Vad ska vi välja – el eller laddhybrid? Köpa eller leasa?

Hej!
Vi är en familj i Göteborg med två vuxna och två barn. Vi har en Ford Focus (bensindriven, automat) på privatleasing som kostar oss 3100 kronor i månaden inklusive vinterhjul. Försäkring och skatt betalas separat, cirka 1800 kronor två gånger per år respektive 1300 kronor tre gånger per år. Vår beräknade totalkostnad per månad landar idag på cirka 4300 kronor.
Vi har kört väldigt lite, cirka 1250 mil på drygt två år hittills. Mestadels är det stadskörning på 3-5 mil i veckan under 10 av 12 månader på året. Under sommaren kör vi som mest kanske runt 200-300 mil. Trots dessa få mil har nyttan av att ha en egen bil vida överstigit att hyra vid behov – detta har vi testat innan och vi anser att det är bökigt. Detta är också vår första bil så vi har inga tidigare jämförelser.

I juli går vår leasing ut och vi vill ha en större och bättre bil, gärna helt eller delvis på el. Efter att sonderat terrängen har vi fastnat för två bilar och vi vill gärna höra vad ni skulle anse är det mest ekonomiskt fördelaktiga alternativet.

Skatt och parkeringsavgift har vi inte tagit med eftersom det blir lika för båda alternativen.

Alternativ 1
Privatleasing via Bilia
Volvo XC40 Recharge – ren elbil.
36 månader, 1000 mil per år
Kostnad: 5690 kr/mån – alla kostnader ingår och hamnar på samma faktura. Försäkring, vinterhjul, inga administrationsavgifter, ingen ränta). Det enda som tillkommer är kostnaden för laddning.

Skönt att tydligt kunna räkna på ett flöde av utgifter för att kunna göra andra investeringar istället för att skatt och försäkring kommer i tid och otid. Smidigt!

Något som är lockande är att hjulen vid mild vinter (som ju oftast råder här i Göteborg) kan användas året om och skulle kunna innebära att däckskifte inte behöver göras, vilket sparar lite tid och pengar och ger ett allmänt mervärde av att det inte är krångligt.

Överlag hög komfort och bra bil.

Alternativ 2
Köp via Hedin bil
Ford Kuga Titanium (modellår 2022 cirka ett halvår till ett år gammal) – laddhybrid
Totalkostnad: 369 900
Kontantinsats: 74 000 (20%)
Restvärde: 184 950 (50%)

Uppskattade månadskostnader första 36 månaderna:
Månadskostnad (ränta 5,95%: 4290 (okej ränta?)
Försäkring (halv): 185 kr (därefter helförsäkring 275 kr/mån)
Aviavgift: 60 kr
Bensin (uppskattad förbrukning per månad): 550 kr
Service: 138 kr (osäker på hur många servicear som behöver göras första 36 månaderna, detta är räknat på en service som beräknas kosta 5000 kr)
Laddning: Svårt att bedöma vad laddningen kommer att kosta. Där får ni gärna ge er input.
Uppläggningsavgift: 20 kr (695 kr fördelat på 36 mån)
Vinterhjul: 0 kr (detta ska förhoppningsvis ingå)
Uppskattad totalkostnad per månad: 5243 kr

Kugan är också en bra bekväm bil, påminner om vår nuvarande bil då den bygger på samma design. Något lägre standard än Volvon. En fördel är att baksätet kan skjutas framåt och bakåt likt förarstolen och ger således större bagageutrymme vid behov.

Det vi behöver ha hjälp med av er är om det är värt att köpa alternativ 2 då den beräknas bli lite billigare per månad och det finns ett restvärde kvar. För att ha råd med kontantinsatsen kommer vi behöva sälja av fonder eller aktier vilket tar emot men är görbart. Om vi gör detta tänker vi att vi behöver värdera vad detta skulle ge för avkastning på 36 månader som en alternativ kostnad. Vilket kan vara något som är ekonomiskt ofördelaktigt.

Kommer bränslekostnaden vara fördelaktig i alternativ 1, då vi inte skulle behöva ladda varje dag? Kanske troligt en gång i månaden. Dessutom så kommer det gå en del bensin under sommaren om vi väljer laddhybriden. En laddhybrid kommer ju dessutom behöva laddas flera dagar i veckan och förmodligen ge en högre kostnad för laddning.

Är det värt att satsa på att köpa en bil eller innebär Volvon med sin paketlösning en smidigare lösning som är mer prisvärd?

Vi har hört gott om ert forum och hoppas att ni vill bidra med er klokskap.

