Första familjebil - Hur ska man tänka?

Hej, vi är en småbarnsfamilj som precis fått vårt andra barn. Första barnet är två år. Vi bor i en förort till Stockholm och klarar oss hyfsat bra med kommunaltrafiken men känner att det skulle underlätta och öka livskvaliten med en bil.

Användandet skulle i dagsläget mest vara att åka och handla mat och andra ärenden som ikea, tippen och dylikt. Sedan kanske enstaka lite längre utflykter i Stockholmsområdet.
I släkten finns också en fjällstuga ca 50 mil resväg. Den skulle vi vilja åka till någon gång per år i framtiden.

Budget kan diskuteras beroende på optimal lösning men säg 300k som utgångspunkt.

Dels undrar jag hur man bör tänka med ny bil vs begagnad (1-3 år) vs leasing? Finns det något att föredra i allmänhet eller i vår situation?

Sedan undrar jag om ni har några tankar kring drivmedel? Jag tänker att vi skulle vilja ha en elbil eller alternativt en plug in hybrid. Vi bor i parhus och har tesla laddstolpe från tidigare ägare.

Saknar ni någon annan info?

Tack!

Med den budgeten och fyra personer varav två små som behöver babyskydd/barnstol, hade jag inte tittat på elbilar alls. Det är svårt nog att hitta en riktig familjebil som går på el även med obegränsad budget. Så hellre en några år gammal rejäl familjebil som går på diesel och som ni kan köra på HVO100 för miljön. Eller en PHEV som du nämner. Finns många bra: Volvo V90, BMW 5-serie, Skoda Superb, VW Passat osv.