Är det värt att privatleasa en bil i dagens läge?

Jag har en bil som är alldeles för liten, men vill gärna leasa typ en Ford Kuga PHEV för att kunna få plats med familj och allt. Det enda som håller mig tillbaka är oron om att man kommer åka dit på räntehöjningar.

Med tanke på stigande räntor känns det riskabelt. Vad tycker ni? Är det läge att leasa nu?

Inte enligt DN.

Nästan alla privatleasingavtal baserades i skymundan på rörlig ränta och när räntan sköt i höjden ökade månadskostnaderna rejält. När sedan elbilars klimatbonus togs bort lades även den kostnaden på kunderna: En klimatbonus på 70 000 utslaget på 36 månader innebär nära 2 000 kronor mer i månaden. Det är en enorm scenförändring. Från att runt 70 procent av elbilarna för privatmarknaden privatleasades har fenomenet nu nästan försvunnit.

1 gillning

Det beror på priset skulle jag säga. Att låna till bilen blir också dyrt. Men se om du kan hitta något avtal med fast ränta. Det blir sannolikt dyrare men då vet du å andra sidan vad det kostar. Toyota marknadsför sig med fasta räntor nu, men det var ju inte riktigt en sån bil du ville ha :slight_smile:

1 gillning

Jag prenumererar tyvärr inte på DN,men tack för citatet. Det verkar som att det mest gäller elbilar dock. Kuga är en laddhybrid så då kanske det är mer värt?

Jag lyssnade på episoden med @Skogstomten men den var ju inspelad när räntor var 0 och tusenlappar växte på träd. Känns som om många av råden i den episoden inte går att applicera på nuläget där räntan stiger och pengarna brinner upp

1 gillning

Jag leasar nu, men är tveksam om jag skulle ha gjort det i dagsläget, på grund av ökade priser.
Dock har jag två år kvar, så hoppas på att Teslas utspel kyler marknaden tills ny bil är aktuellt.
Hoppas att fler tar efter typ Volvo med kortare leasingkontrakt som är uppsägningsbara på 3månader.

1 gillning

Hur kan du inte ha DN, du ÄR ju DN :grimacing:

Artikeln gäller inte bara elbilar, även om han starkt rekommenderar elbil pga driftkostnader. Men mest relevant för din del:

För många privatpersoner som funderat på ny bil är det dags att även titta på laddhybrid/elbil som är något år gammal. Anledningen är flerfaldig: Förutom att klimatbonusen är borttagen är det, som DN skrivit om, fortfarande väntetider på nya bilar upp till ett år. Begagnatpriserna börjar också gå ner något. Under flera år har de legat på extremt höga nivåer på grund av nybilarnas leveransproblem. Räkna dock inte med fyndpriser på begagnade elbilar – efterfrågan är därtill för stark. Men ta dig tid att kolla runt och jämför priser. Bland bilar som förenar användbarhet med rimligt pris hittar vi laddhybrider som Kia Ceed och Passat GTE eller elbilar som Hyundai Kona electric, Kia Niro EV och VW ID.3.

3 gillningar

Vi leasade en Zoe för 2 år sedan, då kostade den 3300 kr/månad. Samma bil får du idag ge över 7000 kr för med liknande leasingavtal. Vi kommer INTE att leasa en ny elbil när vi ska lämna tillbaka denna bilen. Vi ska låna en släktings skrotbil och köra med den tills dess vi har sparat ihop tillräckligt för att köpa en Tesla M3 eller liknande.

/

4 gillningar

Leasingbolaget tar ut höga avgifter, därför är nackdelen med privatleasing att det ofta är dyrare än andra finansieringslösningar.
Den andra nackdelen är att man är bunden till ett avtal, bryter man detta blir det dyrare.

1 gillning

Jag privaleasar också en Zoe. Har två år kvar men inser att privatleasing inte riktigt är något som passar för min/vår del. Valde 1000 mil/år och det begränsar användningen av bilen en hel del. 1500 mil/år hade å andra sidan varit på tok för mycket. I vårt fall så jobb-pendlade vi först till en närmare stad, men när min fru sedan bytte jobb så blev pendlingen längre. Så då blev det problematiskt med 1000 mil. Dessutom blev det avgifter och strul med småskador när vi skulle lämna tillbaks vår förra privatleasade bil så nu vill jag hellre äga min bil och nyttja den hur helst jag önskar.

