Vi bor på en plats där vi är väldigt beroende av bil, och har väl kommit fram till att vi behöver två bilar. I nuläget har vi en elhybrid från 2020, värd runt 350 000 kanske.
Vad vi tänker oss komplettera med är en bil som primärt kommer användas för att köra till och från jobb (25 kilometer enkel väg) och att skjuta (ett) barn till skola. Sen kanske lite handla på vägen hem också. Säg på sin höjd sju mil per dag. Per år kanske 1 500 - 1 800 mil.
Vad ska vi skaffa? Ingen av oss är särskilt van bilförare, så säkerhet är viktigt.
Vi lurar på en Toyota Yaris eller Aygo/Aygo X. Men jag är lite inne på en elbil, exempelvis en begagnad Renault Zoe eller BMW id3. Vad säger ni?
Budget kanske 250 000 om vi snackar elbil. Runt 200 000 om vi snackar elhybrid eller bensin.
Min erfarenhet av småbilar är att de påtagligt ofta saknar naturlig stabilitet, särskilt den delen av året då det är snö då det behövs som bäst.
Om ni nu är lite osäkra förare och behöver en säker bil så är det ju en tanke att ha en bil som är trygg på vägen och inte bara trygg när den åker av vägen.
Nu ska det i ärlighetens namn sägas att jag inte provkör småbilar skitofta. Men det är ju ofta sådana man får som lånebil och där brukar jag bli som mest nöjd när jag kommer tillbaka till min egna bil.
Köpte en begagnad E-golf för någon månad sedan som andra bil, väldigt nöjd med den hittills.
Räcker runt 20mil, billig i drift.
Kan fås för strax över 200kkr, tex:
Undvik Zoe som fick noll stjärnor i Euro NCAP. Även BMW i3 börjar bli till åren.
Provkör VW ID.3 kanske. Trevlig att köra, fina innerutrymmen och allmänt trevlig om man kan leva med segt infotainmentsystem och använda Apple CarPlay/Android Auto istället. Betydligt mer stabil och säker än Toyotorna du nämner.
Och en veritabel raket på vägen jämfört med dessa.
Vi har en toyota yaris och den är toppen. Billig och gör jobbet med pendling och hämtning av barn. Sen känns den kanske inte som den säkraste bilen om jag jämför med Enyaqen vi har som första bil. Provkör!
Mini Cooper SE (elbil) - stabil och väldigt pigg liten elbil som är grymt kul att köra. Isofix på alla tre passagerarplatser. Det som talar emot är avsaknad av adaptiv farthållare och den något mediokra räckvidden på ca 14 mil vintertid.
Edit: Stort plus med en fungerande app och att både kunna starta och schemalägga uppvärming av bilen utan att den behöver vara inpluggad (till skillnad från många andra bilar på marknaden). Aldrig skrapa rutor mer
Hur är utrymmet i bilen med bilstolar i?
Känns spontant trångt. Vi har funderingar på att byta en av bilarna och Mini har varit ett alternativ på pappret men då vi just nu har två bakåtvända stolar är utrymmet en fråga.
Edit: modellen Countryman var det som vi funderat på.
Kostnadsmässigt känns en Leaf som ett rimligt alternativ. Kommit ut en drös lågmilade från -21 för runt 180kkr pga leasingavtal som är slut, torde sköta behovet som andrabil. Skulle dock aldrig köpa den som huvudbil pga utdaterade snabbladdningen, men laddar man hemma och den inte ska köras längre sträckor är det ju iaf ett billigt alternativ.