Så är det att leva med elbil

Fortsätter diskussionen från Kommer köpa bensinare - får inte ihop kalkylen till elbil på förslag från @Ticker

Tänkte att denna tråden främst inte ska handla om TCO kalkyler osv, utan om allt runtikring, som tex allt runt laddning och kostnader för denna. Hur räckvidden påverkas av vädret eller med påkopplat släpfordon osv.

Det förekommer många myter på forum och sociala medier, så jag tänkte att de som på riktigt är intresserade kan få fråga i denna tråd och så kan vi som har elbil berätta och dela med oss av våra erfarenheter.

Jag själv kör en Volvo XC40 P8

9 gillningar

Jag kör en renault zoe med stora batteriet (52kWh) estimerad räckvidd är 39.3 mil. Ligger jag på 90-100 väg kommer jag 33-36 mil.

Ligger jag på 70-80 väg kommer jag 43-47 mil.

Trivs väldigt bra med elbil, hade en del range anxiety när jag började köra men den försvann under första året. Det finns så många ställen att ladda på, jag tror inte gemene man tänker på det. Mc donalds, burger king, alla köpcentrum, större matbutiker, IKEA. Alla har laddare och man är aldrig mer än någon mil ifrån något av alternativen.

Det finns även bärgare nu som kommer och laddar din bil om du får slut på ström, alternativt kör dig till en laddare.

Utöver detta kan man i stort sett alltid ladda hos sina kompisar och man lämnar alltid huset med full tank. Har i stort sett bara behövt ladda 3 gånger på 14 månader på en offentlig laddstation, resterande gånger har varit pga det är kul.

Utöver det är elbilen fantastisk att köra med i staden, du är alltid först ut när det slår över till grönt. Det tog ungefär 2 dagar med elbil sen kände jag att det blir aldrig förbränningsmotorer igen. Dom suger i jämförelse.

10 gillningar

Jag kör Tesla M3 och laddar nästan alltid hemma. Men Tesla har ett bra nätverk av stationer att ladda på så jag ser det problemet som löst. Även utomlands.

Hastigheten påverkar förbrukningen mycket mer med elbil än fosilbil. Likaså motvind och dåligt väglag som t.ex våta vägbanor.
En Skånevinter drar ner räckvidden med 25-30% skulle jag tro utan att ha mätt.

Annars är det väldigt problemfritt. En fantastisk acceleration är inte bara hårresande utan också en extra säkerhet. Det blir svårt att gå tillbaka till fossilbil igen.

Förbrukningen verkar ligga ganska lika på alla elbilar, vad jag har sett. Min snittförbrukning över några tusen mil ligger runt 1,8 kWh/mil om jag inte minns fel.

2 gillningar

Jag hoppas att någon som kör några mil varje dag och inte kan ladda hemma eller på jobbet svarar. De erfarenheterna skulle vara intressanta för mig.

5 gillningar

Såhär ser det ut för vår Model Y

Kan man inte ladda hemma förloras mycket av poängen med elbil, det är liksom största fördelen att man kan låta den “tankas” utan att behöva åka iväg till macken.

Är just den delen som de som kritiserar elbilarna för räckvidden verkar missa, att man spar en massa tid på att slippa tanka bilskrället i tid och otid när man är vardagsstressad och ska göra massa annat.
Istället vill man optimera för specialfallet där man åker fram och tillbaka malmö - haparanda med husvagn utan att ta en enda pisspaus.

5 gillningar

Jag vill gärna veta hur många mil ni elbilsägare har kört och vilka de största driftsrelaterade problemen har varit? Främst om själva motorn och drivlinan har spökat över huvud taget?

Det är det som är mitt problem. Jag har inte tid att åka till olika offenliga laddstationer för att ladda en elbil. Det går för mig mycket fortare att tanka en bensinbil.

Har haft min i 16 månader, kör 18 mil om dagen till jobbet och tillbaka. Det fungerar kanonbra. Eftersom den är såpass ny har det inte hänt någonting ännu, enda underhållet är att kupefiltret skall bytas varje år under de första 5 åren.

Det blir lite mer meck om man inte kan ladda hemma och inte har en tesla. Men du kan ju testa att klocka dig själv under ett kvartal och se hur många minuter i veckan du spenderar i en mataffär och i ett köpcentrum samt vid olika snabbmatskedjor. Så kan du räkna ut hur mycket du kan ladda varje vecka utan att egentligen behöva ta någon speciell tid från din vardag.

Om du bor i en brf kan du även maila styrelsen och be dom sätta in elbilsladdare.

Så länge du inte har möjlighet att ladda bilen hemma (eller möjligtvis på jobbet), ser i alla fall jag en bensinbil som det självklara valet för dig.

