Köpråd bil 2026 drivmedel

Aah ja då är det bilen som skaver. Hur stort batteri är det i den?
Laddar min bil (Tesla Y Long range) 0-80% på 15-20min.

1 gillning

12 kwh - för mig är den perfekt för mitt use case. Jag använder el för alla korta resor när jag är vid sommarstugan varje helg, för att pipa till golfbanan, affären och restauranger, på sommaren 100% från solceller. Sen kör jag bensin till och från stan där jag inte har laddplats.

3 gillningar

Hybrider har ju små batterier, ingen komplicerad kyllösning och enfasladdning. 2-3h laddning är vad man brukar ligga på. Ute på vift kvittar det ju då man kan “ladda” bensin på 1 minut. :sweat_smile:

Många som har ägt elbil går ju tillbaka till bensin/diesel/hybrid efter, vad tror ni det beror på?

Har bara hört negativt om elbilar. Inte haft ett enda problem med min bensinare, inga lampor som lyser, ingen mjukvara som förstör upplevelsen, är jättenöjd. Kostar mindre än 1 minut att tanka, pengar behöver jag inte tänka på längre, tid är mycket viktigare.

Ofta fryser ju laddkabeln fast i uttaget på vintern också, så måste man stå och fixa med det på morgonen… nej fy fan.

Har du haft elbil så du talar om erfarenhet? Eller har du bildat dig denna uppfattningen baserat på “information” online?

1 gillning

Skulle nog säga att vi la mer tid per år på att tanka vår gamla dieselbil än att ladda vår elbil. Det är bara ett par gånger om året som vi behöver snabbladda och oftast är det inte många minuter. Men detta förutsätter ju såklart att man kan ladda hemma.

Skruvar vidare på alternativen inför en stundande flytt till villa.

Att ladda elbilen hemma görs vanligtvis helst på natten, låga spotpriser. Men nätavgifter, energiskatt och så vidare ska ändå betalas, det drar upp kostnaden för laddningen.

Kombinationen solceller + elbil, om jag tänker rätt, får en fördel om det går att ladda bilen hemma under dagtid med egenproducerad el. I alla fall mars-oktober? Något som inte fungerar för de som bilpendlar till jobbet. Men för en som går runt och FIRE-påtar i trädgården ser det annorlunda ut.

Bytte förra året. Har solceller.

Köpte ändå bensin då vi inte dagspendlar och inte är intresserade av inköpskostnaden och ev värdetappet på elbil.

Du kan med fördel överväga att investera i batteri i det scenariot.

Inte många som pratar om att laddkabeln fastnar, ungefär hela tiden.

På vintern fryser den fast, så står man där varje morgon med en fastfrusen laddkabel, stressad för att man blir sen, många kollegor som klagar.

Finns många anledningar att de tappar 60-80% av värdet på 3-7 år, medan en Toyota håller värdet ganska stadigt efter de första tre åren.

Köp en tre år gammal Toyota bensinare. Sälj för ungefär inköpskostnaden efter 3-5 år, repeat.

Leasade elbil, bilen var bra men leasing sög. Köpa elbil kontant kan jag inte så hybrid blev en kompromiss när leasingen gick ut för oss.

Att kabeln fryser fast har aldrig hänt. Däremot kunde laddluckan vara svår att öppna om bilen var täckt av is. Hemmaladdning var aldrig något problem men publika laddare är ett äventyr i sig. Som tur var behövde vi bara ladda publikt 2 gånger per år.

Jag har aldrig varit med om att laddkabeln fastnar. Har kört flertalet laddbara bilar under flera år.

Jag har köpt Laddhybrider från Volvo och sålt efter 1 år med vinst…

Har aldrig hänt oss och har aldrig hört om det förut heller. Kör ändå mycket under vinterhalvåret i fjällen och i norr.

Jag med flera av mina vänner har upplevt att laddkabeln ibland fastnar och att det inte finns någon releaseknapp. Ofta får man gå igenom manualen eller liknande, starta om flera gånger har jag fått göra ibland.

Hade ju varit smidigt med en knapp vid uttaget i bilen där man kunde trycka för att få loss sladden, alltid, obereoende av status, kan ta 5-10 sekunder men ändå. Man vill kunna trycka på en knapp och sen ta ut sladden.

Sen äventyret att ladda på resande fot, med appar som ska laddas ner, som inte funkar, nej fy, vill bara kunna blippa. Vet att EU ska införa detta över tid.

Stora problemet är väl värdetappet, som är brutalt.

Innan hade du “hört” att det var ett problem och nu har du upplevt själv att det är ett problem?

Finns det något seriöst i det du skriver eller gillar du bara inte elbilar?

EDIT: https://alltomelbil.se/rapport-elbilen-fungerar-i-verkligheten-men-myter-och-okunskap-sprids-anda/

1 gillning

Är en kombination av egna och andras erfarenhet. Båda sakerna du skriver kan ju vara korrekta, det ena utesluter inte det andra.

Du har rätt i att jag verkligen ogillar extremt värdetappande elbilar. Älskar motorljudet och körkänslan i en bensinare, lite som att grilla en köttbit, jag vet att det inte är optimalt, men gött är det.

Inte helt bra att kunna dra ur kabeln när laddning pågår. Ganska hög ström och spänning.

1 gillning

Nej, jag tror du pratar ur mössan. Du har ingen egen elbil utan har läst för mycket påhittade historier :slight_smile:

Händer det att laddkablar fryser fast? Absolut, men det är inte något stort problem som sker för många eller ofta.
Ofta beror det också på faktorer som gör många bensinbilar obrukbara med, t.ex att hela bilen är ner-isad. Eller att man har kört med öppen laddlucka i regn och sen trycker in laddkabel som fryser fast. Handhavande fel mao.

1 gillning

Då kan ju knappen stoppa laddningen och frigöra sladden. Det jag menar med 5-10 sekunder efter knapptryck så ska sladden lossna. Något som saknas idag, så vitt jag vet.

Finns många artiklar kring sladdar som fastnar på BEVs:

4 Ways to Remove a Stuck Charging Cable That Won’t Unplug From Your EV

Jag kan eventuellt tänka mig köpa en elbil när det finns en release-knapp som alltid frigör sladden och jag kan blippa för att ladda överallt (även om det t.ex. är 20 öre dyrare per kWh).

2027 tar alla kort. Idag tar både okq8 och circle K snabbladdare kort så det är i princip rikstäckande. Jag bor i Norrbotten och har aldrig använt en app ännu till min elbil.

Laddluckan min har inte heller någonsin frusit fast och har aldrig hört att det hänt någon jag känner. Men visst det kan hända, minns att på min 240 så frös handbromsen fast om det var taskigt väder. Gjorde inte att jag slutade köra bil pga det.

Tar vi tex Kia EV6 så har den knappar i laddluckan så skulle tro att det finns flertalet modeller som har den funktionen.

1 gillning