Tips för att leasa bil

Vi har levt utan bil i lägenhet länge, nu med två småbarn har vi köpt hus och behöver 1 bil för dagliga kortare körningar 3-7 km och 2-3 gånger i veckan 30-50 km.

Vi vill gärna ha okej benutrymme då bilbarnstolarna ska vara i baksätet, möjlighet till utrymme att lasta in saker och dragkrok.

Huset har laddning för elbil och vi kommer lägga väldigt mycket av våra pengar och inkomster i denna fastighet över många år och har därför tänkt att leasa och gärna en laddhybrid för ekonomi och de kortare körningarna.

Var ska man leta efter prisvärda leasing-alternativ? Hos tillverkarna, bilhandlare eller andra platser? Några andra tips för leasing? Bra bilalternativ? Tänka om helt och inte leasa?

Om ni kör så korta sträckor kommer ni enbart köra på el, varför då släpa runt på en underhållskrävande fossildriven motor?

2 gillningar

3-4 gånger per år kommer kommer vi göra resor från stockholm upp till Norrland eller ner till södra Sverige och min tanke är kanske att elbil blir krångligt för det och dyrt när vi behöver ha en relativt stor bil att kunna lasta in från IKEA och kunna få plats med barnstolar i baksätet.

Vi har gjort flera långresor genom Europa med elbil, inga problem och avsevärt billigare än fossildrivet. Sedan kan man alltid fundera på om man ska välja bil efter enstaka långresor per år eller vardagsbehovet, det blir alltid någon slags kompromiss. Att kunna ladda hemma så man slipper åka iväg och tanka är ju bara det mycket värt, tycker jag.

Håll utkik efter erbjudanden, blocket etc. är bra att ha koll på. Har ni inte snöat in på någon speciell bil kan ni ju spana ett tag och slå till när det kommer något prisvärt.

Vi har en Skoda superb IV på leasing som jag tog på en lagertömning. 3900:-/mån inkl 1500/år och service.

2 gillningar

Jag skulle inte våga köpa vare sig el- eller fossilbil just nu. Restvärdet är för osäkert med nya regler, Teslaskam osv. Leasing och säkerställ att ett kraschat restvärde efter 3 år inte drabbar er.

Jag har kört flera laddhybrider och på senare år endast rena elbilar. Vi åker också upp till Norrbotten +95 mil ett par gånger om året, det kräver lite mer planering och tid men elbil är ändå överlägset på så många punkter. Kommer aldrig ha en fossilbil igen om jag inte måste.

En Skoda kanske?

1 gillning

Nu har ju EU tyvärr släppt lite på utsläppskraven men jag skulle nog tro att biltillverkarna kommer att vara tvungen mot slutet av året ge bra rabatter på elbilar för att få ner co2 snittet. Testa runt lite olika bilar låna gärna hem dom en helg eller längre för att verkligen kunna känna på bilen. Ser till att restvärdet är förbestämt. Är det någon specifik modell ni gillar kollar på olika forum vad det är man bör tänka på vid ett köp.

1 gillning

Och glöm inte att ny bil = mycket pengar oavsett hur man gör… :wink:

1 gillning

Småbarn och leasing, spontant känns det som att det kan kosta en del över budget i slutänden.

Vissa bolag är mer förlåtande än andra när dom räknar slitage så det kan vara värt att kolla upp.

Tesla verkar prisvärd.

4074 kr / mån är avbetalning på lån, inte leasing. Varav 484 990 kontantpris.

Typ nått sånt hade jag letat efter

Men hade nog faktiskt köpt ändå om jag hittade nått på blocket. Leasade själv ett tag men valde att köpa ut den. Leasing är lite drygt i längden tycker jag. Blir dyrt.

Haha, va dumt av mig. Sorry.

Mercedes har riktigt bra erbjudande på EQB, några dagar till bara dock tror jag.

Lutar åt en Peugeot 5008 Hybrid GT, med dragkrok och 1500 fria mil per år. Landar på 4 574 kr/mån. Den har bra med utrymme och 7-sitsig är ett extra plus. Hittar annars inga bra kampanjer.

Utöver det erbjuder de en försäkring via Trygg Hansa för ca 400 kr, är det den typ av försäkring man måste skaffa för bilen? Det borde man kunna ordna billigare genom att leta själv va?

Du behöver ju en försäkring, men 400:-/mån för en halvförsäkring låter ju ganska dyrt?

Nissan Ariya med stora 87kWh batteriet finns just nu på kampanj för 4995kr inkl service, vinterhjul och 1000 mil/år. Tillkommer kostnad för försäkring, ev mer mil och dragkrok, men en rätt bra deal just nu.

Vi är inne på år 7 med leasing (tredje bilen). Vi har gått på kampanjer och varit väldigt öppna för modell och märke. Det är nästan alltid någon kampanj som en kan nappa på. Vi har nästan betalat 3500kr konstant och kört på VW (Passat, Golf och nu T-roc). Man bör dock ha med prisökning i kalkylen om räntorna går upp. vid 2022-2023 när räntorna stack upp gick nästan månadskostnaden upp från 3500 till 4200.
Aldrig haft problem med merkostnader vid återlämning. dessutom kommer vi aldrig upp i våra mil som ingår så vi brukar få tillbaka lite pengar.
Vinterdäck köpte jag privat och har kunnat använda samma på alla bilarna.

Vet att leasing kanske inte är det bästa för plånboken men väldigt bekvämt.
som någon skrev är det svårt att veta vad man ska köpa idag så då är ju leasing bra. Kommer troligen skippa bil eller gå med i bilpol när barnen blir större.

Jag slår också ett slag för Nissan Ariya, fast med lilla batteriet. Finns på kampanj för 3990 kr/mån inkl. vinterhjul. Ariya är en väldigt trevlig bil med fina utrymmen! Mycket bil för pengarna! Kör man långt bara några få gånger per år så klarar man sig väldigt bra på mindre batterier. Att stanna och ladda går så snabbt att man knappt hinner äta upp sin mat så problemet är litet i verkligheten. Åker själv 50-60 mil 5-6 gånger per år på 60kWh batteri och det är verkligen inga problem. Och duger det ändå inte så kan man ju använda mellanskillnaden på 12000 kr/år på att hyra en bil vid ett fåtal tillfällen :slight_smile:

Peugeot 5008 Hybrid som du hittat är också en trevlig bil och lastar bra! Värt att nämna är då att det inte är en LADDhybrid, du kan alltså inte ladda den via sladd och inte heller köra den några nämnvärda sträckor på enbart el. Den har en liten elmotor och batteri för att stötta bensinmotorn i lägre hastigheter. Det ger något lägre förbrukning men bensinmotorn arbetar i stort sett hela tiden vid körning.

I dagsläget är laddhybrider så dyra att skillnaden mot att leasa en motsvarande elbil är relativt liten. Därav ganska få större laddhybrider på leasingerbjudanden. Till och med en mindre och billigare laddhybrid som Kia Ceed kostar från 3800kr/mån. Då är t.ex. Ariya en betydligt större och mer ombonad bil.

Värt att kolla upp skatten på dessa bilar ochså. Om man inte vill blunda för den kostanden dvs;)