Behöver ny bil - hade uppskattat input!

Hej!

Går i tankarna att köpa ny bil och skulle uppskatta lite input!

Lite info:

• Bilen kommer gå ca 1 400 mil/år.
  • Bor i villa och har laddbox installerad.
  • Vi är två vuxna och två små barn i hushållet.
  • Bor i Norrland så ska helst vara 4-hjulsdrift.
  • Kan inte låna upp på huset då vi nyligen köpt det.
  • Kan gå in med ca 150 tkr i kontantinsats.

Förslag på bra alternativ? Köpa eller leasa? Något bra leasingerbjudande just nu? Kan Tesla vara aktuellt (ny/begagnad)?

Tack på förhand!

Skoda Octavia är (i min mening) en bra familjebil och torde begagnad (men i närapå nyskick) rymmas inom en budget på 150 tkr. Finns som hybrid om man vill ha det. Osäker på om den säljs med fyrhjulsdrift.

Med två små barn hade jag inte leasat på grund av slitaget som ofta kommer med att lasta i/ur barnvagn och bilbarnstolar.

En begagnad Tesla Model Y att ha som laståsna en fyra-fem år borde vara toppen. Kostar runt 450’ med 5-6000 mil på nacken och det finns förstås hur många som helst att välja på.

Skoda Enyaq 85x, årsmodell 2024 eller nyare.

Kul med ny bil, rekommenderar verkligen beg nyare Volvo v60. Trivs super med min “nya” och hybrid är guld när det är lite långt mellan laddstolpar och om man vill kunna bege sig iväg. Jag pendlar 12 mil om dagen drygt och kan ladda på jag jobbet med de är billigare att ladda hemma och köra bensin resten, den laddar en hel del under körning också som sänker förbrukningen rejält. Fyrhjulsdrift .Tänker att leasa är vanskligt med mindre barn ffa och att man vill ha lite lastutrymme.

Skippa fyrhjulsdrift, det är helt klart överskattat.

Kia Ceed Phev skulle jag rekommendera. Du klipper en nybegagand för 200 med låga mil på mätaren och dryga 5 års garanti kvar.