Köpråd bil 2026 drivmedel

Jag har en BMW 330e PHEV och är mycket nöjd. Använder den för korta resor vid sommarstugan för resa till/från affärer och till/från golfbanan och alla de resorna går på 100% el som laddas från elpaneler och är således i stort sett gratis på sommaren. Jag bor i stan där jag inte kan ladda hemma och då är bensin oftare billigare per km än el via laddstolpe så resan till/från sommarstugan går i hybridläge på mestadels bensin, då drar den 6-6.8 l/100km…

Om jag hade laddplats hemma, hade jag förmodligen köpt elbil.

1 gillning

Elbil. I min värld överlägset på alla sätt och vis. Då jag själv dessutom laddar gratis på jobbet och har solpaneler hemma så blir drivmedlet helt gratis förutom vid längre färd då man måste ladda på vägen.

Snabbladdning kan snabbt bli dyrare än bensin/diesel. Men långsamma destinationsladdare är nästan alltid billigare att ladda på än tanka.

Hemladdning är som du säger beroende på spotpris, men över tid kommer elen alltid vara billigare. Att det skulle vara dyrare att ladda 1-2 gånger pga spotpris är inget man ska ta hänsyn till vid kalkylen.

2 gillningar

22 kwh laddstation i Stockholm ligger just nu mellan 3,40–5,30 kr/kWh, beroende på operatör och betalmetod. Det motsvarar ca 0,60-0,90 kr per km för en typisk elbil.

Motsvarande per km-pris för bensin, mildhybrid och fullhybrid (icke laddningsbara) ligger mellan ca 0,75 och 1,10 per km med dagens bensinpris. Så beroende på biltyp så är kostnaden i samma region till lite dyrare för 22 kwh laddstation. Som du säger, med snabbladdning blir elbilen lika dyr eller dyrare per km som dyraste bensinalternativet.

Om vi tittar på vintertid då elpriset är mycket högre och effektiviteten på elbilar värre så blir kalkylen inte bra för elbiler alls. Elpriset kan gå upp 50-100% och elförbrukningen går upp 25-75%.
Bensinpriset brukar inte gå upp, utan ibland till och med gå ner, men låt oss anta att det ligger på samma nivå. En bensin eller hybridbils förbrukning går upp mellan 10-30% på vintern.

MEN om du kan ladda hemma så är det fortfarande konkurrerbart med bensinalternativen.

Precis, det förutsätter att du kan ladda billigt. Annars så lönar det sig inte, speciellt inte på vintern då det kostar mer än en törstig bensinare.

Jag laddar på jobb för 3kr/kWh det innebär att jag kör för ~6kr milen (2 kWh/mil)

Här får du gärna vara tydligare med vilka siffror du räknar med. Räknar jag 0.7l/mil på bensin, så får jag det till 10kr/mil (15kr/l och 0.7l/mil).

jag bor i SE4. Jag laddar hemma, mitt elpris för laddning i december 2024 var 33.3 öre (ink skatter)

januari 2025 låg elpriset på 37.2 öre, februari hela 0,73 öre för att vara tillbaka på 36.3 öre i mars (detta är för laddning).

Elbilen kommer ALLTID vinna när du kan ladda hemma.

Bensinpriset är sänkt tillfälligt, så det kommer bli dyrare att köra bensin/disel så ska vi enbart räkna drivmedelskostnad per mil kommer bensin aldrig vinna. Om du inte snabbladdar 100% av tiden. även destinationsladdare på 3kr/kWh är billigare än bensin/diesel.

Med det sagt, så hade jag aldrig köpt en elbil om jag inte kunnat ladda hemma. Även om drivmedelskostnaden är jämförbar eller billigare än bensin om du enbart laddar publikt så hade stressen inte varit värt det för mig.

Min hybrid:
Med nuvarande bränslepris (16 kr/litern) och förbrukning på 0.44 liter/mil.
Och elförbrukning 1.6 kWh/mil så måste elen kosta under 4.4 kr/kWh. Räknar man sedan på 10% förluster vid laddning som man också betalar för så är det ju max 4 kr/kWh.

Så det kan absolut finnas tillfällen det är billigare att köra på dinosauriesås än med elektronbin i tanken.

Försöker just nu få ned detta i en kalkyl.

Bensinbil VS elbil som laddas hemma (med och utan kostnad för solceller).

Jag har inga solceller, och bor i SE4. Jag kan skicka dig siffror för hur mina laddkostnader har sett ut senaste åren exklusive nätavgifter. Inte för att jag inte tycker nätavgifterna ska räknas med utan för att där har du koll på dina egna :slight_smile:

Tack, men den delen kan jag hitta bra genomsitt för på elbilsforum.

Det som ingen (?) verkar ha gjort när jag letar.. Är en kalkyl som kan utvärdera eventuella synergier med att ladda hemma, med och utan solceller. Och göra det Rika Tillsammans-ordentligt med alternativkostnader både på bilen och solcellsinstallationen.

Finns det något här på RT som gillar att sätta upp kalkylark kanske? :grinning_face_with_smiling_eyes:

En stor skillnad kommer om du har batterier eller inte, då kan du lagra den fria solelen och antingen sälja den när priset är högt eller ladda bilen när solen inte lyser utan kostnad.

Batterier kan plockas in, kalkylbladet växer. Utan kostnad stämmer nog bara om leverantörerna vill bjuda på solceller och batteri. Kapital har bundits i utrustning, det finns alltid en kostnad. Vill åt helhetsbilden med en kalkyl.

Ja precis det blir jäkligt meckigt. Solceller med batterier ökar även värdet på huset… så….

Nej det kostar inte mer än en törstig bensinare. Laddar man på supercharger tex så är det billigare än vilken fossilbil som helst att tanka.

Det stämmer inte. Jag har en PHEV och när jag är i stan är det dyrare att ladda än att köra på bensin.

Rättlse, det stämmer inte för dig.

Men för mig som laddar för 3kr/kWh på “stan” och kör PHEV är det billigare att ladda än tanka.

Laddar jag hemma är det ännu billigare. Men du kunde bara ladda på stan så då tar jag mitt pris på jobb som jämförelse.

1 gillning

Det beror ju på vart du laddar. Vad får du betala?

Där jag bor ligger priset just nu på 5,61 kr/kWh.

Jag kan hitta ett billigare pris om jag åker 30m-45m från min bostad och sitter där 4-5 timmar… men det är inte hållbart. Då kör jag hellre på bensin när jag är i stan och ska ut till landet. Jag värderar min tid högre än det. Jag skulle då få hämta min bil från garaget efter jobbet, köra till någon laddplats där priset ligger runt 4-4,50 och sitta där 3-4 timmar i bilen och sen köra till landet och komma fram runt midnatt…

image

Aah då förstår jag.
Och du har ingen möjlighet att få en parkeringsplats med laddare?

Förstår dock inte varför du skulle behöva sitta där 3-4 timmar?

Laddtid för en BMW 330e på laddstation är inte snabbare än så… :slight_smile: den är till för att ladda medans den är parkerad, maximalt 3,7 kw…

Jag köpte den för att ladda på landet via solceller så det är OK för mig.

Sitter i kö sedan 1 år för laddplats. Det kommer nog ta 3-4 år till. Parkering med laddplats ligger på 4,5 tkr och upp… blir 2000 extra i månaden jämfört med min nuvarande parkering, men då ingår el - men jag kommer aldrig att ladda för så mycket!