Köpa elbil utan möjlighet till hemmaladdning?

Har ägt Leaf och nu Polestar 2 och laddar bara långsamt på jobbet och hemma. Åka och bara ladda på snabbladdare låter ej optimalt om ni inte har snabbladdare i närheten där ni brukar handla exempelvis. Även om elbil är helt suveränt att leva med så tappar ni mycket av fördelarna om ni inte kan ladda billigt och dessutom inte kör så mycket.

1 gillning

Jag insåg efter att jag skapat posten att det var irrelevant att nämna varför vi inte kan ladda hemma, vi hade ju lika gärna kunnat bo i hyresrätt. Men, eftersom du frågar: Vi bor i en fristående villa, ingen BR/radhus och tomten/marken är vår. Området tillhör en samfällighet som har hand om bla vägarna.

Jag vet inte riktigt hur samfälligheten rent praktiskt skulle kunna hindra oss. Vi har aldrig bott i hus förut och kommer från en hyresrätt så kanske är vi för “rädda” för samfälligheten? Att bryta mot hyresvärdens regler kan ju resultera i att man förlorar sin lägenhet, men vad händer om man bryter mot en samfällighets regler?

Vi vet bara att det är förbjudet på egen tomt, enligt ordningsreglerna och det är egentligen inga problem, vi parkerar gärna på de gemensamma parkeringarna, de ligger ändå så nära, men det blir ju ett problem om det inte kommer finnas någon möjlighet att ladda bilar, och problemet blir ju bara värre ju längre man väntar. Kanske till o med så att värdet på husen sjunker då man inte kan bo här om man har elbil i framtiden.

Det är väldigt luddigt och oklart vad det är som faktiskt är förbjudet. Styrelsen säger parkering på tomten, men vi har också hört att vägen inte får köras på (i o urlastning är dock ok och det finns inga skyltar för tex gågata eller förbjuden trafik). Vänner o bekanta tycker vi ska skita i reglerna o köpa en laddbox och de har kanske rätt…

1 gillning

Då hade jag hanterat det så här. Antingen sätter vi upp laddare på parkeringen, eller så parkerar jag vid huset för nu ska jag köpa elbil.

Har ni extremt små tomter eller bor ni i något hippiekollektiv eller varför får man inte parkera där man bor? Låter ju så extremt osmidigt, får ni ha en släpvagn på tomten?

3 gillningar

Man skaffar bara elbil för spara pengar.

Jag hade min enyaq i två månader innan jag fick laddboxen.

Värsta jag varit med om i bilväg och skulle aldrig ens tänka tanken att skaffa elbil om jag inte kan ladda.

Förresten är bensin så billig nu, ångrar jag tog elbil för två år sen. Men då var ju bensin 27kr litern…

1 gillning

Sitter med exakt samma bekymmer. Har redan elbil och gillar den skarpt. Vi lutar åt att sätta upp en box och sedan ta bort den om det blir ett himla liv i området… Bättre att prova och backa om det blir komplexa konflikter.

Hoppas regeringen tvingar samfällighetsföreningar att sätta upp laddboxar snart. :blush::raised_hands:

Ah, inte bara vår samfällighet som inte kan se framåt då, beklagar :pensive:.

Vi har faktiskt köpt bil nu, och det blev en elbil. Har inte satt upp någon laddbox än men tänker lite som du, vi sätter upp en och så får vi se vad som händer, kanske blir det en push mot gemensamma laddstolpar om inte annat.

1 gillning

Kul!! Håll oss uppdaterade vad grannarna säger.

Återkommer när vi vågat sätta upp våran box! I våran samfällighet finns inga ordningsregler eller stadgar ännu som stoppar laddningen på egen tomt… :sweat_smile:

1 gillning

Nu har vi precis köpt en elbil så vi får se vad som händer framöver när laddboxen kommer på plats. Jag har försökt kolla upp vägarna och det verkar inte finnas några officiella begränsningar så det blir spännande att se vad samfälligheten kan komma med.

Tomterna är små, det är sant, vissa hus har inte plats för bil pga hur huset ligger på tomten, men några har (inkl vår tomt). Men det finns ju många radhuslängor i landet med egen parkering och de har ju oftast ännu mindre tomter, så det är inget rimligt skäl tycker jag. Enligt reglerna får ingenting parkeras på tomten, inte ens en släpvagn.

