Räckviddstest av fossilbilar

För tydlighetens skull så har jag en elbil. Har leasat en(eller 2 eftersom jag bytte bil efter 3 år) Zoe som 2:a bil i snart 4,5 år. Har även laddare hemma så många av de punkter du skriver har jag redan upplevt. Personligen tycker jag många av dessa punkterna är trevliga men egentligen inget som jag efter något år med elbil uppskattar direkt. Däremot är en liten elbil som pendlarbil och laddning hemma superbra. Men när jag skall ut på långresa ut i Europa eller åka norrut i Sverige så vill jag gärna bara köra utan att planera något stopp.

1 gillning

Så du når nästan 90 mil med din nuvarande bil men är samtidigt rätt okej med att mercan når 50 mil?Inom vilken annan teknisk produktkategori hade vi resonerat så?

Allt nytt bör ju vara bättre eller i varje fall lika bra som det den skall konkurrera ut. Och utifrån kommentarerna i tråden så verkar ju fossilbilar inte alls lida av upptrissade räckvidds-siffror. Snarare tvärt om.

1 gillning

Av miljö-, hemladdnings- och energiprisskäl.

Men nu kör jag på döda dinosaurier under överskådlig framtid och ersätter med egen muskelkraft så snart det går. 400 bensinmil körda förra året.

Aha, då har du ju erfarenhet av elbilar ändå, sorry.

Men om det absolut viktigaste för dig vid valet av bil är att du ska kunna köra utan stopp på en långresa, då ska du ju köra dieselbil såklart! Vi har ju läst här i tråden att nån kommer 150 mil utan att stanna. Inte ens om 10-20 år har vi elbilar (till överkomligt pris), som kommer de sträckorna. Det är ju bara slå till på en dieselbil med jättestor tank, och köpa in några katetrar till dig och passagerarna. :slightly_smiling_face:

5 gillningar

…alltså finns en lösning som funkar för de flesta. Äga/leasa en liten elbil för vardagskörningen. Hyra en fossilbil den enstaka gång vart tredje år när man ska på långresa i Europa.

(Motsvarande för mig själv, singel i storstad: Resa kollekivt till vardags. Hyra poolbil när jag behöver transportera något stort.)

Tycker det finns ett feltänk i samhället där alla tar höjd för det största sällanbehovet och dimensionerar bil utifrån det. Leder till för stor resursanvändning både ekonomiskt och miljömässigt. Så gör vi ju inte med tex bostad. Vi säger inte “jag måste ha fem sovrum för en gång om året hälsar mina pluggarkompisar på” :smile:

5 gillningar

Personligen ser jag inte problemet. Ska jag köra upp till göteborg behöver jag ladda en gång på vägen, tycket det är fullt rimligt att ta en liten paus på en strecka som tar några timmar. Ska jag åka till stockholm blir det 2-3 laddstop, också fullt rimligt för längden på den resan.

Visst, kör man i väldigt hög fart på autobahn så kommer man inte superlångt, men höga hastigheter slår ju precis lika hårt, om inte hårdare, på en fossilbil då de tenderar ha mindre fokus på aerodynamik och vindmotstånd påverkar fossila bilar på exakt samma sätt som eldrivna.

Är väl upp till individen, men personligen tror jag det är en kass idé att köra i flera timmar utan att pausa 20-30 minuter emellanåt, även om ens bil kanske tillåter det.

2 gillningar

130 kmh får du inte ens köra i Sverige. Det drar jättemycket mer att köra i 130 jmf 100 eller 110. Sen undrar jag hur många som faktiskt kör Stockholm-Malmö utan stopp?

Det är bara onödigt att släpa runt på massa extra batterier. Är det viktigt för dig att köra 100 mil i 130 utan stopp, hyr en dieselbil den gången.

Elbilar har många fördelar men även nwckselar - det krävs ett annorlunda användningsmönster, tyvärr är befolkningen trög med att acceptera detta. Även om 95 % av ens dagliga resor är under 5 mil…

Vi som inte jobbar får inte leasa eller avbetala en elbil, och med de ultradyra priser som är nu lär jag inte köpa en heller, fick jag köpa en för ca 50k som har plats för 5 pers och packning samt klarar 30 - 50 mil så hade jag kanske köpt en. Men nu får man en redan tillverkad oljerökare för det priset.

