Kampanjpriser leasing elbilar

Hej, jag håller på och kikar på att leasa en helt ny bil i 36 månader alternativt re-leasa en begagnad bil.

Hittar ni några bra deals så skriv det gärna här.

Vill helst komma under 4000kr/mån och med en wltp på minst 33 mil. Säsongsjobbar just nu uppe i fjällen 53 mil bort och de allra minsta bilarna går därför bort då det behöver kunna få plats en del packning.

Här är några jag hittat.

Ford Puma Gen-E: 2995kr/mån

MG4: 2995kr/mån

Volvo Ex30: 3490kr/mån

Hedin kör en privatleasingkampanj på Hyundai Ioniq 5 för 4200:-/mån. Det är strax över din budget men det är extremt mycket bil för pengarna. Speciellt om du behöver packning och komfort för längre resor. Det är dock bara 1000mil/år för det priset.

Helt klart mycket bil för pengarna och en riktigt trevlig bil.

Får fundera på om jag tycker det är värt att lägga drygt 46 000kr extra i leasingkostnad över 3 år mot tex en Ford Puma.

Det billigaste du kan leasa idag är en Dacia Sandero. 2400 kr i månaden för privatleasing med vinterhjul. Det är en liten bil men inte den minsta på marknaden. Om du säsongsjobbar så gissar jag att du inte behöver arbetspendla så vinsten med eldrift är begränsad.

Att köpa en billig elbil när du håller på med långresor är inte en bra idé. Billig elbil betyder kass räckvidd, vilket gör resorna till fjällen dryga och snabbladdning kostar nästan lika mycket som bensin. I fjällen är det dessutom ofta trångt på laddstationerna. Billig elbil är bra när du långpendlar - säg att du har 8 mil till jobbet enkel väg. Då kan du köra med en billig elbil och få bra ekonomi i det hela.

Det är väldigt få nya bilar du kan köra med en TCO under 4000 kr/månad men Dacia Sandero är en av dem.

Vill du inte köra Dacia så är Citroen c3 ett bra alternativ. Det är en billig bil och finns både som bensinisk och elektrisk. Du kanske kan komma under 4000 kr/mån. Elektrisk långrange har 40 mil WLTP.

https://www.citroen.se/modeller/e-c3-aircross.html

1 gillning

Jag skulle överväga Kia Ev4. 62 mils räckvidd och du kan få den på korttidsleasing (13mån) för 4000kr/mån och 1500mil.

Då ingår även 15000kr att ladda för på Hedin Supercharger vilket täcker i princip hela avtalets sträcka.

1 gillning

Glöm inte malus-skatt på ca 500-550 kr/mån för leasing av bränslebil. Så korrekt jämförelsepris är närmare 2600-2700 kr/mån för bilen vs en skattefriare elbil.

Citroen kanske kan vara ett alternativ. Kommer inte välja en bensinbil på leasing nu då jag fått klartecken på att få ta del av elbilspremien med ett bidrag på 1300kr/månad i 36 månader under förutsättning att jag äger bilen hela perioden.

1 gillning