2 gillningar

Tack för alla svar och berättelser om leasingerfarenheter! Det verkar som om konsensus här är att INTE leasa en bil.

Bilen jag kikar på är begagnad och kostar 3895kr/ mån för 2 år. Min nuvarande bil äger jag och den är alldeles för liten. Vi kör runt 700 mil per år. Inga stora mängder alltså.

Det verkar alltså som om det i mitt fall hade varit bäst att låta bli, och att istället försätta trycka in familjen i min lilla bil :thinking:

Oavsett leasing, ny eller beg. köp skulle jag ha lite is i magen. Just nu jobbar många biltillverkare med att jobba ikapp orderstocken från Covid. Men samtidigt rämnar efterfrågan i.o.m betydligt bistrare tider.

Våren kommer bli en kallducsh för många och jag “spår” att det kommer finnas gott om ny och beg. bilar på lager med röda prislappar om sådär ett halvår när räntor och inflation gjort sitt

4 gillningar

Ja, speciellt eftersom att det ligger mängder med annonser ute på Teslor som de vill ha 50-100tkr över vad en ny kostar. Och som har 3-5000 mil på sig.

Ge det till sommaren så kommer määäängder med Teslor att sänkas för att de tar plats och inte säljs. Varför skulle man betala över 100tkr mer för en sämre bil, för att få den 1-3 månader tidigare?

1 gillning

Jag hade köpt en Tesla Model Y Standard range för 539000:- slipper du tanka, slipper service. Tack vare prissänkningen som just skedde på 150k så talar det för att du kommer få ett rätt bra andrahandsvärde.

1 gillning

En halv miljon är tyvärr alldeles för mycket för min budget. Dessutom tycker jag att användarvänligheten i Teslas är alldeles för dålig. Hade jag en halv mille hade det nog blivit en koreansk elbil :slight_smile:

Hej,

Jag leasar en Jaguar F-Pace. När jag skrev på avtalet för nästan 3 år sen då var det fördelaktigt. Idag är det inte längre.
Trotts jag har avtal och det ska vara en fast avgift så har de justerat avgiften pga räntan flera gånger. Efter 2 och halvt år så har avgiften gått upp 1,600:-sek.
Bättre att köpa en begagnad bil nu. Nu när Tesla sänkte priset så kommer andra att göra likadant men nya bilar ligger fortfarande förbi verkligheten.

Det går ifs inte att köpa dn ny Santa Fe med 500k.
Problemet orsakades bl.a av alla kinabilar. När Xpeng, Nio, Byd, Skywell, Maxus, osv var på väg in så trodde man “De kommer vända marknade upp och ner ned otroligt låga priser”. Så fel hade jag.
En Nio ET7 kostar fr 1M. Vad gör andra tillverkafe efter det? Höjer ribban. En VW ID4 kostar nu 600k. En Mercedes fr 1,2M.
Det går inte att köpa en hybrid under 500 och ren el är fr 6-700k.
Jag hoppas att marknaden anpassar sig igen nu efter Tesla sänkte priset. Nio har redan sänkt. Jag hoppas att även de som ligger mellan 400-600k kommer att göra likadant.
Vem skulle nånsin trott för 5 år sen att en Kia skulle kosta 700k?!?!?!

Ser att vissa leasingavtal börjar bli mer hanterbart.
Förhandla!

Nu när begagnatmarknaden viker, kommer då inte leasingavgifterna att höjas?
Vinnare borde vara dom som redan leasar sina bilar.
Tror restvärdena varit ganska högt satta på just elbil.

1 gillning

Oj, vår Kia har de höjt avgiften med 430 kr/månad. (från maj 2022)
Det är nästan 10% från ursprunget så ställde frågan till dem varför de höjt avgiften med 10% med hänvisning till räntan när räntan inte gått upp så mycket.
Väntar på svar.

Räntan har väl gått upp mycket mer än 10%? Fast det beror ju så klart också när du tecknade leasingen. Kostnaden för vår privatleasade bil har gått från 3000 kr (dec 2021) till cirka 3600 kr. Surt men troligen rimligt sett till hur räntan har gått upp sedan dess.