Ny här i forumet. Tänkte jag skulle höra med er och få lite hjälp i mina tankar om utbyte av nuvarande första bilen.
Vi har idag de här två bilarna:
Bil1: Volvo xc60 d4 2014 gått 20300mil.
Bil2: Saab 9-3 2,0t 2008 gått runt 20000mil.
Volvon används dagligen och är våran primära bil medans Saaben är våran extra bil som används väldigt sällan.
Båda bilarna är avbetalda och det är “bara” skatt, försäkring, service och bränsle som kostar.
Service på Saaben gör jag själv och Volvon lämnar jag in.
Vi har 4mil enkel väg till jobbet och pendlar tillsammans.
Vi kör ca 2000mil om året varav många mil med husvagn bakom under vår/sommar.
Funderat mycket på att byta Volvon mot en laddhybrid. Vi bor i villa med solpaneler och skulle kunna ladda hemma.
Har kollat på det här bilarna:
Xc60 t8 rdesign 2020 som gått 10000mil. Går ca 3-4mil på el enligt vad jag läst.
Pris: 380k
Xc60 t6 rdesign 2022 som gått 9000mil. Ca 5mil på el.
Pris: 405k
V60 t6 rdesign 2022 som gått 7500mil. Ska kunna gå upp till 8mil men säkert mycket lägre i verkligheten.
Pris: 380k
Har provsuttit v60 och det är ju svårt att gå från xc60 där man suttit högt till en v60 där man sitter mycket lägre.
Planen är att byta in volvon och ta lån på resten.
Nuvarande bil har vi haft i 7 år. Tanken med den nya är att behålla lika länge.
Kan ni hjälpa mig i mina funderingar om bilbyte?
Vad kan vara det bästa att sattsa på?
Har tänkt på ren elbil också men blir svårt att dra våran husvagn på 1890kg totalvikt då.
Känner att nu börjar man komma upp i dom milen där lite vad som helst kan börja gå sönder och då kan det bli dyrt.
Sen tänkte jag passa på att byta in bilen när det fortfarande finns en del värde i den.
Generellt sett så sparar du inte pengar på att byta till en nyare bil. Servicekostnaderna kanske minskar men det är inte säkert och en laddhybrid är ett komplexare fordon. Det du däremot kan vara 100% säker på är att kostnaden för värdeminskning blir högre. Men du kanske får en trevligare, fräschare och bekvämare bil? Jag bytte nyss min 2007 Passat mot en 2024 Tesla Y och det är värt varenda krona det kostar extra (ca 2000 kr mer i månaden).
Om du kör mycket husvagn så är elbil ett dåligt val, verkar som att det blir laddstop var 12:e - 15:e mil.
Jag hade också övervägt att sälja Saaben. Du kanske kan få ut 20000-30000 kr för den om den är i bra skick. Sätt in pengarna på en indexfond så ökar de i värde istället för att minska plus att du får en grej mindre att fixa med. En bil kostar också ett antal tusenlappar per år i bara skatt och försäkring. Ni kanske kan ta taxi istället när det behövs.
Har fått bud på 100k för volvon för något år sedan och nu fått ett bud på 117k. Blev lite förvånad då det var mer än vad jag trodde jag skulle kunna få.
För jag fråga varför du vill byta till laddhybrid när du har egen ”gratis” elförsörjning med solpaneler och allt? Kom ihåg att en laddhybrid är en mycket tyngre bil än en bensin, diesel, eller elbil eftersom den ska bära på två motorer, batterier, och två olika drivkedjor. Det krävs alltså mycket mera energi att förflytta en sån bil än en annan typ, vilket kommer att visa sig vid de tillfällen när du behöver köra på t.ex. bensin.
Det är väl för att det har känts som ett första steg för att närma mig en elbil.
Tycker du jag ska gå på en ren elbil?
Problemet som jag ser med det är att det inte finns så många elbilar som får dra 1890kg och dom som finns kostar lite för mycket.
Jag kanske har missat någon, har du något tips?
117 för Volvon är billigt och tror du lätt får +150 om du säljer den privat om den är i normalt skick. Kikar själv på en sådan och speciellt uppe i Norrbotten så ligger dom på de kurser.
Kollade några modeller som har både PHEV och BEV. Laddhybriden är lättare än elbilsmodellen: Volvo XC90/EX90, BMW 530e/i5, Kia Niro/e-Niro osv. Finns säkert något exempel åt andra hållet men påståendet stämmer inte generellt.
Ok. Tror det är lite högt räknat även om bilen är helt ok skick.
Sälja privat drar jag mig för. Känns så osäkert när det är mycket pengar och kan bli så mycket strul.
Så även man förlorar en del på det så känns det lättare att byta in.
Tack för svaret i alla fall!