Av nyfikenhet, hur parkerar du bilen hemma? Är det gatuparkering som gäller?

Är inte säkert att en tesla skulle lösa det heller, t.ex. närmsta supercharger härifrån (Esbo) ligger ca 14 mil bort.
De är smidigt utplacerade när man ska nånstans lite längre, inte för det ändamålet.

Min största oro kring en elbil är att vi har 16 mil till vårat stora sjukhus där närmaste förlossning är. Det finns såklart mindre vårdcentraler med ambulans närmare, men det är ändå en sträcka jag skulle vilja kunna färdas på även i den norrländska vintern när det är mer än -30 grader.

Såklart helst att man kommer tillbaka också, men det är ok om det fungerar i 95% av fallen (då det inte är -30).

Finns det någon som har erfarenhet av det? Hur långt räcker egentligen elbilar i det klimatet? Och hur bra fungerar de när det är så kallt?

Nej det blir såklart inte rimligt, tänkte mest på att teslas laddare är såpass snabba att du bara behöver stå några minuter. Så då kan det fungera, men om man inte bor i närheten av någon finns det ju ingen poäng.

Jag kommer 23-27 mil på vintern när det är snorkallt, min bil står i carport så batterierna är kalla, om ni har garage kan ni nog få ut några mil längre. Till följd av att jag tröttnat på att pendla kör jag inte alltid inom hastighetsgränsen. så du skulle få ut mer mil om du kör lugnare, dock kanske det är en rimlig referens om man ska panikåka till sjukhuset.

Om ni har möjlighet att ladda hemma så är det således inga problem. Det är bara att alltid stoppa i laddaren när du kommer hem så är det alltid fulladdat när det är dags att åka!

1 gillning

Vi har haft en Zoe på privatleasing i 3 år och är nu inne på Zoe nummer 2 och haft den i ca 1/2 år. Har även en Kia Sorento plugin-in hybrid. Har laddbox hemma och laddar till 99% båda bilarna där. Både jag och min fru har ca 8 mil tur och retur till arbetet men arbetar också hemma 2-3 dagar i veckan. Tycker att kombinationen av elbil och hybrid är kanon. Till vardags (pendling, åka och handla, skjutsa barnen på aktiviteter) blir det typ bara el-åkande på båda bilarna. Samtidigt var det kanon att ha hybrid när vi nu i sommar tog oss på en lång bilsemester i Sverige och kunde göra snabba stopp och tanka. Jag har viss elångest inför långfärder och känner mig inte bekväm med laddnätverken ute i landet/europa ännu. Om vi inte hade haft laddbox hemma och/eller på jobbet så hade jag inte valt en elbil. Det är ett fullständigt måste.

Och som någon påpekade tidigare så skall man tänka på att verklig räckvidd troligen blir kortare om du kör snabbt(motorväg) och att det blir ännu kortare när det är kallt.

Så är det absolut, skulle gärna tagit en biltur runt i europa, men zoe har för kort räckvidd och laddarna är för få, personligen skulle jag vilja ha 50 + mil räckvidd för en sådan resa och ett större nätverk. När min leasing går ut om 1,5 år hoppas jag att jag ska kunna åka ut i Europa med min nya elbil som jag väljer då.

1 gillning

Det sjuka är att jag får ibland känslan att familjer köper elbil(med dagens räckvidd) och sedan ställer de in bilsemestern i Europa för att man inte litar på laddnätverken(om man inte har en Tesla) och så beställer man flygbiljetter för hela familjen istället. Då kan man undra lite hur det egentligen blir med miljönyttan?

1 gillning

Orsaken till det är att en bränslemotor är effektivare vid hög belastning. Det motverkar till viss del vindmotståndet som ökar med kvadraten på hastighetsökningen.

6 gillningar

Bra tråd! Vi sitter och väger vilken bil vi ska köpa just nu för vår tvåhjulsdrivna XC60 är skit att köra med på vintern där vi nu har flyttat.

Någon som har en fyrhjulsdriven elbil som bor norr om Gävle? (Där vintrarna sjunker neråt -25)?
Hur många mil räcker det till när det är kallt?

Vad är snorkallt för dig?
Dvs vilken del av landets breddgrader befinner du dig med din elbil? :mountain_snow::snowflake:

Har kört 2.300 mil utan några komplikationer alls.

Det är en stor fördel att kunna ladda hemma. Praktiskt och ekonomiskt.

Har åkt till Italien med annan Tesla och det finns bra med Tesla laddstationer. Man låter bilen välja väg och föreslå laddstationer. Fungerar utmärkt.

1 gillning