Jag och min fru planerar att skaffa oss vår första bil kvartal 1-2 2026 och har några funderingar det.
I vårt garagehus finns parkeringsplatser där elen ingår, parkeringsavgiften är 1700kr/månad. Vi bor i en stor stad med cykel/gångavstånd till våra jobb och kör väldigt sällan mer än 10-15 mil enkelsträcka. Vi planerar även att skaffa barn inom 2 år och har då flertalet förskolor i närheten. Vi äger inga djur.
Vi söker en medelstor SUV men är väldigt kluvna i att köpa laddhybrid eller fossil eller leasa elbil?
Fördelarna med att leasa elbil är just att vi har gratis el, kör kortare sträckor och billigare driftkostnad med alla skatter (som vi har förstått). Det som tar emot med leasing är rädslan för dolda kostnader som kan tillkomma, exempelvis för onormalt slitage, ffa när vi får barn och har barnstol etc. Som jag har förstått är en annan nackdel med leasing att man inte äger bilen, vilket blir dyrt i längden (?).
** Av denna ** har vi funderat på att köpa laddhybrid, just för vår tillgång till gratis el men då kommer nackdelen med större bil = mer bränsle som går åt, dyrare driftkostnad och en teknik som har sämre framtid. Värt att nämna har vi inte större kontantinsats för det, utan måste utöka vårt bolån (ränta 2,64) för att finansiera det. En annan nackdel är att rädsla för värdeminskningen på laddhybrid och fossila bilar, visserligen går det att undkomma den största vid inköp av begagnad bil.
Det finns inget rätt eller fel, men då vi inte är så kunniga inom bilar och ffa värdemiskning etc tas tips tacksamt emot. Vi lutar mot att leasa elbil, för att istället kunna lägga vår kontantinsats i fonder och då låta pengarna växa och samtidigt minska våra befintliga månadskostnader för att parera mot den månadsvisa leasingavgiften.
Min fundering är om ni ens behöver bilen.
Jag tänker att bor man i större stad hade jag nog tagit taxi/hyrt bil när man verkligen behöver istället för att betala för en bil som knappt behövs.
Men jag har gått på en laddhybrid med erat troliga kör mönster.
Ingår verkligen el för att ladda elbil? Det är väldigt bra isåfall.
Överlag så verkar det inte som att ni kör särskilt mycket och bilen kommer mest att stå stilla. Törs man gissa att ni ska ha bilen till några enstaka längre körningar också per år? Isåfall är det inte en elbil ni ska ha utan en bensinare.
I ert läge så hade jag satsat på en kanske 10 år gammal bensinbil, med följande argument.
Med kort årlig körsträcka blir bensinen inte en stor kostnad.
Obegränsad räckvidd.
Lågt inköpspris gör att värdeminskningen blir liten och att ni inte behöver hosta upp så mycket kapital för att köpa bilen.
Bensinbilar har inte samma strul med partikelfilter och adblue som många dieselbilar har.
Maskinskador behöver man inte vara överdrivet oroad för. Frekvensen verkar vara 1 gång/50 fordonsår och genomsnittskostnaden är ca 20000 kr. Lägg undan 1000 kr/år för maskinskador så är man hemma statistiskt sett. Skulle ni ha stor otur och motorn rasar eller något så säljer man vraket till någon hemmapulare som kan fixa den och får på det sättet igen en del av bilens värde.
Jag har haft massor med leasingbilar från olika märken, aldrig varit problem vid återlämnandet. Uppenbara skador får man ersätta, men mindre kantstötningar av fälgar etc är lugnt. Man brukar få en dokument som visar bilder på vad som är ok och inte, innan man skriver på.
Ingår elen och ni vill ha friheten med egen bil så hade jag tagit ett bra leasingerbjudande på en elbil. Kör ni längre sträckor då och då så får ni ladda den, tycker mest det är skönt med en paus oavsett.
Av egen erfarenhet blir det enormt slitage om man har små barn. Deras fötter är överallt bakom stolsryggar, på bakdörrar osv.
Kommer nog kännas olustigt när det är dags att lämna tillbaka om bilen varit leasad.
Jag tror en någorlunda billig begagnad bensinare eller laddhybrid är ett bra val här och att man kör den tills den inte är värt något längre i princip. Finbil kan man ha någon gång i framtiden.
Leasead elbil är nog försvarbart om man ser det som någon form av halvhobby. Istället för att ha sommarstuga, båt, o.dylikt åker man på roadtrips med sin finbil.
Även en billig bensinbil kommer bli dyr att äga. Blir inte så mycket dyrare procentuellt att köpa en något dyrare. Vissa skulle kalla det för en ekonomisk fälla, andra att ni får mer värde för pengarna.
ps. Angående barn ska ni inte sälja björnskinnet innan ni varit på ultraljud. Lycka till.
Nog för att du har längre räckvidd på en bensinare än på de flesta elbilar… men obegränsad är den ju inte.
En 10 år kan fungera bra, men jag tolkade @nyborjaren1 som att hen var ute efter något nyare.
Kör man mycket korta sträckor hade jag tyckt det varit extra lockande att slippa en förbränningsmotor som nästan aldrig blir riktigt varm.
@nyborjaren1 Funderar du på laddhybrid, tänk då på att vissa kräver start av förbänningsmotorn för att få värme. Kanske inte alltid så kul när man vill köra på el.
Personligen är jag ganska skeptisk till hybrider. Dubbla system och en massa extra komponenter som kan krångla. Men visst jag kan se fördelarna också.