Mer ekonomiskt att byta från bensin till hybrid?

Hej!

Jag och min sambo går i tankarna att “uppgradera” oss från bensin till hybrid. Det som är viktigt för oss är att det är en familjebil, alltså generöst med plats både i baksätet och bagageutrymme (då vi har både barnstolar och barnvagn som ska med oftast).

Vi har i dagsläget en Skoda Octavia som vi är oerhört nöjda med. Vi har därför börjat kika på deras mer miljövänliga varianter, typ Skoda Superb iV och Skoda Enyaq iV.

Men är det mer ekonomiskt att gå från bensinbil till hybrid?

Vi betalar i dagsläget 1500 i fordonsskatt varje år och lägg därtill på bensinkostnad. En laddhybrid kommer fortfarande behöva någon sorts bränsle men jag gissar att fordonsskatten är betydligt billigare?

Hej

Det beror på körmönster och var du kan ladda.
Jag kör laddhybrid och har en bensinförbrukning på 0,2-0,25 l/mil då jag kör lite längre än vad elen räcker till. Och om jag inte kan ladda innan jag ska hem blir det mest på bensin den sträckan.
Vissa dagar och sträckor klarar jag 100% på el.

Skatten med avgifter hamnar på totalt 425kr/år.

Har samma upplevelse, oftast kör jag helt på el till jobbet o ca 30% av sträckan tillbaka om jag inte kan ladda på jobbet. Vi har bara en laddplats där tyvärr. Har ca 30 km till jobbet. Men som sagt i hybridläge har man en riktig låg förbrukning vilket är toppen om man ska köra längre sträckor. Har tankat en gång sedan vi köpte den.

Sen om man köper ny bil för 200 tkr (?) mer än befintlig får du nog svårt att räkna hem den oavsett körmönster…

5 gillningar

Angående laddsituation har jag möjlighet att ladda på jobbet. Och garagen i vår bostadsrättförening är förberedda för laddstolpar, där elen baseras på samma elkostnad som man har i lägenheten.

Det lutar dock mer och mer mot en hybridbil i framtiden. Det svåra är bara vilken…

Jag har kört laddhybrid i fler år. Och ren elbil numera.
Båda varianterna som förmånsbil och med goda incitament att välja detta istället för fossilt alternativ.
Om jag var tvungen att äga privat, och stå för all risk själv, så hade jag skippat laddhybrid. Det är helt enkelt svårt att räkna hem de extra MÅNGA tusenlapparna i bränsle- och skattebesparing. Dessutom har du en bil med dubbla motorer, batteri, en herrans massa grejer som kan strula.
Även om det kanske låter som det bästa av två världar så är det i bästa fall en halvhyfsad kompromiss.

2 gillningar

Kommer nog ta en Volvo V90 recharge.

De tar sig 7-8 mil (realistiska tester) på el och de hade helt klart funkat till 80-90% av alla resor och vid längre resor slipper man stå i kö i fjällen när ens sovande barn vaknar för man stannat bilen.

Vissa säger det är värsta av två världar men jag säger det är de bästa utav två världar. El för det mesta men krisar det har du en tillförlitlig bensinmotor.

Det är väl lite billigare än t ex en Tesla Y eller ID4 men har hellre en Volvo för de pengarna så ser ingen anledning att köra el då.

Det som skulle kunna locka mig är att ta en Q8 etron eller Xpeng G9 men tror detta kommer dra iväg rätt så mycket mer även med de avdragen som finns för elbilar.

Gällande dubbla motorer och allt så är det helt oväsentligt om man leasar.

Det är ju ingen dålig bil. Men dyr, och betydligt trängre än t ex Tesla MY, det vet du säkert.
Och beprövad, men nästan lite gammal.
Jag hade nog lockats att kika på Audi A6 55e om nu laddhybrid var bestämt.

Ja det som locka mig var just att den är relativt stor och kommer en bra bit på el. Tesla är inget jag känner jag vill ha men säkert billig.

Audi är verkligen fräck men stör mig lite på de är 4-5 mil på el bara. Tack!

Jag har inte ägt V90 laddhybrid själv, men grannen har en. Till skillnad från min gamla Passat GTE så går hans V90 inte att tvinga ren eldrift. Du kan alltså inte köra ren el hur du vill. Oklart om det är så på nyare versioner men jag hade stört ihjäl mig.

VI har en V90 Recharge. Den har fler körlägen. Du kan välja t.ex. ett Power mode där den är extremt sportig och inte ens start-stoppar motorn utan den är alltid på och den maxar med både el och bensin så fort man nuddar pedalen. Typ 420hk. Men den har också en Pure Electric mode där den enbart kör på el *

* Fram tills att batteriet är helt slut. Då slår den ändå på bensinmotorn i hybridläge. Bättre det än att fasnta på motorvägen liksom. Den har också en säkerhetsinställning att sätter du plattan i mattan så slår den också på bensinmotorn. Men det sker inte ens i närheten av normal körning.

Måste få fråga då jag verkligen inte hittar några svar.

När batteriet är helt tomt och du kör någon form av hybridläge säg på motorväg i 110 km/h. Vad drar den ungefär då? Hört vissa säger den drar upp till 0.7 liter milen men det är ju bra mycket mer än min 2018 passat på ren bensin gör.

Det händer typ nästan aldrig baserat på vårt körmönster så jag kan inte ge något exakt svar.
Just på motorvägen i 110 är väl inte det mest optimala förutsättningarna för snålkörning (för någon typ av bil) och hybridläget ger väl inte så supermycket besparingar i dessa situationer.

