Räckviddstest av fossilbilar

Att testa den verkliga räckvidden för elbilar är ju ganska vanligt och oftast är resultatet sämre än WLTP och vad man hade hoppats på pga temperatur, hastighet man kör i osv.

Samtidigt har moderna fossilbilar även dem en kilometerangivelse som visar hur långt du kan köra innan tanken är slut. Dvs inte som förr i tiden då detta bara var en mätare som visar hur stor del av tanken som är kvar.

Men testas någonsin räckvidden på fossilbilar? Jag har aldrig sett några större tester av detta utan har mer eller mindre utgått ifrån att om det står 600km när jag tankat fullt så kommer bilen gå 600km oavsett temperatur, däck, hastighet osv. Lurar jag mig själv här? Finns samma problem som man ser på elbilar även för fossilbilar, dvs i praktiken går de mycket kortare än vad den digital mätare säger?

Är ju, enligt mig, trots allt så att vad jag jämför med när jag överväger att min nästa bil blir en elbil är om den verkliga räckvidden på elbilen når upp i samma räckvidd som den digitala mätaren i fossilbilen anger. I mitt fall drygt 600 km.

Åtminstone de bilar jag har haft så har räckvidden varit “självlärande”. När jag flyttade från landsbygd till storstad så anpassade den sig till kortare räckvidd, och när jag skaffat nya begagnade bilar så har den också anpassat sig. Min upplevelse är att det har varit rätt så stort “lagg” i denna mekanismen. Det kan ta flera tankar innan den börjar fastna på ett nytt läge.

Jag tror att algoritmerna skiljer sig mellan olika bilar men de är nog självlärande allihop. Hittade denna artikeln som säger samma sak:

• On average, the fuel economy display of the vehicles tested showed a relatively low error of 2.3% as compared to the fuel economy measured by the dynamometer. However, individual vehicle error varied greatly, ranging from −6.4% to 2.8%. The negative number indicates that one test vehicle overestimated fuel economy by 6.4% or 2.2 mpg, while another underestimated it by 2.8% or 0.9 mpg. AAA says the results suggest that each vehicle reacted to changes in driving differently, and that the accuracy can be impacted by driving style and conditions.
  • Testing of the “miles-to-empty” display found similar results with accuracy fluctuating across driving scenarios. While each manufacturer likely uses a unique algorithm to estimate vehicle range, AAA says it can be assumed that some historical driving data is also used to determine the vehicle’s fuel efficiency for future driving. Therefore, the range estimation, at any given point, is affected by the vehicle’s most recent driving conditions.

Nyare Volvo-bilar ska tydligen använda snittförbrukningen de senaste 3 milen:

Färddatorn beräknar återstående körsträcka med det bränsle som finns i tanken.

Beräkningen baseras på medelförbrukningen under senast körda 30 km (20 miles) och återstående körbar bränslemängd

2 gillningar

Jag har precis köpt en nyare begagnad bil och är därför extra intresserad av just räckvidd.

Jag kan efter en månad konstatera följande gällande räckvidden till tom tank.

1. Det finns marginal, dvs liter kvar i tanken, som färddatorn ignorerar. Det betyder att din faktiska räckvidd är längre. Min bil, en Hyundai, har tydligen 6 liters marginal, vilket enligt min förbrukning skulle ge 100-120 km extra. Olika märken har säkert olika marginaler…

2. Färddatorn uppdaterar sig, men det är för mig oklart hur ofta den uppdaterar sig och baserad på vilken tidsperiod/körsträcka. Jag börjar tro att det är vid varje tankning för mig. När jag tankade bilen första gången sedan köp fick jag 600 km till tom tank. Det kändes inte kul då min tank är på 50 l. När jag tankade bilen andra gången fick jag 720 km till tom tank. Då hade jag en förbrukning på 0,53 under den tanken medans förra ägaren hade haft ett snitt på 6,1 över hela körperioden när jag köpte bilen.

Jag har även förstått det som att bensinare kan gå till tom tank utan större problem men att det är sämre med diesel-bilar. Detta kan förklara varför man inte testar till tom tank.

Bästa sättet för mig att vara förstå den faktiska räckvidden i snitt är att mäta vid pump och räkna ut förbrukningen.

Det tror jag nog. @Skogstomten vet säkert mer. :slight_smile:

Med min V70 från '97 så tycker jag inte det påverkar mycket beroende på däck etc, men många kallstarter, kortare körningar, onödigt hög fart (90 och uppåt) och framförallt reduktionsplikten är det som påverkat under mina tio år med samma bil. Det är svårt att komma under 0,85 l/mil numera.

Jag räknar med ungefär 75 mil på en tank, oavsett årstid. Men det är lite av en hobby att köra på ångorna också. :rofl:

Min bruksbil (som har haft 10 år) går ganska exakt 75mil/tank. Det är viss skillnad med bränsle tankad i Finland och bränsle tankad i Sverige, finska diesel åker man lite längre. Eller har åtminstone åkt tidigare.

Kör en Volvo från 2018 och min upplevelse är exakt det du beskriver. Det sker en relativt snabb justering av körsträckan och då jag i huvudsak använder bilen samma väg fram och tillbaka till jobbet är just räckvidden väldigt korrekt enligt min personliga erfarenhet. Det går enkelt att kalkylera hur många resor ToR jag kommer från full tank vilket endast förstörs av övrigt bilåkande främst i stadstrafik med långt högre förbrukning milen.

Här har Volvo också en smidig app som löpande berättar körsträcka, förbrukning totalt och snitt och övrigt smått och gott man kan nörda in sig i.

