Som rubriken lyder, en familjebil, dvs vi med fler barn än en Svenssonfamilj har.
4 barn, så en kombi går ju bort direkt.
Funderar på en maxus euniq 5, har laddbox och solpaneler. Kör runt 3-4k mil per år, och hittills har det kostar runt 800kr i månaden att ladda.
Bensin och diesel känns bara dumt att köpa för min del.
Några tankar kring det?
6 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet
ID Buzz den längre varianten?
Budget? Krav i övrigt? Personligen skulle jag betala lite extra för att undvika diktaturbilar, hur tänker ni kring det?
Kia EV9 kanske kan vara nåt, och som tidigare nämnt den kommande 7-sitsiga ID Buzz verkar riktigt cool.
Kia EV9 hade jag tittat på.
Har fått bra omdömen vid provkörningar. Har själv inte provkört, utan bara kollat in den hos lokala Kia-handlaren. Den är rejäl!
Sen enda ytterligare modellen jag kommer på som inte redan nämnts är Volvo EX90, men den kostar massor, plus att den är försenad och väl inte finns för provkörning än.
Rena elbilar finns det som du vet ganska få av, och de är dyra. T ex Tesla Model X, Volvo EX90 (kommer ”snart”) och Kia EV9. Här hade jag tittat på den sistnämnda. Fin bil och stor som fan. Men dyr.
Laddhybrider finns det ju desto flera att välja på. Alla möjliga Suvar.
Men billigast och mest praktiskt i er sits blir troligen att köpa en Sharan-liknande minibuss med skjutdörr. Kanske Seats eller Fords varianter.
De kostar en bråkdel av vad en Kia EV9 gör, det blir mycket, mycket svårt att räkna hem en elbil ist för diesel då…
Flyttat ut en OT-Diskussion till Samling av OT inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet
Skulle nog nämnt att 500 000 är smärtgränsen vad den får kosta, blir det dyrare så äter hela lånet upp vinsten med laddningen hemma
Utbudet är ju tyvärr lite dåligt, en tesla model X Har alla egenskaper jag helst vill ha, 6säten, bra räckvidd, får dra släp på 2ton (har en husvagn på 2ton) får dock inte bli det avgörande vid val av bil. Det som är negativt med tesla är försäkringen, dom ja kikat på kommer kosta ca 24 000 i bara försäkring per år. Vilket är helt galet sjukt
Med de kraven skulle jag säga kör på bensin eller diesel. 500k och behov av 6 platser samt hög dragvikt är inte riktigt elbilars paradgren
Hade kikat på Sharan/alhambra, Renault espace å hade typ bestämt mig. Men känner att tusan det är inte kul med en sopparäkning på 4000kr i månaden, när ja istället kan ladda i princip gratis hemma. Är ju en besparing på runt 3500:-/månaden
Om du köper t ex en begagnad Tesla Model X får du istället lägga minst lika mycket på försäkring och reparationer, tror jag.
Det finns ju som sagt en del laddhybrider också om man tycker att de passar ens körmönster.
Vi köpte en Kia sorento laddhybrid. 2021 års modell. 7 sitsig med stort bagageutrymme. Hade en Volvo XC90 förut men både dyr att köpa & äga. Kan verkligen rekommendera Sorenton. Mycket bil för pengarna😊
Ja försäkringen på teslan är helt galet dyr, fattar inte hur den kan ligga på 2k i månaden
Peugeot e-5008 ska komma som elbil till hösten och ska finnas med 7 platser så det kan nog bli första elbil till ”lågt” pris. Lär dock bli högre än 500 000. Jag skulle gissa på 700 000.
Så tror du är fast i åtminstone 3 år till innan det finns för 500 000 tyvärr.
Här är en modell jag inte hade hört talas om.
Peugeot E-Rifter elbil - 7 sitsig MPV - Peugeot.se
273 km räckvidd enl WLTP är dock lite klent kanske? Sen håller den ju inte budgeten på 500 kkr
Sen har vi ytterligare en fransos. Dock en bra bit över 500 kkr
Nya Citroën ë-SpaceTourer | 100% elektrisk minibuss (citroen.se)
Här hittade jag bilarna.
7-sitsiga elbilar - Den kompletta listan | Carla
Det är ballt med falkvingedörrar och 600 hästar men dyrt när det smäller?
Försäkring på tesla är brutala. Men kolla vad de kostar på Water Circles, de brukar ha billigare än andra försäkringsbolag på just Tesla.
Det är sant. Samtidigt är försäkringsbolagens standardalgoritmer inte anpassade för dyra, motorstarka elbilar. Om man bara lämnar reg nr och personnr på försäkringsbolagets hemsida får man ett grispris, typ som alla bensinmotorjournalister som skadeglatt rapporterar om dyr teslaförsäkring. Bättre att ringa och resonera.
Mercedes EQB och BYD Tang kanske kan vara något att kika på också? Ligger lite över budget men betydligt närmare än EV9. Vet tyvärr inte hur mycket baksäte man får på sista raden dock.
Kör en mercedes eqb idag via jobbet, en riktigt trevlig bil. Saknar drag på den bara