Jag menar, det går ju åt en hel del energi att dra på i 110, och precis all den energin kommer ju från bensinen i det läget. Ingen större skillnad på hybrid då eller inte (möjligtvis något, om man tänker att det är lite backigt och att man kanske bromsar eller bara rullar ibland - och då kan man ju återvinna bromskraft och spara genom att inte ha bensinmotorn på).

0.7 för en så tung bil med häftig T8-motor är nog inte omöjligt, men högt. För egen del är det väldigt förvirrande när det gäller hur den redovisar förbrukningen. För förbrukningen redovisas ju som någon form av genomsnitt, inräknat när den kör på el. Och eftersom vi i princip aldrig kör runt på tomt batteri så får man inte så lätt fram vad den drar i ren bensindrift. Om man tänker sig att köra mycket och långt så att man ofta kör slut batteriet helt kanske det inte är så värt. Men för oss som löser 90% av våra transporter på ren el och det andra mest som backup eller enstaka långresa fungerar det perfekt.

Tack!

Låter som du är nöjd överlag med bilen? Är som sagt väldigt sugen på en recharge modell.

Just de här med att man klarar sig 90% av resorna på el men slipper ha problemen med elbil när man ska på 100 mils resor. Bara frågan om XC60 eller V90 som en familjebil.

Jag tror nog att du behöver utveckla nuvarande situation lite mer, ska ni t.ex. köpa privat? Leasing? Eller kanske t.o.m. förmånsbil?
Sen lite mer information om hur nu brukar köra, mil per år etc.

Det är svårt att ge ett bra svar med så lite information. Det enda du listar är fordonsskatt & bränsle som parametrar när du jämför.

Kort kan man ju säga, baserat på den informationen du lämnar, att JA - antagligen så blir det billigare för er med hybrid än en ren fossilbil. Men baserar detta endast på fordonsskatten samt möjlighet att köra ToR från jobbet på ren el & körsträcka < 5 mil per dag.
Då tar jag inte hänsyn till några andra parametrar.

Mvh,

Den har väl ett och annat tillkortakommanden, som jag stör mig på och som inte riktigt gick att läsa sig till.

Som t.ex. att den använder bensin till kupévärmaren, även om den står med ensladden i väggen. Det hade ju varit praktiskt om den kunde använda el från väggen för uppvärmning, men nej.

Sedan har det varit en del turer till verkstaden, på en bil som bara är ca 2 år gammal. Exempel på saker som behövt repareras/bytas: eluppvärmningen/antifog-systemet i bakrutan. Hela rutan behövde bytas. “Tanklocket” för elen fastnade i stängt läge. Hela locket behövde bytas. En av backsensorerna slutade fungera. Halva elsystemet bak byttes tillslut (efter tredje gången på verkstaden för samma fel).

Som tur är så har allt ovan täckts av garantin i och med att bilen inte är så gammal, men ändå lite meck… Jag måste faktiskt säga att allt detta förvånat mig för en bil i denna prisklass. Har haft problemfri volvo innan, men då var det en genuin göteborgs-volvo. Misstänker att detta är en kina-volvo. :upside_down_face:

1 gillning

Körde en längre körning på heltomt batteri idag.
0.80 till 0.82 liter per mil i 110km/h respektive 0.75 till 0.77 liter per mil i 80km/h.

Vi pratar nu bensin och T8-motor. Mätningarna utfördes exceptionellt vetenskapligt med farthållare och var ett genomsnitt över en längre tid i väldigt jämn fart. Förtydling: det var sambon som fotade och jag som körde, så inget fipplande bakom ratten.

Förbrukningen framgår av rödmarkering i bilderna nedan.

2 gillningar

Återupplivar tråden lite då jag står inför samma dilemma. Bensin eller hybrid.

Det jag reagerar på är den otroligt höga förbrukningen på 0.8.

Har diesel idag, och kan ligga mellan 0.4-1.0 eller mer beroende på hur jag kör, men normalt är väl runt 0.8.

Har en passat 2014 diesel. Funderade på en begagnad passat 2020 eller 2021 som är hybrid.

Har fått hör av andra som äger hybrid att det inte är värt det. Om det är ett speciellt körmönster man måste ha så låter det otroligt komplicerat.

Frugan kör till och från jobbet ca 2 mil enkel resa per dag. Vi har ingen laddstolpe, men jag tänker att tills vi köpt en får vi ladda hemma i vanligt uttag med converter eller annanstans. Eller kanske om man handlar på ica.

Kör på somrarna lite längre, brukar göra lite längre resor då ca 100 mil per sommar. Vinter upp till fjällen.

Kan någon assistera med lite tankar?
Hur ofta behöver man tanka förresten om man kör ca 3 mil om dagen?

Beror på hur långt du kommer med just den bilen ni köper.
Äldre hybrider klarar 2,5-5 mil på en laddning och nya klarar runt 10 mil.

Säg att ni köper en som klarar 3 mil, den kommer då klara av dagliga körningen eller nästan klara av körningen till/från jobbet.
Då behöver ni inte tanka speciellt mycket.

Men körning till eller från stuga eller liknande där ni färdas 100 mil totalt så kanske 90% går på diesel/bensin. Då måste ni tanka.

Jag har pendlat till jobb där jag kunde ladda hemma och på jobbet. Behövde inte tanka på 6-7 månader.

Tack för svar!
Borde omformulerat frågan. Hur ofta behöver man ladda den?

1 gillning