Kommentar om siffrorna för Kugan:

1. 6 % är en hiskelig ränta. Ni kan inte baka in den i bolånet?
  2. En ny fin bil men bara halvförsäkring? Här är det kanske jag som är korkad men vad är det du får i en halvförsäkring som du nöjer dig med?
  3. Du säger att du räknar med service på 5000 kr men månadskostnaden är bara 138? Jag får det till 417. Service görs varje år, rätta mig om jag har fel.

Tack för svar.

1. Vi bor i hyresrätt, så den möjligheten finns inte.
  2. Det är tre års vagnskadegaranti, därav skulle det räcka med halvförsäkring inledningsvis som vi förstod det.
  3. Service skulle göras vartannat år eller efter 3000 mil, så det är räknat på en service utslaget på tre år.
    Tänker vi rätt?
1 gillning

:+1: 10 tecken

1. Leasa inte vinterhjul, det är svindyrt. När vi leasa de skulle totalkostnaden för vinterhjul bli över 14000, och sen får man lämna tillbaka dem (och ev montera dit nya däck om de är halvslitna).

Köpte fälgar med däck för 10k istället, som jag sen kan antingen sälja eller behålla till annan bil.

1. Kan ni ladda hemma? Hade inte haft en elbil om jag inte hade den möjligheten, men ni körde ju rätt lite (men räkna med att ni kör mer när det är så billigt) samt långresor blir lite bökigare.

2. Om ni kan det, elavtal? Vi laddar för 2 kr milen (1 kr med elstödet som är planerat), men har ni rörligt kan det bli rätt dyra mil, men timavtal med laddning på natten kan bli riktigt billigt.

3. Fördel med att äga att man slipper oroa sig för ev repor/skador som blir dyrt när man ska lämna tillbaka (men sänker ju även värdet vid inbyte, men min erfarenhet är att när man byter in bil är de inte i närheten så petiga som när leasingbilar ska återlämnas.)

4. Min uppfattning är att ska det löna sig med en elbil måste man köra rätt mycket för att väga upp den högre kostnaden, men ditt räkneexempel visar ju på att det blir ganska likt i pris, lite dyrare men smidigare med leasing en (kanske tom samma om du skiter i vinterhjulen).

5. Avkastning är ju alltid en spekulation, den kan ju gå ner också tom, men jag får lite känsla av att just det vill du helst undvika att ta av (blir ju lätt att man börjar räkna på förlorad värdeökning om börsen börjar gå bra igen) så kör på leasingen om ni kan leva med långresorna.

3 gillningar
  1. Väljer vi Volvon så ingår vinterhjulen i paketpriset, så där blir det ingen extra kostnad utöver de 5690 kronorna.

2 och 3. Vi kommer att få laddstolpe till vår parkeringsplats, så laddmöjligheter på hemmaplan kommer att finnas. Däremot vet vi ännu inte vad det kommer kosta då det inte är upphandlat och klart ännu. Så lite svårt att spekulera i mer exakta kostnader där just nu.

Till saken hör att om vi väljer Volvon måste vi bestämma oss ganska omgående för att garantera leverans lagom till att nuvarande leasingavtal går ut. Ska vi köpa skulle vi ju absolut kunna vänta ett halvår till, och kanske hitta ett bättre erbjudande på begagnad bil. Eller också inte?

Ok, de har bakat in det i priset? Smart av dem, men de lär inte skicka med dem gratis (alltså de har höjt månadsavgiften iom att vinterhjul ingår) men nu är det det priset som är satt, så då är det.

Bekvämare och mer förutsägbart med alt 1, Billigare men kräver lite mer jobb med alt 2, samt att du måste sälja av investeringar.

Jag hade kört alternativ 1 i din situation.

Passus dock på mental beredskap på strul om bilen blir försenad, det är inte ovanligt idag att folk hamnar i ett glapp vid bytet. Kolla med firman (om det är samma) möjligheten att förlänga nuvarande avtal månadsvis om ny bilen blir försenad.

1 gillning

Jo, allt känns ju smidigare med alternativ 1 helt klart. Visst svider det lite att öka sina bilkostnader med dryga 2000 i månaden, men vi vet vad vi får och vi kommer ju inte komma billigare undan än idag oavsett vad vi väljer. Åtminstone “köper vi oss fria” från obehagliga överraskningar som kan komma med att äga sin bil. Och det kanske får vara värt det. Vi är både okunniga och ointresserade av att behöva lägga extra tid och pengar på en eventuellt strulande bil. Får bara se till att inte repa och buckla till leasingbilen alltför mycket. :wink:

Volvon skulle vara redo för leverans i april-maj, så vi borde ha lite marginal fram till juli där. Men Bilia sa att de står för lånebil om det skulle uppstå ett glapp ändå. Får hålla tummar och tår för att det inte gör det…

1-0 till leasing alltså. Tack för din input!

