Jag och min fru har idag två elbilar och är väldigt nöjda med det, därför vill jag att denna tråd enbart skall handla om elbilar.
Jag har en Tesla Model Y via tjänsten.
Sen privatleasar vi en MG 5 för 4700 kr/ månaden.
Min fråga är egentligen om man skall överlåta leasingen och köpa en bättre begagnad bil, tänker typ 2022 med 1000 mil typ.
Har främst hållt mig till leasing av elbil tack vare jag har varit orolig för att tekniken snabbt blir gammal och värdeminskningen är hög.
Men det känns ju som bilarna reas ut nu tack vare efterfrågan är så låg…
Hade jag valt mellan att köpa eller leasa en elbil hade jag leasat alla dagar i veckan. Som du säger så är det mycket teknik och det kan strula, likaså blir det ofantligt dyrt om batteriet går sönder.
Tänker att det kommer fler billiga elbilar de kommande åren som kommer pressa marknaden ner. Framför allt bättre batterier som man kan köra utanför stadskärnan med.
1000 mil begagnad får du väl inte tag på till bra pris. Men 3 år gammal mellan 5000 och 10000 mil finns det gott om då leasingavtalen för dem brukar gå ut då. Zoe 240 tkr, ID.3 280 tkr, Niro 300 tkr, Model 3 330 tkr sist jag kollade (och köpte en Niro då det går att få in 2 vuxna och 3 barn i stol/kudde och barnvagn). Eller om man har lite mer pengar över: en ny EX30 (basmodellen är ganska prisvärd och får dra 1000 kg släp)
Edit: 300 tkr med 5% tapp på avkastning och värdeminskning på 8 år blir 1250+3125 = 4375 kr/månad. Sedan håller väl bilen längre tid, men det blir ju en del reparationer ändå som man kanske slipper om man leasar nytt hela tiden. Men har man barn i bilen blir det aldrig “normalt slitage” så det känns bättre att äga den
Den första punkten många fossilbilister tar upp är att batteriet kommer behöva bytas och är dyrt, Batteriet i en elbil har väl oftast minst 8 år garanti och håller ofta längre än bilen i övrigt.
Den andra punkten är att man känner att man måste ha minst 70 mil räckvidd på sin bil och att 35 mil känns tight. De finns ingenstans att ladda osv.
Jag körde Europa runt (Danmark, Tyskland, polen, färja tillbaka) med en räckvidd på 14 mil.
Brukade snitta 3-4 mil runt hemtrakterna på helgerna.
Tänker att en begagnad med lite sämre räckvidd än nya bilar ändå kommer vara fullt tillräckligt
Jag skulle inte vilja köra runt i en bil med 30-40mil WPTL på vintern om jag hade 6-7 mil till jobbet, barn att lämna på vägen och mat att handla.
Halva året med vinterväder skulle jag vara orolig för att komma hem vid minsta oväntade omväg.
Dagens billiga elbilar är inte gjorda för pendling. De funkar för dem som bor i städer eller när orter runt städerna.
När vi har bilar för 250k-350k som klarar 45-60mil WPTLså kan vi börja se ett skifte från ICE bilar för vanligt folk med vanliga löner.
En toyota yaris gör ju 60mil på en tank i vinterväg. Samma borde det vara med en Renault Clio. Finns gott om billigare bensinare som man kan ta sig runt i för 250k, nya.
Utmaningen blir ju att hitta diselpendlare i framtiden, det är ju optimala pendlarbilar.
Jag sticker ut hakan och påstår att du har fel.
Ditt exempel med 7 mil till jobbet är ganska ovanligt, men även där borde det fungera ganska bra!
Vad som är “billigt” är ju subjektivt. Folkelbil bore väl vara de mest sålda modellerna antar jag?
I så fall så har vi ju Tesla Model Y, VW ID4 och Volvo XC40. Alla dessa ligger på ca 40 mil WLTP, eller kanske snarare 50 mil om man väljer ett long range alternativ.
Du måste inte köpa en elbil om du inte tycker det passar dig, men vi kan kanske vara överens om att man “kan köra utanför stadskärnan”?
Jag har inga problem med elbilar och längtar rills de blir tillgängliga utanför företagslease. Jag tror du missförstår mig i detta, jag ser gärna en omställning till en eldriven bilflotta.
Att bilar för 500+ skall ses som folkbilar är nog lite missvisande. Företagslease ger extremt förmånligt körande, samma sak var det med privatlease under många år. Jag tror att vad som anses vara rimligt/billigt beror på vad man tjänar och har för levnadskostnader. Med dagens ränteläge så går det liksom inte ihop att köpa en bil för över 300k för många, och skall vi klara av en omställ ing av vår bilflotta så behöver vi kunna få med även dem som inte har det så gott ställt.
Den ända riktigt bra elbilen för dem som pendlar är idag en bättre begagnad Hyundai Kona med 64 kWh batteriet. Detta då alla inte har arbetsplatser som har ordnat förmånliga laddmöjligheter.
Där jag bor är det ganska trångt på vägen in till städerna. Till Göteborg är det 5-7mil för de flesta. Och jag kan åka gott i förmånsbil, samt ladda billigt på natten om jag vill det. Det lutar nog åt att jag tar ut en bil igen, men det hjälper ju bara mig som har den möjligheten. Inte alla andra runt mig på vägen.
Jag skulle inte välja privatleasing idag. Vi har en leasad elbil sedan två år tillbaka. På grund av ränteläget har avgiften stigit med dryga 2000 kronor per månad. Vi har nu förstått att när räntorna går ner så kommer finansbolaget inte sänka avgifterna för befintliga leasare, utan istället använda överskottet till att ta fram mer attraktiva erbjudanden för nya leasare (vilka då kan trilla i precis samma fälla som vi nu befinner oss i).
Att binda upp sig i tre år på en rörlig ränta var förmodligen ett av de sämre ekonomiska beslut vi tagit. Med kostnaden vi har nu hade vi kunnat köpa en likadan ny bil som hade varit helt avbetald inom 8-10 år. Nu lämnar vi tillbaka bilen om ett år som förlorare.
Vad gäller service och fel på bilen har det inte uppstått några fel eller servicar som inte hade täckts av försäkring eller garanti.
Kollar själv på elbilar i dagsläget. Begagnade såklart. Runt 300k, ± 30k. ID3, Kia Niro, hyundai Kona, Cupra born, MG4. Det finns en hel del bilar som kommit ner i pris nu senaste året.