Köpa eller privatleasa elbil?

Liknande prisklass och bilmodeller jag själv kollar på förutom att jag även kollar på ID4, ca 100 000 dyrare än ID3. Tycker själv att Kia och Volkswagen är mest intressanta. Är lite förvånad hur nära ca 3 år gamla el och bensinbilar är varandra i pris nu när man kollar begagnat.

Volvo är inte en bil för folket längre. De har ju enbart så gott som bara plug-in och hel-el.

De har en mildhybrid XC40 för 450K, vill du ha kombi är det en V60 plug-in för runt 650k. Om vi snackar nya bilar.

Folk idag knallar inte in och köper en Volvo som de gjorde en gång. Nu är det en Skoda, Toyota, Ford, Kia eller dylikt som man kan få för 250-350 beroende på modell.

Men ja, även ICE-bilar är dyrare idag. Det är dock en skillnad på 2-300k upp för en billig ny elbil. Och det är många i service/knegar yrken som inte kan eller vill lägga de summorna.

För 250’ får man ju inte ens en basutrustad Ford Puma. En Kia Picanto eller Skoda Fabia med snikutrustning och vinterhjul ryms precis i budgeten. Alltså små tantbilar som inte rymmer en familj om inte familjen består avtal tre dvärgar.

Vill man ha en ICE-bil som är någorlunda jämförbar med de vanligaste elbilarna i komfort, körupplevelse och säkerhet så måste man lägga till rätt mycket pengar.
Därtill kommer högre kostnader för skatt, drivmedel, service etc så beroende på körmönster och behov kan det vara nog så rationellt att välja en dyrare elbil.

Men visst, ”vanliga” familjer som vill få plats med kidsen och hunden får nog vackert sondera begagnatmarknaden. Ungefär som det alltid har vanligt.

Vad man vill ha och vad man har råd med är inte samma sak alltid. Och normalt kikar folk på 3år gamla bilar som är tillbaka från en lease för att få det att gå runt.

När jag rör mig mellan olika områden så är det en tydlig skillnad mellan medelklassen och arbetarklassen.
Medelklassen har bilar med extra allt och oftast större än vad som behövs då man har flex jobb. För arbetarklass är det oftast kollektivt där det går eller mindre bilar. Man är även i större behov av bilen för att ta sig till arbeten.

För dessa mäniskor så är en elbil i te riktigt ett alternativ. Vare sig de bor i en stad eller pendlar in för sitt arbete, i min kommun så är det många som pendlar till sina arbeten i andra kommuner. Det är normalt 5-7mil i bilen enkel väg. Jag skulle vilja se, en prismässigt hållbar, elbil som tillåter folk som bor på landet att köra på el och få ekonomin att gå ihop.

Den extra kostnaden som det är i dag, både på nya och begagnade bilar betyder att det inte är ekonomiskt görbart för väldigt många.

När man kan få en elbil som går 45mil eller mer för 250-300k så tror jag att det kan komma att göra en verklig skillnad på vår fordonsflotta. Men att lägga på 150-200k för att få en elbil(ny eller begagnad) är tyvärr inte görbart för väldigt många idag.

Bara köp en äldre v90.

Elbilar är inget o ha om de är billiga.

Samms här, blir en billig bensinare nu. Elbil är för dyrt tyvärr. Annars var vi jättenöjda.

Jag pendlar sju mil med en MG-5 som har en räckvidd på ungefär 350 km och det funkar alldeles utmärkt. Om det är kallt så tar det 2-4 kwh att värma upp bilen men om du är inkopplad så är det bara att starta uppvärmningen i appen 20 minuter innan du åker så har du en varm och go bil med ett varmt och fulladdat batteri. Om du står länge i kö under vintertid så är en modell med värmepump lämpligt.

När jag köpte bilen för något under två år sedan så fanns det väldigt begränsat med både nya och begagnade bilar. I dagsläget så kostar en bas MG-5 ungefär som en Skoda Oktavia bas vilket är ungefär samma bil storleks och utrustningsmässigt.

En 5-10 år gammal bensinare är nog fortfarande rejält mycket billigare än t.ex. en Nissan Leaf 40 KWH av samma årgång om du inte kör rejält långt men för nya bilar så är totalkostnaden ungefär den samma lite beroende på hur mycket du kör och hur du laddar.

2 gillningar

Yes, det börjar närma sig med vissa elbilar. MG-5 är en sådan.

Själv funderar jag dock på en polestare eller model Y via jobbet, som kompliment till vår corolla. Men för de flesta som inte har råd eller förmån via jobb så är det just diskrepansen mellan bensin/disel bilar som är av en bromskloss för utveckling.

Det är bara två vägar att gå om vi skall elektrifiera.

1. Elbilarn behöver bli billigare
  2. ICE bilar blir dyrare(punkt skatter, antingen nationella eller på EUnivå)

Jag hoppas och väntar på det första. Jag vill verkligen inte att bilägande och transport skall vara en klassfråga i framtiden.

2016 så körde min dåvarande arbetsgivare ett pilotförsök för att se om elbilar var möjliga som tjänstebilar. Då fanns det Tesla Model S och Nissan Lead 12 KWH tillgängliga på marknaden.

Teslan model S funkade bra funktionellt men krävde en leasebudget på 1200 euro per månad. Leaf kunde man få för en standardbudget på 700 euro men hade lite utmaningar på räckvidden. En av mina kollegor lyckades pendla Amsterdam till Den Haag men bara om han inte körde snabbare än 90 och inte använde värme/ac.

Idag så ligger leasekostnaden för en standard tjänstebil ungefär lika högt oavsett om det är el eller förbränning. Priserna på begagnade elbilar har redan börjat falla och det kommer sannolikt att landa på ungefär samma nivå som en förbränningsbil.

Du kan kika här för priser på en begagnad Mg-5 vilket funkar bra som pendlarbil för de allra flesta och kostar 25-30 kEUR.

https://www.gaspedaal.nl/mg/5?srt=pr-d

1 gillning

Det här låter ganska bisarrt. Vad exakt står det i ert kontrakt? Vår ränta baseras på Stibor 90 med ett påslag. Sjunker Stibor 90, sjunker månadskostnaden.

Tyvärr inte så insatt som jag skulle vilja vara, så om någon annan vet bättre tar jag gärna emot mer information! Men jag har förstått att VW Finans sätter en basränta baserat på STIBOR 90 och sin egen refinansieringskostnad. Har haft svårt att hitta information om vad som ingår i refinansieringskostnaden, men läste nedan artikel för inte så länge sedan.

"Under året väntas räntesänkningar från Riksbanken. Om leasingavgiften sänks i samma takt är dock oklart:

– Om Riksbanken sänker styrräntan kommer det få en positiv effekt i privatleasingerbjudandet."

Jag tittade en hel del efter begagnade eldrivna familjebilar med 300+ km räckvidd innan jag köpte min nuvarande bil i augusti 2022. Då var det svårt att hitta något under 50k EUR så jag köpte en ny bil för 40k istället (Mg-5)

I nuläget finns det 461 mellan 20-30 kEUR. Visst en hel del är Fiat 500e eller Hyundai Kona vilket kanske är något små för en familj med två tonåringar men det är slående hur mycket mer det finns att välja på

https://www.gaspedaal.nl/elektrisch?pmin=20000&pmax=30000&ev_rangemin=300&srt=pr-d

1 gillning