Hjälp med val av leasingbil

Hej!

Familjen har ägt en 2011 års Peugeot som nu börjar ge upp. Med två barn på 3 och 5 samt bättre inkomster, är vi redo för en nyare bil. Vi tänker oss leasing, då ingen av oss är särskilt bilintresserade- eller kunniga och tycker det känns värt att betala lite extra för att inte behöva lösa problemen själv.

Nu till vårt dilemma. Vi vet inte vilken bil vi ska välja, var vi ska vända oss eller ja… vi behöver tips och hjälp av mer kunniga. Vi är inte knussliga med bilmärke, vad som helst funkar bara den tar oss från A till B.

Vi vill ha elbil. Vi kör ca 1600mil/år i snitt senaste 5 åren. Vi pratar om att vi vill lägga ca 5000kr/mån.

Någon med tips på vart vi kan vända oss? Kollat lite begagnade leasingbilar (el), det är ett alternativ.

Tack!

Hej,

Kolla på ford explorer, leasing 4495:- för 1000 mil exklusive vinterhjul. Tror inte du hittar billigare än så i den storleken. Tror det blir svårt att få in en elbil för familj på 5000:- tyvärr.

Samma bil i grunden som id4 fast billigare, bättre garanti och får bättre i testerna jag läst.

2 gillningar

Det finns ju en del bra alternativ under 5’/mån på blocket som ID.3/Born, Scénic, Elroq etc men börja med att ta med hela familjen och provkör några alternativ med barnstolarna på plats.

En Polestar 4 som nu finns på privatleasingkampanj för 5995 sek/mån är en nästa ofattbart bra deal just nu för en familj med 2 barn. Den hade jag lätt tagit om jag behöver en bil nu. Om ni kan vänta 1-2 år så kommer Volvo EX60 lanseras nu i januari och den ihop med BMW iX3 och Mercedes GLC är något av ett helt nytt steg i elbilsvärlden. Dom lär utklassa allt annat som finns idag.

1 gillning

Vi har en cupra born. Helnöjda. Under 4 k ink försäkring i månaden.

Vi har varit extremt nöjda med vår mg5, det är ju en budgetbil men man får extremt mycket för pengarna, finns nu för halva priset mot vad ni tänkt.

Id.4 kan passa bra för familj. Finns nog för dryga 5000 kr

ID4 5500:- inkl vinterdäck och service nu på Dinbil.

Samtliga bilarna du förslår är ju rätt långt ifrån deras budget.
Polestar 4 är ett jättebra erbjudande men är fortfarande en premium bil som inte kommer vara i närheten av 5000kr/mån när man räknar in försäkring, däck, el, tvätt, parkering m.m.

Nya Mercedes så pratar vi typ 10 000kr/mån bara för leasingavgiften.

Jag tror tör 5000kr/mån får du nog vänta på erbjudande och titta efter typ ex30, e-Niro, Renault 5 och möjligtvis Ford Explorer som någon förslog tidigare.
Skulle säga alla är i minsta laget och är väl Explorer och e-Niro som skulle funka bäst.

1 gillning

Låter väldigt trångt med två vuxna och två bilbarnstolar i en ID.3/Cupra Born - speciellt om man behöver ha lite packning med sig. Känner samma för flera föreslagna modeller. Har sett bra kampanjer på ID.4 som kan ta totalen nära 5 000 kr/mån och den kan ju funka utrymmesmässigt. Bra idé att ta med stolarna och testa dem i modellerna som ni överväger.

Tror tyvärr som @Index1 skriver att det blir svårt under 5.000 kr per månad om ni ska ha in allt. Jag lekte ju bilspelet förra året och vi kommer nätt och jämnt in under 5.000 kr per månad med en Peugeot E2008 och det är en liten elbil som jag bara skulle rekommendera för stadskörning.

Om ni ska ha en ny bil kommer ni tyvärr behöva gå upp ca 2.000 kr i månaden till ca 7.000 kr för att få med allting. Då skulle jag nog som flera andra påpekar titta på en ID.3 eller en Polestar. De bästa affärerna gör man på leasingkampanjer där man säljer ut lagerbilar. Då kan man göra klipp, men det kräver att man håller koll på marknaden.

På denna sidan får du en hel del tips och du som är Patreon-supporter kan dessutom ladda ner bilkalkylen:

Vi är 2 vuxna och två barn. Inga problem. Åker iväg med 2 veckors packning till sommarhuset.

Så ni har då totalt en resväska efter att ha fyllt resten av bagageutrymmet med en stroller? :upside_down_face: Det går säkert men jag vet av en kollegas erfarenhet att det är trångt framför en bilbarnstol med stag i en ID.4 om man är 190+.

Där är nog en viktig parameter, vi är 1,74 och 1,70 långa. Blir självklart trängre om man är 1,90. Vi reser med varsin weekendbag + en massa annat.

1 gillning

Varför ska den med?

4 gillningar

Barnen ska sysselsättas och gräset gödslar inte sig självt!

2 gillningar

Hej!

Jag hade testat, nya Kia EV4.

Finns på Kias hemsida för 4 995 kr/mån

(Finns säkert bättre erbjudande på fler ställen)

Ev3 finns för 4 495, men lite liten för 4.

Väldigt prisvärt:

Mitt tips är att avsätta en dag och åk runt till lite olika handlare (märken) och prata med lite olika säljare. Ofta finns det kampanjer som kan vara fördelaktiga. Vi har kört leasing i 8 år och varit helt öppna i förhållande till märke och modell. Vi låter kampanjerna styra så att det blir så billigt som möjligt