Det är mest äldre personer i området, även om det sakta håller på att ändras, och det verkar vara många som har uppfattningen att vägarna ska vara fria från bilar “så barnen kan leka fritt”. Sen att det knappt finns några barn i området verkar de ha glömt…

1 gillning

Ja målet måste ju vara att man inte vill ha trafik i området. Men vad ni gör på er tomt om det inte är förbjudet i detaljplanen kan ju inte samfälligheten påverka, vägen är väl det som dom kan styra över men vad det innebär lär ju inte vara mycket.

Men sura lär dom väl bli. Jag hade personligen aldrig övervägt ett hus under de premisserna. Släp och bilar vill man ju ha på tomten, men reaktionerna blir intressanta :grin:

2 gillningar

Ja vi tänker att vi laddar endast när det behövs som i/urlastning 1-3ggr/veckan. Sedan ställa bilen i garaget, tar ju cirka 3h att fylla våran bil med 11kw.

Haha vill inte ens tänka på reaktionerna, är ju fruktansvärt jobbiga diskussioner det där med elbilar. Fårse om vi vågar sätta upp en laddare :laughing:

Med effektavgiften på nätet nu så vill man ju ladda på natten när det enbart beräknas till 50%. Åtminstone hos Ellevio, att ladda full kräm dagtid kommer kosta er ett antal tusen per år extra mot om ni laddat nattetid.

1 gillning

Så sant, kommer inte bli bra det här… :face_with_open_eyes_and_hand_over_mouth:

Hm frågan är om vi ska börja köra på dinosaurierna igen och betala lite mer varje månad eller köpa hus med uppfart :laughing:

Var rebellerna som får till en ändring istället. Upplägget är ju rätt orimligt, om man får lasta ur hemma vad är då problemet med att bilen står kvar?

Antal köpare till hus där du inte får parkera lär ju inte stå på kö i dagens läge… :roll_eyes:

1 gillning

Tack för peppen! Dags att lösa laddningseländet :saluting_face::fire:

3 gillningar

Oavsett nuvarande regler och vad som möjligen kan bli konsekvenserna blir ni förmodligen en katalysator som leder till en förändring. Keep fighting!

4 gillningar

Laddbox är nu installerad, ännu inte ett ljud från grannarna! Kollade upp med bygglovshandläggare, detaljplan och försäkringsbolag innan. Alla var positiva till laddboxen! :laughing::high_voltage::electric_plug::+1:

1 gillning

Härligt!

Vi var nästan där i juni, skaffade en offert etc, men så kom det en massa saker imellan, ska ta tag i det nu igen!

Vilken laddbox valde du? Vi tittade på en Charge amps Halo först men så blev sambon nervös för att den “skrek för mycket: laddbox!” iomed att den har en fast sladd hängande och lyser en del (om jag fattat rätt) så nu kanske vi kör på en Zaptec go som är lite mer diskret. (jag tycker ju att det kommer ändå synas att vi laddar bilen när bilen står där men men :laughing: )

Vi har iallafall fått positiva signaler från närmsta grannarna när de såg att vi skaffat elbil, de tyckte att vi skulle installera laddare, så det är rätt skönt.

För övrig så har det funkat fint att ha elbil i sommar utan hemma laddning, vi har oftast kombinerat laddning med handling på ica eller nån fika, även om det inte blir den närmsta ica, men det är ju antagligen inte lika skönt på vintern när det är kallt och blött ute.

Vi valde Zaptec go 2, känt märke och upplevdes framtidssäker! Vi kör även med lastbalansering Zaptec sense. :electric_plug::high_voltage:

Upplevde exakt likadant men riktigt skönt att fått upp laddaren nu inför vintern :love_you_gesture:

1 gillning

På hemsidan skriver dom att “Nu till den stora nyheten: hårdvaran i Zaptec Go 2 syftar till att stödja AC vehicle-to-grid (V2G), vilket möjliggör dubbelriktad laddning

Någon uppfattning om “syftar till” eller om det redan funkar med bilmodeller som stödjer V2x?

Så ta styrelsen till domstol?