Ny på forumet men har lurkat ett bra tag. Går i bilbytartankar då min nuvarande börjar bli lång i tanden och har visat sig mer kostsam än vad jag tänkt mig. Har en XC60 Disel på dryga 14000 mil som är hyggligt underhållen, men som förmodligen kommer kräva lite större ingrepp inom något år eller två. Trevlig bil och bra för dom där årliga långresorna men dyr i drift.
Har familj; sambo med tillhörande ettåring och en medelstor hund (i bur i baggagen ) och det finns tankar på syskon till den ettåringen.
Tankarna går kring att skaffa en laddhybrid i motsvarande storlek eller större. Passat, Skoda superb m.m för att få ner driftkostnaderna. Planen är att antingen ta ett billån eller leasa - även om jag känner ett inneboende motstånd för leasing, speciellt med barn och hund.
Fick offert på en Skoda superb på 5200 (inkl försäkring, service m.m på 1500mil per år) vilket verkar vara ett “ok” pris sett till vad man får. Inte kär i den bilen mer än något annat, men man kommer långt på laddhybriden (förmodligen 90% av alla våra resor) och plats är det inge snack om. När jag tittar på hur mycket jag betalar för volvon (amorterar extra) är volvon i stort sett lika dyr, exkluderat ev reparationer.
Är ovan offert något att ha? Ska jag kolla på något helt annat? Bör jag bara behålla diselbesten tills bättre tider? Förslag och tankar mottags gladeligen, behöver ha lite andra tankar om det här.
Håller med om att byte låter klokt. Du nog vill heller inte stå med en krånglande gammal xc60 i kombo med småbarn m.m.
Superb plug-in på privatleasing har jag också kikat och den ser riktigt prisvärd ut för storleken på bil. Svårt att hitta tillräckligt stora rena elbilar med lägre TCO. Typ bara ID.7 Tourer, EV9 och liknande som är aktuella.
En beg. typ 1 år gammal och 2000 mil, passatkombi bensin kanske är ett vettigt alternativ annars?
Gör en riktig TCO baserat på hur ni kör. Jämför TOTALkostnaden och stirra dig inte blind på månadsutgifter (vad du ev. amorterar eller ej är inte relevant) Se aktuella bilavsnitten/forumtrådar.
En EV9 måste väl vara typ dubbla TCOn mot skodan? Men den är väl en storleksklass upp också.
Men till TS, en superb plug-in är nog ett av de vettigaste bilvalen man kan göra, iaf sett till parametrar såsom utrymme och kostnad. 5200:-/mån för allt utom bränsle (mest el antar jag) är inte mycket över nivån 4000:-/mån som nämns på forumet att även den billigaste bilen kostar.
Småa barn, barnstolar etc. Sliter på en bil, se till att ha skyddande överdrag på allt där barnen sitter. Vi töjde ut skinnet i baksätet med en barnstol på en Passat som inte gick tillbaka, den ägde vi iofs men det hade blivit dyrt på leasing.
Ja precis, formulerade mig kanske fel. Menade få vettiga elbilar som storleksmässigt kan jämföras med Superb.
Tycker att folk generellt är lite väl rädda för liknande vid privatleasing. Bilen som ägs tappar ju också värde pga. slitna säten och låt säga att det kostat 5000 kr för det onormala slitaget (mer än värdeminskning på ägd bil), så hade det troligen ändå inte sabbat en bra TCO kalkyl.
Så kan det ju vara, men jag tror detta kostat lite mer än så.
Vi leasar en bil nu men har inga småbarn längre och har ingen noja över det, men både barnvagn och stolar lämnade ju rejäla ärr i bilarna. Det gäller väl bara att vara medveten om det, du har säkert sett mamman som gråtit ut i expressen för en räkning på 36tkr på deras leasingbil.
Jag kanske går mot strömmen. Hur gammal är din xc60? Det är fömåligt att Volvo försäkring som ger maskinskada upp till 18-20k mil där de mer kostsamma reparationer ligger såsom växellåda eller motorhaveri som är tämligen ovanligt.
Du äger bilen och har säkerligen utöver det du räknar som kostnader även räknat in ränta och avbetalning. Säljer du den idag har du säkert pengar över efter att lån har lösts ut således är din månadskostnad väldigt låg utslaget över tid.
