Hej
Jag är ny i forumet och har likt Jan, en äldre bil som vi alltid trott var så billig i drift och nu när jag börjar räkna på det så är den inte så billig och den blir 10 år nästa år och har gått snart 18 000 mil så den kan hålla 3 år till eller så går den sönder imorgon och är dyr att laga. Bilen är en manuell Volvo v60 D5.
Kopierade en TCO från forumet
Kostnad Pris per år Antagande
Diesel 31 500 1 500 mil/år, 21.62 kr/l, ca 0,75 l/mil - elbil konstnad
Service 9 984 Volvo serviceavtal gör inget själv
Reparation 2000 Evt. Kostnad
Värdeminskning 22800 Avdrag 20 % per år från dagens (uppskattning)114 000 SEK
Skatt 1637 EURO 5
Försäkring 4911 Helförsäkrad Volvia
Parkering 600 Carport
Däck 4000
Totalt 77432 på 1 år / 12 = 6452 per månad.
Kostnader för hyrbil har jag räknat bort, Har jag missat något?
Om vi sen tittar på min motsvarande TCO för elbil så har jag fastat på det gär:
Kostnad Pris per år (minst 3 år) Antagande
El 31 500 1 500 mil/år X 2,6 kr/mil - elbil konstnad
Service (0) Ingår i leasing kostnad
Reparation (0) Ingår i leasing kostnad
Värdeminskning (0) Ingår i leasing kostnad
Skatt * Beroende på model?
Försäkring * Beroende på model/Ingår det i leasing kostnad?
Parkering 900 Carport med elplats
Däck * Ingår i leasing/ köpa utanför
Totalt ??? på 3 år / 1 år / 12 = ?? per månad.
Kostnader på bilmodellerna jag har kikat på är och jag har googlat fram priserna.
Kia EV6 - 4995/6000
WW T-rock - 3195
Tesla Model 3 6095
Tesla Model Y 8395
Pole star 2 5410
Hyndai IONIC5 4895/5295
Kan ni ge mig några tips på hur jag fortsätter för att kunna jämför äpplen och äpplen samt om ni ser någon miss i min kalkyl?
VW T-Roc är en fossildriven, upphöjd Golf med större prislapp, den är inte jämförbar med övriga bilar i din lista. Möjligtvis är det VW ID4 du bör kolla på?
Vissa leasingbolag inkluderar försäkringar och andra inte, det får man se upp med. Skatten borde vara 360 kr/år för samtliga elbilar, har sett att det ingått i leasingkostnaden ibland. En stor skillnad mellan ägande och leasing är att du inte binder något eget kapital i leasingbilen utan blir beroende av ränteutvecklingen, försök till exempel att ta reda på hur mycket månadskostnaden skulle öka om räntan skulle gå upp med 1, 2 eller 3%. Om man har barn eller djur i bilen kan det även vara bra att väga in att man får betala extra för onormalt slitage.
Just räntan är en sak som många glömmer bort med leasing. Skulle den stiga så spiller det över på månadskostnaden i de flesta avtal. Toyota verkar vara ett av de större undantagen där de erbjuder fast ränta.
Tack för svar, då kommer den strykas från listan. Och bra tips under, är det vanligt att räntan är rörlig under tiden? Då gäller det att lusläsa kontraktet. Tack igen Axel och Karlsson för att ni tog er tid att svara
Det är lite av en jungel med privatleasing där man behöver läsa villkoren för att förstå vad man får och vad som gäller.
Några kommentarer nedan som jag hoppas kan hjälpa:
Service ingår OFTAST, men inte alltid.
Reparation ingår om det gäller garanti-åtgärder. Där behöver man titta på garanti-tiden. Inte alla erbjuder garanti under hela leasing-perioden. Övriga reparationer som sker p.g.a. olyckshändelser, skadegörelse etc. hanteras av försäkringen med självrisk som kostnad.
Skatt har nämnts, är det elbil är den 360 kr/år + 75 kr trafikregistreringsavgift.
Försäkring ingår i vissa avtal, men oftast inte. Det kan dock oftast tecknas via handlaren men det lönar sig i många fall att kolla med andra försäkringsbolag. Prova compricer eller liknande sidor för att få ett hum om vad kostnaden blir för din bil, eller ring ditt försäkringsbolag. Regnummer för liknande bilar hittar du med fördel på blocket! En fördel med att teckna försäkring genom handlaren är att det i många fall ingår självriskreducering men man måste kolla upp även detta!
Däck: Tittar man på leasing så får man ofta erbjudande om att lägga till vinterhjul på leasingkostnaden. Det är bekvämt och smidigt men kommer med flera fallgropar. Dels blir totalkostnaden för detta ofta långt högre än om du köper vinterhjul själv. Dessa kan du sedan sälja eller fortsätta använda på nästa bil när leasingen är slut. Leasar du däcken måste du lämna tillbaka dem vid periodens slut och dessutom måste de då oftast ha ett minsta mönsterdjup, annars kan du åka på att betala nya däck när du lämnar tillbaka dem. Pris på leasing av vinterhjul brukar ligga på 250-350 kr/mån, beroende på märke/handlare och din förhandlingsvilja
En annan sak som jag tycker det är viktigt att undersöka innan man leasar är hur villkoren ser ut om man skulle hamna i en ny privatekonomisk situation. Vissa avtal tillåter att avtalet avbryts, men till en kostnad som kan vara ganska hög. Andra avtal tillåter att du överlåter leasingen till en annan person men det finns även avtal som inte tillåter överlåtelse, vilket kan kännas ganska oflexibelt. Bl.a. Santander tillåter inte överlåtelse i nuläget.
Är du ute efter bilar i den storleks/prisklassen tycker jag att ett alternativ med bra erbjudande just nu är Volvo XC40 P6 Recharge. Kan leasas för ca 4200-4300 kr/mån med de mil du tänker. Dock inte den snålaste av bilar om du kör mycket långa sträckor och vill komma långt på en “tank”. Volvo levererar dessa bilar med s.k. åretrunt-däck. Jag är generellt ingen stor fan av detta då de historiskt inte varit speciellt bra, varken sommartid eller vintertid. Just Volvos däck har dock fått överraskande bra omdömen så kör man mestadels i södra Sverige på torrt, vått och slaskigt underlag så skall de fungera helt OK. Jag förespråkar dock fortfarande riktiga vinterhjul