Hej! Ny på forumet, passade på att registrera mig efter att ha läst mastodonttråden om bilköp. Fick barn för några månader sen och är i behov av en större bil. Vår BMW 1-serie är både liten och dyr förhållande till storlek.
Vill ha en kombi eller suv. Hade egentligen också velat ha en elbil, men priset får inte skena iväg alldeles för mycket.
Väljer idag mellan att köpa en 3-4 år gammal diesel VW Passat för ca 220k-250k, eller privatleasa en IONIQ 5.
Räknar på 1500mil.
Ioniq 5 skulle kosta mig ca 5600kr i månaden. Då räknar jag med:
Leasingavgift
Försäkring
Skatt
Bränslekostnad
Service(ingår i priset på leasingen)
Behöver dock köpa en uppsättning vinterhjul till Ioniq 5. Kommer hamna på runt 18k skulle jag tro. Går ju dock att sälja för en peng efter leasingavtalet är slut.
Passat
Har använt mig av Msveriges bilkalkyl för att få fram ett ungefärligt månadspris på en Passat.
Det hamnar på ~5600kr i månaden, och då är det inte medräknat låsning av kapital för kontantinsats.
Då är bränsle, försäkring, skatt, service och värdeminskning och reparationer medräknat.
Rätt eller fel, bör man inte också ta med utebliven avkastning på summan du binder i passaten (nu förutsätter jag att du köper den för befintliga medel, inte lånar till den). Vad hade de pengarna kunnat generera per månad, kanske 5%?
Även värt att kolla hur leasingavtalet ställer sig till försenad/utebliven bonus/malus nu när det är pausat för 2021. Betalar du en högre summa/månad innan bonusen är dem tillhanda?
I avsnittet som kommer på söndag sa @Skogstomten (som är expert på ämnet) att man kan tänka sig att en privatleasing av elbil kan vara ca 1000 kr dyrare per månad och ändå bli billigare i längden än en ICE-bil.
I övrigt är tipset att kolla kampanjer, det är där man kan hitta bra erbjudande. Har du kollat på Kia e-Niro?
Det bör man definitivt räkna med. Missade att skriva att passaten kommer finansieras med ett lån, kommer gå in med runt 20-30% av priset. Kommer få lös runt 70k efter att vi sålt vår nuvarande bil. Dessa pengar hade vi investerat på börsen ifall vi väljer privatleasing. Ja, enligt Hyundai kommer det inte påverka priset. Om det mot förmodan skulle visa sig att det påverkar priset så är privatleasing inte längre aktuellt.
Hmm, intressant. Låter ju lovande. Ja, jag har kikat lite på e-Niro men endast online. Inte provkört eller provsuttit. Det som talar emot den är att jag tycker bagageutrymmet ser något begränsat ut, barnvagnen tar stor plats hehe. Sen är det kanske också något oinspirerande jämfört med en IONIQ 5. Men är bagageutrymmet stort nog skulle den absolut ändå kunna vara ett alternativ.
Hur rymlig upplevde du kupén och bagageutrymmet på e-Niro? Har den frunk?
Om man skall köpa en begagnad bil bör man välja en med uselt andrahandsvärde. Att köpa ny bil är vansinningt, trots det har jag gjort det tre gånger då Toyota haft löjligt höga andrahandsvärden.
De flesta bilar är bra. Därför bör man välja bilar med uselt andrahandsvärde. Fiat, Alfa och vissa amerikanska bilar kan vara kanonköp.
I ställer för en Passat kan man tex köpa en Opel Insigna, stor och fin bil med bra priser begagnade.
Min förra bil hade tappat 320 000 på 3800 mil! Jag åkte som en kung billigt i åtta år i en fin modern Cadillac till samma kostnad som en VW. En sådan bilar kostar idag 800 loppor.
En väldigt viktig sak att ta med i beräkningen är hur länge du tänker ha kvar bilen?
Det kostar att byta till ny bil vart tredje år hur man än finansierar men det är väldigt trevligt att alltid ha fräsch bil. Men köper du Passaten och håller liv i den i 10 år så blir det med stor sannolikhet billigare än att leasa.
Passaten skulle jag nog äga max 5-6år. Jag tror väldigt mycket på elbilar och har lite farhågor kring stigande bränslepriser, minskat restvärde och ökade skatter etc. på en ICE-bil.
Är ingen specifik bil. Generellt beror det på att skatt och bränsle ligger utanför privatleasingkostnaden för själva bilen.
Slår man ihop dessa två på månadsbasis för “vanliga bilar med vanliga körsträckorna” så motsvarar det ofta minst 1000kr/mån i skillnad netto mellan en elbil och t ex en bensinbil.
1 gillning
janbolmeson
(Jan Bolmeson)
delade upp denna diskussion i ett nytt ämne
11