Bilköp, vad ska vi välja?

Testar att få lite hjälp här, läst mycket bra i det här forumet men aldrig ställt någon fråga :blush:

Vilken bil ska man välja??

Förutsättningar vi bor c:a 2mil utanför en stad, min sambo pendlar med våran enda bil till jobbet just nu. Jag har företagsbil men inte förmånsbil. Så jag har inget behov av jobbpendlig. Dock har vår passat gått c:a 22k mil och har haft en del problem, då min sambo jobbar kvällar/ helger så blir jag väldigt strandad hemma. Vi har därför bestämt oss för att köpa en till bil och ha kvar passaten som andra bil/helgbil för mig. Vi har inga lån på passaten, solceller på taket så elbil skulle kunna vara aktuellt. Vi tänker oss en bil för max 270k beroende på drivmedel och lån i max 6år. Leasing känns inte aktuellt då vi har två små barn och priset verkar vara högre.

Vi har främst kollat på Kia Niro då sambon helst vill ha något som man sitter lite högre i.

Har räknat lite olika scenarion med
Bränsle, skatt, reparationer, försäkring,lån

Passaten kostar oss c:a 2800kr/mån utan lån
Ospecifik modell c:a (120k) kostar c:a 3500kr med kortare lånetid. Men troligtvis utan garantier
Kia Niro plug in (230k)kostar c:a 4500kr/ mån med lån
Kia E-Niro (Elbil) (260k) kostar c:a 4700kr/ mån med lån
Båda Kia bilarna har 7års garanti.

Något annat förslag? Missar jag något? Tänker att amorteringen blir samma som värde minskningen ungefär

Tack på förhand :blush:

1 gillning

Välkommen till forumet @welam. :slight_smile:

Det här är en jättesvår som beror på många väldigt olika parametrar. Det som jag kan rekommendera är att följa @skogstomten:s inlägg som är expert. Eventuellt till och med anlita honom.

Det om du vill se lite hur vi tänkte när vi räknade (med Eriks hjälp) så har vi ett avsnitt för våra patroner om det:

De generella tipsen hittar du annars:

Sedan finns det även lite äldre inlägg med erik här:

Framförallt handlar det om att räkna på totaltkostnaden som vi går genom i de avsnitten. Därav att många av oss som räknat på det inte är så rädda för leasingen då den många gånger är förmånlig (visar rätt kostnad).

2 gillningar

Den största nackdelen är väl att du aldrig äger något med leasing. Lägger du 4000kr i månaden i avgift under 6 år på en leasingbil/bilar så står du ju fortfarande på noll efter det. Köper du däremot en bil för 300000kr så har du ju oftast en bil som funkar iaf 4 år till utan större bekymmer beroende på hur mycket man kör. Så sett i ett kortare perspektiv kan väl leasing vid kampanj vara intressant, sett i ett längre perspektiv 5år+ måste ju köpa bil i princip alltid vara mer förmånligt.

1 gillning

Det kan också vara en fördel. Någon annan tar värdeminskningen.

Rent krasst går det ju inte att jämföra ett bilägande i 3 år med ett bilägande i 5+ år eftersom värdeminskningen tenderar att klinga av med tiden. Men visst, att äga en bil länge kan vara bättre än att äga den kort tid. Eller leasa.

Matten visar ju inte det som vi skrivit och sett i olika trådar. Det är väldigt mycket beror på. Tex har det för oss i två av två fall visat sig bli billigare att byta till en ny bil än att hålla på den gamla.

Med leasing blir det bara väldigt mycket tydligare vad kostnaden faktiskt är eftersom allt är inräknat. De flesta som tittar på sitt långsiktiga bilägande lurar lite sig själva många gånger då allt inte är inräknat. Lex alla TCO diskussioner i forumet.

Min insikt från leasing de senaste åren är att de priserna är inte höga för att säljarna har höga marginaler. Snarare tvärtom som vi också sett så subventioneras leasing många gånger.

Fast värdeminskning står du väl för när du leasar bilen?
Någonstans sitter väl någon och räknar på att leasar vi ut till detta pris borde vi kunna täcka värdeminskning plus lite till?
Det är väl själva poängen med leasing?

Fast då behöver du ju veta redan innan första leasingen att om 3 år när denna går ut så har jag inget behov av bil?
Vid alla andra lägen är det ju en dålig affär om du vet med dig att du behöver en bil även år 4,5,6,7…

Ja, det ingår i kalkylen och leasingbolaget har tagit höjd för det. Det är ju halva grejen.
Men att köpa och äga är behäftat med risken och osäkerheten i att värdeminskningen inte blir det man trodde.