En räckvidd på drygt 100 mil är så klart väldigt praktiskt. En diesel påverkas dessutom marginellt av temperatur och regn. Tankningen går snabbt och problemfritt. Aldrig några köer eller strul med krånglande pumpar. Man tankar med sitt vanliga betalkort utan att behöva taggar, appar och avtal hit och dit.

Klart man behöver stanna för att äta på långresa, men då kan man välja att stanna på något trevligt ställe och äta civiliserat på en restaurang istf vara hänvisad till skräpmaten som finnas där laddstolparna brukar finnas.

Man kan utan problem dra släpet med två snöskotrar till fjällen eller vara på en veckas älgjakt långt från laddare.

För den som använder bilen till resor där man inte återvänder hem på samma laddning är dieselbilar helt enkelt mycket mer praktiskt.

Det finns inga större pengar att spara på att köra elbil heller om man inte kör extremt många mil per år. Jag köper diesel för mellan 15-20 tkr/år. Ska jag börja hyra bil varje gång jag ska på långresa kommer det bli mycket dyrt.

Än så länge är elbilen bra för den som håller sig nära hemmet och kan ladda hemma. Speciellt den som pendlar till arbetet några mil per dag, då blir det både praktiskt och ekonomiskt. Men för oss som mest använder bilen till längre resor på helgerna ser jag ingen vits än.

4 gillningar

När det gäller bilar med förbränningsmotor så fokuserar man inte på räckvidden. Den brukar alltid vara tillräcklig ändå. Däremot så diskuteras ofta förbrukningen, vilket ju i praktiken blir samma diskussion.
Jag menar att du har i princip samma faktorer som påverkar räckvidden oavsett drivmedel förutom temperatur.

Vid kyla tar visserligen alla fordon mer energi, men skillnaden är att bilar med förbränningsmotor kan använda sin spillvärme för att värma kupén, eller som @Saihtam uttryckte det i någon annan tråd, verkningsgraden blir inte lika urusel.

Blir lite förvånad över din kommentar! Trodde också först som @Solido4 att du aldrig ägt en elbil. Det brukar främst vara från dem man hör dessa kommentarer.
Jag menar att elbilar redan kan ersätta fossiler i de flesta fall.
Jag har själv åkt på skidsemester 70 mil enkel resa nu i vinter.

Ser inte riktigt problemet. Varför sätter man inte in 200 liters tankar på dieselbilar i stället? Jo för att någonstans har man kommit till nivån tillräckligt.
Vid 50 mil (även om den skulle vara 30 mil under väldigt svåra förhållanden) tror jag är mer än tillräckligt för de flesta.

3 gillningar

Jag tycker inte att det största problemet med elbilar är att man måste “tanka” oftare. Problemet är att “tankningen” tar längre tid.

Det här med att många numera är helt okej med 1 stopp på sträckan Malmö - Göteborg och 2-3 stopp på Malmö - Stockholm tror jag är en efterhandskonstruktion som endast dykt upp när elbilar kom ut på marknaden och tyvärr inte lyckas köra den sträckan i ett svep. Alla är givetvis olika, men med tre barn som behöver kissa precis när det händer och en fru som hatar att ta stopp(hon vill bara att vi så snabbt som möjligt kommer från punkt A till punkt B) så tror jag inte en elbil och så många stopp riktigt funkar för oss. Jag kan heller inte minnas att jag någonsin åkt med mina kompisar för 15-20 år sedan och att någon önskade att stanna och sträcka på benen 2 gånger på sträckan Stockholm - Malmö. Nu helt plötsligt skall vi alltså handla kaffe, kissa och sträckan på benen?

Och sedan gissar jag att man för att underhålla batterierna dessutom egentligen inte skall ladda mer än 80%? Jag laddar förvisso vår Zoe alltid fullt men om man går på min länkade artikel så innebär det att man om man laddar 80% och sedan vill ha lite marginal på säg 25% på slutet landar på en verklig räckvidd mellan laddningar på 60% av det som angavs i artikeln. Kan det vara så illa?

Det är bara att kolla på Youtube där Auto, Motor & Sport kör sina årliga rundturer med elbil. Dom kör typ sju elbilar från Sthlm till Jönköping och tillbaka.

