Det här med att byta bil

Lyssnade idag på avsnitt om bilägande.

Har idag lån på ca 100 000 för en xc70 som gått ca 17500 mil från 2016, sista modellen så en classic som det kallas. Funderar på att sälja och i stället satsa på en laddhybrid, xc60 beg för runt 400 000… vad tycker ni är mina do and don’t i detta läget? Pendlar ca 8 mil om dagen 5 dagar i veckan

Hade kört xc70n 20 tusen mil till. Men det är jag det. Fantastisk bil. Jag har en vanlig v70 från 09 som gått 23 tusen. Den får gå till den är slut. :ok_hand:

5 gillningar

Jag hade behållit bilen.

Har själv V70 2014 med den något äldre 5cyl D4an, som peppar peppar, sägs vara väldigt pålitlig. 16800 mil och kommer rulla så länge det går. Avbetald och klar.

Vet ej vilken motor du har om det är den nyare VEA?

Överlag är väl xc70orna bra grejer dock.

1 gillning

XC70 som bara gått 17500 är ju som en ny bil :blush: går knappt hitta något bättre. Jag hade kört den 20 000 till, dessutom borde det vara ny kamrem mm redan så de stora kostnaderna är ju tagna ett tag framöver. Sista Volvo serien som byggdes som oförstörbara pansarvagnar, skillnad mot dagens Kina infuenser där hård och mjukvara inte synkar. Behåll och kör säger jag

4 gillningar

Har du möjlighet till att installera laddbox hemma. Köp en elbil, skaffa Tibber och kör smartladdning med deras grid rewards. Förmodligen kommer din “drivmedelskostnad” då bli närmare noll och resan tystare. :wink:

1 gillning

… Vad Volvo 940 :wink: Finns massa plast i fronten på en XC70 också.
Men annars kan jag bara instämma i hyllningskören. Mycket trevlig bil! Jag hade en D5a från 2011.

Precis vad jag gjorde. Även om XC70 är trevlig så är den törstig. Med 8 mil om dagen så blir det en del. Jag hade också funderat på det. Sen behöver man inte Tibber. Tror nästan alla elbolag erbjuder timpris.

1 gillning

Jag har en V 70 från 2002 den har gått 55 000, fantastiska bilar :heart:

1 gillning

Jag antar att maskinskadeförsäkringen är med ett tag till (10 år/20 000 mil om du har Volvias bästa försäkring).

Lite nyfiken vad alla V70-rävar säger om eventuella reparationer/fel därefter, vad är det värsta/dyraste som kan inträffa och hur (o)vanligt är det? :slight_smile: Jan och Caroline sålde väl sin V70 av nån dylik anledning?

Hybridbatteriet håller 15-20k mil…ca 5-7år MAX
Kostar som en beg bil att byta.

Man ska absolut inte köra en hybrid som elbil…
Ingen batterivärme…hur går det på vintern? :smile:

1 gillning

Säkert ganska bra eftersom de allra flesta inte kan snabbladdas. Men jag känner mig också tveksam till hybridkonceptet just pga batterislitaget. Men det är egentligen inte det konstiga. Det konstiga är ju varför dessa små batterier ska kosta så mycket som reservdelar. nu är vi ju nästan nere på ett genomsnitt på $100 för ett kWh batteri, så tycker ett genomsnittligt hybridbatteri på säg 15 kWh inte borde behöva kosta så mycket över typ $2000 / 20 000 SEK. Inte typ 70-100k som man hört att vissa tar.

Tack för alla svar!

Jag har ett serviceavtal som gjorde att det ”ingick” med kamremsbytet så det är gjort. Betalar inte mer än några hundra för det per år vilket blev otroligt fördelaktigt med tanke på kamremmen.

Jag har räknat och sammanställt kvitton och snitt månadskostnad för dieseln är ”endast” 2000kr. Inser att ett lån för att köpa en laddhybrid, eller elbil exempelvis Tesla känns som ett sämre ekonomiskt val. Dessutom har xc70 allt vi behöver, skinnklädsel, dragkrok, enorm lastutrymme. Småbarnslivet går som på en dans med den vid vår sida! Låter som det klokaste är att satsa på att betala av skulden på 100 000 och därefter förhoppningvis njuta av låga kostnader sedan, ska även vara ledig från jobbet ett år från i sommar så då lär vi spara otroligt mycket på att inte köra 8 mil om dagen och kan istället fokusera på att betala av lånet i förtid.

Sorry för novellen och sammanfattningsvis - tack!

Tillägg: hur går era tankar kring det här
Med att betala av lånet, bör vara mest fördelaktigt ist för att lägga undan och spara pengar att först frigöra sig från lånet ca 6-7 % effektiv ränta

1 gillning

Garanterad avkastning på 6-7% hade jag tagit alla dagar i veckan! :slightly_smiling_face:

Således ja amortera av lånet innan du sparar. uunder förutsättning att nödvändig buffert finns såklart.

1 gillning

Du menar slippa en garanterad minusavkastning på 6-7%

Ja precis!

Sitt lugnt i bilen och båten :sweat_smile: Ska man se det ekonomiskt tror jag den strategin över tid även kan tillämpas på bilägande.
Reparationerna går sällan över kostnaden att byta, med olika avgifter till bilhandlare och eventuell värdeminskning.

Jag hade gärna haft en laddhybrid med vårt körmönster samt laddar hemma och solceller.
Men skillnaden på inköpspris för en sådan jämfört med dieseln jag har (xc60 -2018) motiverar inte bytet för att få ner bränslekostnader.