Och att äga en bil i ett par, tre år är inte nödvändigtvis bättre än att leasa under samma period. Vid leasing har du betalat en månatlig avgift och sen lämnar du tillbaka bilen. Vid ägande har din tillgång rasat i värde med ungefär lika mycket, kanske lite mer eller mindre. Att du ”får behålla” bilen är inte en skillnad som skapat något värde.

2 gillningar

Kollade nu på Kias hemsida angående leasing, att leasa en Niro plug in hybrid kostar 6709kr/mån i avgift ink service. Med bränsle och halvförsäkring så borde månadsavgiften hamna någonstans runt 7500kr. Men då är det också en helt ny bil.

Det känns som att leasa blir kanske mera fördelaktigt än att köpa en helt ny bil.

Men i vårt fall så är det en 2-4 år gamla begagnad bil vi jämför med och en tco på c:a 4500kr.

Eller missar jag något?

1 gillning

Att du bör leta efter mer förmånliga leasingerbjudanden. Det kommer krylla av dem i december tror jag…

Annars finns ju redan nu t ex VW ID.4 från 5500:-/mån. Helt annan bil än Kia-plugin.

2 gillningar

Vet att förenade bil körde nån kampanj nyligen. Kia Niro EV gick för 400k och den med maxade utrustningen gick för 430k. Det borde gå att få för ett bttre pris än de 7k i tco för hybriden. Framför allt om ni plannerar att rulla runt i den i 5år(rimligt medn7års garanti)

Sen, som andra sagt, så sias det om kampanjer, lagerrensningar och en allmän korrigering av prisbild. Detta då det finns en hel del lager som behöver hanteras innan nya generationer kommer och årets böcker stängs för företagen.

Jag hade försökt få tag på en begagnad Tesla Model 3. Speciellt om du kan ladda hemifrån med egen el. Sen finns det ju alltid möjligheten att åka taxi för pengarna. Tror du att du kommer åka taxi för högre belopp än att äga bil så är det en nobrainer.

Kan även vara värt att ha i åtanke att bilfirman som leasar kan förmodligen sälja bilen till 20 000-40 000 mer än vad du kan som privatperson efter 3år.

Det brukar finnas en ventil att du kan köpa ut leasingbilen till ett visst pris efter perioden. Detta hindrar då leasingbolaget att räkna med för hög värdeminskning. Blir värdeminskning lägre än beräknat kan du köpa bilen till underpris, blir värdeminskningen mer än beräknat lämnar du tillbaka.

Detta gäller generellt inte för privatleasing.

Låt säga att du investerar de 300 tkr i en fond som ger 7%. Efter 5 år har du en kapitalvinst på 120 tkr.
Om du köper bilen och efter 5 år har en värdeminskning på ca 50% har du förlorat 150 tkr.
Så länge avkastningen är god på investeringen, kan det löna det sig att låna eller leasa och inte sitta med värdeminskningen.

Så du tänker man är utan bil i ditt räkneexempel?

Nej, jag skrev “…kan det löna det sig att låna eller leasa och inte sitta med värdeminskningen…”

Dvs, det kan löna sig rent krasst ekonomiskt, att leasa eller låna, om man har cash att investera, istället för att använda de pengarna att köpa en bil.

Är tacksam för all input, självklart är det bättre rent ekonomiskt att investera pengarna. Men då har vi inte en bil till vilket vi behöver ha. Man vill så klart ha så litet värde tapp som möjligt. Låter dock lite riskabelt att investera på så kort tid som 5 år i ett sånt exempel. Är det inte i perioder närmare 15 år som det exemplet funkar historiskt? Om man tittar historiskt över hur börsen utveckas över tid.

1 gillning

Det var ett räkneexempel att visa över en normal leasing/låneperiod hur det skiljer sig, teoretiskt.

Rent krasst, så länge låneräntor är lägre än kapitalvinster, så lönar det sig att låna till bil och investera kontanterna, teoretiskt och generellt.
Det är dock ingen lag.

Om ni vill åka billigt så kolla på en begagnad Nissan Leaf eller en annan lite äldre och enklare elbil. Man kan få en 5 år gammal bil för 160000 kr. Och även om räckvidden nog är lite dålig (kanske ~20 mil vintertid) så duger den utmärkt för vardagskörningen och pendling in till stan. Ska ni åka längre sträckor eller köra mycket grejor så tar ni Passaten.

T.ex. denna.

1 gillning