Nu är det här verkligen inte vetenskapligt test på så sätt men det finns ett väldigt underhållande Top Gear avsnitt där de testar just detta :smiley: Har googlat mig till att det ska vara säsong 12 avsnitt 4 där de testar sig att ta sig från Basel till Blackpool på en tank.

Klassiskt avsnitt f ö. Jag är ingen petrol head, men det där var roligt. :slight_smile:

Tillägg: Min gamla Volvo har s k “färddator” anno 1997, och den beräknar också baserat på senaste körda mil etc. Det är nästan som att leva i framtiden. :sweat_smile:

Haha, verkligen! Har egentligen inte heller mycket för bilar mer än att jag förväntar mig att det ska funka men de där tre har en förmåga att göra det otroligt underhållande.

1 gillning

Tack för era svar. Det här bekräftar ju bara än mer det hopplösa med elbilars räckvidd. Anledningen att jag frågade var för att jag såg följande (skrämmande resultat) idag:

Hur skall någonsin elbilar kunna ersätta bilar för långa sträckor när ni just bekräftat att ni får ut 75 mil på en tank?

Själv kör jag Kia Sorento Laddhybrid. Ca 50 km på elbil som nyttjas i vardagen och strax över 600 km på bensin när man skall åka långt. Känns så otroligt perfekt att jag har svårt att fatta hur jag någonsin skulle kunna gå över till helelektriskt

Spritmonitor.de har stor databas för verklig förbrukning. Brukar jämföras mot biltillverkarnas förbrukningssiffror dock, inte färddatorn. Med testcyklarna visar stora bilar med små motorer för låg förbrukning, små bilar med stora motorer visar för hög förbrukning.

1 gillning

Jag kör en bensinbil nu men inte tusan klämmer jag 40 mil utan rast för det :slight_smile:

130 km/h är väl för övrigt något i överkant på svenska vägar.

Med det sagt så uppskattar jag fortfarande bekvämligheten i att snabbt och problemfritt kunna tanka upp bilen de få gånger jag är på långtur. Dock kan jag tänka mig att ladda bilen hemmavid är strået vassare i vardagen.

Det händer att jag närmat mig 90 mil också. Men elbilars batterier blir å andra sidan bättre och bättre. Mercan som leder i det länkade testet når ju nästan 50 mil. Det är inte illa pinkat. Mina siffror gäller inte heller 130 knyck… då gissar jag på 65+ mil på en tank.

Oj oj, här får man nu rycka ut igen och förklara elbilars förträfflighet för en person som själv inte har elbil.

Ok så här är det gällande räckvidden: En elbil kommer exakt så långt som WLTP-räckvidden uppger. Om man kör exakt enligt WLTP-cykeln, dvs i den hastigheten, i det klimatet osv. Men om man kör på vintern i kyla, motvind, snöoväder, uppförsbacke och med takbox kommer man kanske bara hälften så långt.

Hur ska då någonsin elbilar kunna ersätta fossilbilar? Ja kanske för att de har andra fördelar. Tror du alla norrmän som åker omkring i elbilar lider? Här kommer annars några generella fördelar:

• Mycket billigare driftkostnader
  • Mindre servicebehov
  • Snabbare acceleration
  • Mer miljövänligt
  • Du kan ladda hemma, slipper åka bort för att fylla tanken. Varje morgon när du vaknar är bilen laddad.
  • Tystare gång
  • osv

Men framför allt, ingen jag känner som har elbil tycker att det är ett problem att stanna 10 minuter var 25:e mil för att snabbladda, om man nu ska åka längre än kanske 40-50 mil just den resan.

Obs, ovanstående gäller Tesla. Vet inte hur det är med andra bilar, det är säkert också positiva upplevelser. Jag känner ingen som haft elbil som gått tillbaka till fossilbil.

4 gillningar

För mig är det där den absolut största nackdelen med elbil då jag inte kan ladda hemma.

Jag förstår. I det fallet skulle jag inte rekommendera elbil, utan fortsätt kör fossilbil istället.

1 gillning

På fossilbilar mäter man ofta förbrukningen per mil. En fossilbil har en ganska konstant förbrukning (med samma körstil) oavsett om du har kringsystem såsom värme, uppvärmde stolar mm.

Med elbilar är det mer komplicerat, eftersom förbrukningen varierar så mycket, beroende på vilka system som är aktiva och att det är olika hur mycket energi som finns i batteriet. Tex har batteriet olika energinivåer beroende på temperatur. Så är inte fallet med en fossilbil.

Men i båda fallen så styrs räckvidden mest av körstil. Med en vårdslös körstil kan man enkelt halver räckvidden på båda biltyper.

Sen är en dieselbil oslagbar i fråga om räckvidd med dagens elbilar. Ska du köra långt på motorväg är en diesel svårslagen, idag och säkert ett tag framöver. Jag kör lätt 150 mil på en tank med min Volvo V70, med alla system aktiva. Sen tar det mig 2 min att fylla tanken igen och sen köra ytterligare 150 mil.

Men poängen med elbilen är inte detta. Den gör sig bäst i stadsmiljö. Med några enstaka längre resor där man då får ladda på vägen. :+1:

2 gillningar

På fossilbilar är det rätt ointressant med räckvidden tycker jag, dels då den är mycket längre generellt, dels att det går snabbt att tanka, och finns fler tankställen (än så länge)

2 gillningar

Ja så är det. Om inte ryssen kommer och man vill köra långt på en tank, då uppskattar man nog den låga förbrukningen och stora tanken :joy:

2 gillningar

Fler laddningsstationer och bättre batterier.

Med det sagt så tror jag att det fungerar bra för många redan idag och personligen hade jag klarat mig utmärkt med en elbil som klarar 200km en kall vinterdag.

2 gillningar