3-4000 mil per år är ganska mycket. Elbil eller hybrid eftersom du kan ladda hemma låter vettigt kanske OM du VILL ha en sån OCH vill handla ganska ny och DYR bil i klassen >500.000 SEK.
Läste någonstans att av totalkostnaden löpande är bensin/diesel bränslet bara ca 17% för en typisk ny bil. I ditt fall med många mil per år kanske 25%.
Dessutom när batterigarantin gått ut och batteriet börjar tröttna finns en risk för en saftig megautgift. Även hybriderna där batteriet är litet och körs hårt för sin storlek kan behöva bytas. Kan vara DYRT om bilen är lite ovanlig.
Dvs alternativet att istället handla en billigare flera år begagnad bil som kanske går på Diesel och drar lite kan mycket väl vara ett bra val eftersom värdeminskningen blir mycket mindre.
fyra glada barn med leriga skor kan nöta rätt hårt på en ny fin bil…
Ska man ha en relativt ny 7-sitsig bil är det ju inte gratis oavsett om den går på el eller bensin. Gissar att man får vad man betalar för med en Maxus euniq. Ser ju ut som en typisk minibuss, och med 4 barn är det väl utrymme man måste prioritera ffa.
Jag sneglar enormt på Volvo xc90, inte minst då vi ofta kör långresor till fjälls, xc90 verkar vara en vinterbil med bra bagageutrymme. Vilka är de främsta fördelarna och nackdelarna med denna bil?
Fördelar: Stort bagage, hög säkerhet & komfort. Fick plats med 2 hundburar & dubbelvagn utan problem.
Nackdelar : -Förbrukar MYCKET bränsle (min T6 drog 1.2 liter blandad körning vid normal körning sommartid.
Dyr i inköp. Tror den kostar från 970.000 ny. Jag köpte en begagnad från 2018 som ändå kostade närmre 500.000. Sen för en bil som kostar så mycket pengar så borde det skilja på inredning osv, ändå ser dom i princip likadana ut även om det skiljer flera år mellan modellerna, rätt B när det ska vara en premiumbil (om man nu bryr sig om sånt)
-Ingen nybilsgaranti som exempelvis Kia som har 7 år
Köpte själv en Kia Sorento plug in nu när jag sålde xc90n i Januari. Även om den inte har riktigt samma känsla som en XC90 så får man en nyare, bränslesnålare bil med mer utrustning & nybilsgaranti för ett billigare pris😊
Svårt att säga exakt då även bensin dras när man kör på el. Värme , ac osv går ej på el. Ska på pappret gå typ 6 mil på el. Tror snarare det är ca 4mil:). Men nu på vintern har den dragit ca 0.5-0.6L/mil. På sommaren hoppas jag den drar 0.4. Men det återstår ju att se😊.