Hej!
Vi är en familj i Göteborg med två vuxna och två barn. Vi har en Ford Focus (bensindriven, automat) på privatleasing som kostar oss 3100 kronor i månaden inklusive vinterhjul. Försäkring och skatt betalas separat, cirka 1800 kronor två gånger per år respektive 1300 kronor tre gånger per år. Vår beräknade totalkostnad per månad landar idag på cirka 4300 kronor.
Vi har kört väldigt lite, cirka 1250 mil på drygt två år hittills. Mestadels är det stadskörning på 3-5 mil i veckan under 10 av 12 månader på året. Under sommaren kör vi som mest kanske runt 200-300 mil. Trots dessa få mil har nyttan av att ha en egen bil vida överstigit att hyra vid behov – detta har vi testat innan och vi anser att det är bökigt. Detta är också vår första bil så vi har inga tidigare jämförelser.
I juli går vår leasing ut och vi vill ha en större och bättre bil, gärna helt eller delvis på el. Efter att sonderat terrängen har vi fastnat för två bilar och vi vill gärna höra vad ni skulle anse är det mest ekonomiskt fördelaktiga alternativet.
Skatt och parkeringsavgift har vi inte tagit med eftersom det blir lika för båda alternativen.
Alternativ 1
Privatleasing via Bilia
Volvo XC40 Recharge – ren elbil.
36 månader, 1000 mil per år
Kostnad: 5690 kr/mån – alla kostnader ingår och hamnar på samma faktura. Försäkring, vinterhjul, inga administrationsavgifter, ingen ränta). Det enda som tillkommer är kostnaden för laddning.
Skönt att tydligt kunna räkna på ett flöde av utgifter för att kunna göra andra investeringar istället för att skatt och försäkring kommer i tid och otid. Smidigt!
Något som är lockande är att hjulen vid mild vinter (som ju oftast råder här i Göteborg) kan användas året om och skulle kunna innebära att däckskifte inte behöver göras, vilket sparar lite tid och pengar och ger ett allmänt mervärde av att det inte är krångligt.
Överlag hög komfort och bra bil.
Alternativ 2
Köp via Hedin bil
Ford Kuga Titanium (modellår 2022 cirka ett halvår till ett år gammal) – laddhybrid
Totalkostnad: 369 900
Kontantinsats: 74 000 (20%)
Restvärde: 184 950 (50%)
Uppskattade månadskostnader första 36 månaderna:
Månadskostnad (ränta 5,95%: 4290 (okej ränta?)
Försäkring (halv): 185 kr (därefter helförsäkring 275 kr/mån)
Aviavgift: 60 kr
Bensin (uppskattad förbrukning per månad): 550 kr
Service: 138 kr (osäker på hur många servicear som behöver göras första 36 månaderna, detta är räknat på en service som beräknas kosta 5000 kr)
Laddning: Svårt att bedöma vad laddningen kommer att kosta. Där får ni gärna ge er input.
Uppläggningsavgift: 20 kr (695 kr fördelat på 36 mån)
Vinterhjul: 0 kr (detta ska förhoppningsvis ingå)
Uppskattad totalkostnad per månad: 5243 kr
Kugan är också en bra bekväm bil, påminner om vår nuvarande bil då den bygger på samma design. Något lägre standard än Volvon. En fördel är att baksätet kan skjutas framåt och bakåt likt förarstolen och ger således större bagageutrymme vid behov.
Det vi behöver ha hjälp med av er är om det är värt att köpa alternativ 2 då den beräknas bli lite billigare per månad och det finns ett restvärde kvar. För att ha råd med kontantinsatsen kommer vi behöva sälja av fonder eller aktier vilket tar emot men är görbart. Om vi gör detta tänker vi att vi behöver värdera vad detta skulle ge för avkastning på 36 månader som en alternativ kostnad. Vilket kan vara något som är ekonomiskt ofördelaktigt.
Kommer bränslekostnaden vara fördelaktig i alternativ 1, då vi inte skulle behöva ladda varje dag? Kanske troligt en gång i månaden. Dessutom så kommer det gå en del bensin under sommaren om vi väljer laddhybriden. En laddhybrid kommer ju dessutom behöva laddas flera dagar i veckan och förmodligen ge en högre kostnad för laddning.
Är det värt att satsa på att köpa en bil eller innebär Volvon med sin paketlösning en smidigare lösning som är mer prisvärd?
Vi har hört gott om ert forum och hoppas att ni vill bidra med er klokskap.