Jag har själv en elbil som jag till 99% laddar hem ma och en Volvo diesel. Skillnaden i månadskostnad dom emellan är likvärdig där elbilen har dyr försäkring men billigare service och bränsle och hög värdetapp medans dieseln har billig försäkring och service och positiv värdeutveckling men dyrare bränsle (båda bilarna är utan lån och över 3 år gamla).
Således hade jag behållt dieseln tills motorn havererat eller bilen gått till skrot. Kör förövrigt en xc70 som jag köpte ny 2016 för 375tysen och som idag 9 åt senare har ett restvärde mellan 220-260k kr
Många kloka svar här. Känns som jag inte är helt fel ute iaf. Har också kikat på typ köpa en passat 2000 mil ish men får inte ihop TCOn där riktigt. Har inte hittat någon begagnad el/hybrid som lockar (“tillräckligt” stor och räckvidd) men det kanske finns någon relevant.
Köra tills det är skrotdags var egentligen planen, men när jag försöker sia lite i framtiden är det ett stressmoment jag vill få bort. Får ta mig en funderare över helgen.
Enligt mig är plug-in-hybrid är det sämsta av båda världar. Dubbla drivlinor, dubbelt så mycket som kan krångla. Kan du ladda hemma? Köp/leasa en elbil. Kan du inte ladda hemma? Vad ska du med plug-in-hybriden till?
Nej, hybrider är bara en parentes i bilens historia, ett sätt att mjölka de sista kronorna ur gammal teknik.
Jag tror att du kan leasa en Tesla Model Y nu för ungefär samma pengar.
Som någon här i tråden skrev, köp en passat bensin ca 1 år gammal ist. Strunta i laddhybrid för du kommer aldrig räkna hem dom extra 100k dom kostar, dyrare service, däck, dyrare försäkring,mer kapitalförlust osv…
De har lite udda prissättning på vissa modeller och ibland dyker det upp riktigt prisvärda bilar så det gäller att hålla utkik. Går att få fram på blocket om du söker på ”ayvens release”.
Fördelen är ändå flexibilitet men kör man mycket blir det klart dyrare så det är mer fördelaktigt om man ligger närmare 1000mil än 1500.
Gillar själv inte att binda upp på tre års leasing så när man inte vet vad man vill ha kan det vara skönt att prova utan att betala större summor. Skulle man vilja säga upp innan 12 månader betalar man 30% av återstående av 12 månader.
Håller i grunden med dig, och skulle inte vilja äga någon plug-in hybrid utan maskinskadeförsäkring. Ska väl också sägas att det beror mycket på hur plug-in hybriden är byggd. T.ex. toyotas pluginer rankas som pålitligare än de vanligare bensinarna. Inte samma sak med många andra dock. Men ska TS leasa en ny är det ju inte relevant med krånglet när bilen är äldre.
Men för användaren är det ju oavsett faktiskt idag det bästa av båda världar. Alla stadsresor på el, men långresor utan laddtid/planering. Och dessutom billigare i inköp än motsv. elbil.
För att förtydliga så håller jag med att köpa laddhybrid just nu är dumt av flera anledningar. Däremot att leasa en känns mer resonabelt, sett till kostnad och värdeminskning. TCO på passaten o leasing verkar vara marginella, men då äger man såklart passaten.
Begagnad leasing är också relevant om man hittar någon bil i bra storlek.
Jag har bara positiva erfarenheter av leasing. Har haft leasing i 8år och haft två bilar när barnen va mellan 0-9 år. Vi la in skydd för sätet som låg under stolarna. Bilarna såg helt nya ut när vi lämna dom åter.
Tycker offerten verkar rimlig. Titta runt och se om det finns några andra bra leasingkampanjer. Vi har just nu en T-roc VW för 3400kr/mån 3000mil/tre år, bensin. Det va det billigast jag hittade där och då. Viktigt att tänka in att avgiften är styrd av räntan. När räntorna steg för några år sedan så ökade vår kostnad från 3500kr till 4200kr.
En aspekt på leasing är ju även att dina pengar kan göra mer nytta på börsen än att köpa en bil. Jag har hellre 300 tkr på börsen än att köpa en bil för dom.