Är du säker på att Volvos leasingbilar kommer med vinterdäck? Trodde de kom med året-runt-däck (vilket är en styggelse, de är inte lika bra som dedikerade däck). Kolla upp det är mitt tips.

1 gillning

Stämmer att de kommer med året runt-däck. Men man får även till vinterdäck om man önskar.
Så dessa recharge-däck (som de kallas) är inte lika bra som “vanliga”?

Beror på vem du frågar. Frågar du Volvo kommer de nog säga att de är lika bra…

Moderna allround-däck är inte kaosdåliga, men de är sämre än respektive vinter- och sommardäck, speciellt under mer extrema förhållanden (…vilket ju är där rätt däcktyp är extra viktigt).

Nu är väl inte göteborg känd för allt för extrema väderförhållanden så visst funkar allround-däck okej ändå, men det är ändå värt att tänka på om man vill ta risken - bromssträckan är längre med allround-däck. Det är ditt och din familjs liv :slight_smile:

Sen är det rent allmänt större skillnad på däck och däck än folk tror. Bästa möjliga premium-allround-däck är förmodligen bättre än två uppsättningar sommar/vinter-“kinadäck”.

Personligen så tycker jag att när man far runt i stora stålmonster på hjul kan man gott lägga tiden att byta däck två gånger per år.

3 gillningar

Nä, de är sämre än sommardäck på sommaren och sämre än vinterdäck på vintern.

Jag skulle ALDRIG köra med såna däck, borde inte få säljas.

2 gillningar

Stämmer, men på vår och höst så kanske de är de bästa :wink:

Kör själv en XC40 Recharge. Dock köpte jag min innan de börjat med allround-däcken, så jag köpte till dubbdäck. Men det är rätt trist med dubb, speciellt på en elbil.
Fast när älgen står där framför en så är det ganska skönt.

Vet inte hur illa det är med dessa allvädersäck. Kör man mest runtikring Göteborg på saltade vägar så är de kanske okej.

Så varför köpte du inte friktionsdäck?
Går så tyst.
Folk började med dubbdäck för flera veckor sedan i Stockholm.
Har kört på dubbfritt i många år och saknar dem inte alls.

1 gillning

En släkting har beställt en xc40 ladd.
Det är enormt lång leveranstid.
Han hade, tillsammans med handlaren, räknat ut att den nya bilen skulle komma 3-4veckor innan hans avtal på den gamla bilen gick ut.
Nu har han lämnat tillbaka den gamla bilen, för två månader sedan, och har fortfarande inte fått meddelandet att nya bilen är byggd.
Han fick köpa en bättre begagnad bil att använda så länge.
De handlare jag pratat med (är också på g att byta) säger att de flesta tillverkare ligger på 12-18mån leveranstid.
Så man hinner ändra sig många gånger om man beställer något…

Har stått i valet och kvalet flera gånger.
Jag bor på landet och kör en del på vägar som hamnar ganska lågt i prioritetsordningen vad det gäller snöröjning och halkbekämpning.
Är i behov av bilen till jobbet och kör på sträckor med mycket vilt.
Detta har gjort att jag hittills valt dubb.

Lustigt nog tog någon övernitisk moderator (hej Tomas med XC40…) bort mitt inlägg om XC40s lämplighet som enda familjebil. Jag orkar inte skriva hela inlägget igen, men ärligt talat är det ju urtypen för en bil som är stor utanpå och liten inuti. Jag hade aldrig valt en sådan med två barn i familjen.

2 gillningar

Boende i GBG så kommer jag med ett tredje alternativ :grinning:
Lynk&Co 01, Allt ingår Vinter sommardäck, däckhotell, tom. nya torkarblad :smile: Välutrustad Laddhybrid som tar sig 70km på en laddning och går enbart på el då den sköter kupévärmen med värmepump.
Samma plattform som XC40 men lite större i alla led som gör den rymligare.
20 dagars uppsägningstid på hyresavtalet så man kan snabbt kliva av om förutsättningarna ändrar sig för er. Från september månad 6000kr/mån, lite dyrare alltså men mer frihet.

3 gillningar

Ajdå. Värt att tänka på såklart. Vi har väl 2-3 månaders överlappning, men kan såklart skita sig. Ska absolut ha med det i beräkningen.

Ok. Vi upplevde som rymlig för våra behov. Men vad skulle du föreslå annars då? Som helst är ren elbil och inte kostar mer än 6000 kr/mån (inklusive allt)?