
Milkostnad: 5.93 kr/mil
Kommentar: Fyra månader in på året, mest laddat på mataffären och en del på jobbet, högre snittförbrukning p.g.a. vinterväder osv. Ingen snabbladdning än så länge i år.

Detta kan ställas i relation till snittkostnaden man har för en laddare hemma inkl. allt: Installation/avskrivning, kostnad för elen (fast kostnad kan man väl i någon mån utesluta, men rörlig kostnad/kWh är elpris + överföringsavgift + energiskatt + moms)

Återkommer med lite mer kommentarer när jag har mer tid :grimacing:

4 gillningar

Hjälp mig att förstå det här, ni bor i egen villa och äger tomten. Men får inte parkera där ni bor? Hur skulle detta fungera rent praktiskt, vem skulle kunna hindra er?

Eller bor ni i en BR/radhus och inte fristående villa?