Det är alltid samma visa, enligt färddatorn skulle jag klarat mig till Linköping men det började regna så jag måste svänga in i Södertälje. Väl i Södertälje så funkar inte laddningen men efter några samtal till supporten så gick den igång.

Verkar otroligt jobbigt att hålla på och fundera på laddning hela resan. Då är det ändå erfarna motorjournalister.

Samma sak om man kollar på andra Youtubers, Guiden om elbil etc.

Håller med kör regelbundet 60 mil till Stockholm, tar ca 6 timmar. Brukar aldrig stanna på vägen, så förstår inte alla som tycker det är jättebra att stanna var 2 timme. Låter bara frustrerande för mig.

1 gillning

Det finns i de här trådarna framför allt två typer av människor.

Den ena typen förstår att olika människor har olika behov och därmed olika krav på sin bil. Man förstår att elbilar har fördelar och nackdelar och kan se att de inte passar för alla, men att de är bättre för vissa.

Den andra typen kan inte förstå att andra människor har andra behov än man själv har. Det som inte funkar för mig kan rimligtvis inte funka för någon annan, och de som hävdar något annat är vilseledda.

De två typerna av människor har av naturliga skäl svårt att komma överens.

Min förra V70 diesel med 70-literstank gick 140 mil på en tank med försiktig körning, aldrig under 100 mil.
Min nuvarande elbil går 60 mil med försiktig körning, aldrig under 35 mil. Tankningen under långresa tog förut 3-4 minuter, nu 15-75 minuter.

Jag föredrar elbilen, även på långresa, men självklart inte på grund av räckviddsbiten. Jag är ju inte dum i huvudet.

2 gillningar

Intressant. Kan du inte utveckla varför du föredrar elbilen även på långresa? Jag är absolut inte principfast utan vill nog egentligen gå från plugin-hybrid och elbil till 2 elbilar men den nuvarande kombo funkar så fruktansvärt bra för mig och min familj. Jag är egentligen förvånad att hypen med plug-in hybrid som kombinerar elbilsresor i vardagen med fossilbilsresor när man skall längre inte är större och att inte fler satsar på en sådan bil istället för ren elbil. Vad har jag missat med elbilens förträfflighet?

Räckvidden för en elbil är inget problem, om:

• Man kan ladda hemma med minst 13A x 1 fas.
  • Bilen kan snabbladda 10%-80% på 25 min (eller hur snabbt ni får i er en lunch)
  • Bilen är någorlunda strömlinjeformad eftersom luftmotståndet ökar exponentiellt mot hastigheten. WLTP är väl baserat på 70km/h(?)
  • Bilen kan förvärma batteri inför snabbladdning vintertid

Sen påverkar såklart batterikapaciten. Man kan inte förvänta sig underverk med 200km nominell räckvidd, men det är ju redan diskuterat.

Det är hastigheten på snabbladdningen som är det viktiga, vill man verkligen optimera tiden så laddar man 10-50% istället, fast med fler stopp. Min erfarenhet från en Tesla model 3 LR är att man inte ens hinner med ett toalettbesök då.

Ska åka 250 mil elbil enkel resa i sommar ska jag tillägga.

I korthet - komforten är på flera sätt bättre och den passar bra för våra behov. Vi har tre barn och hela familjen uppskattar att ta pauser ungefär varannan timme vid körning. Det räcker att ladda på varannan sådan paus, antingen vid lunch eller kaffepaus (hittills har det blivit vid kaffepaus för att inte begränsa val av lunchställe).

Att ladda till 100 % inför/under resa är inget problem för batterihälsan, det som är dåligt är att låta bilen stå oanvänd under flera dagar/veckor med för hög laddnivå (>80 % är ett bra riktmärke).

Hybriderna har ju dubbla motorer, med allt vad det innebär för service och reparationer. Personligen tror jag det leder till ett markant sämre andrahandsvärde vad det lider, men det är bara min prognos :slightly_smiling_face:.

Jag tycker faktiskt de stoppen är rätt rimliga (kör inga sådana sträckor med elbil själv dock), då man vill ha lite fika, pissa, ev käka något.

Dock skillnad på 5 minuters stopp för en piss och köpa en dricka och 30-60 minuter laddstopp.

Det är ju inget som hindrar att man slutar ladda efter man pinkat och köpt drickan.