Biltips - liten hund och barn på väg

Hej forumet,

Jag och sambon kommer gissningsvis att inom kort behöva byta bil. Idag kör vi en Kia Picanto 2016, men vi väntar barn om några veckor och vi har dessutom en liten hund på 6kg som sitter i hundbur i bilen. Vi söker därför kollektivets vishet!

Just nu är det ganska (läs:väldigt) tight när vi testkört med två vuxna, hundbur över nedfällt säte, babyskydd i framsätet och ihopfälld barnvagn ovanpå buren. Det kommer inte dröja länge innan det är helt kört, och jag vill gärna ha en tanke på nästa steg innan vi tvingas ta det. Detta särskilt ifall vi skulle få för oss att skaffa ett till barn, för då är det ju verkligen kört.

Lite grundfakta med familjebilden i åtanke:

• Bor i Stockholm innanför tullarna.
  • Parkerar på normalstor garageplats (står i kö för plats där laddning ingår, uppskattas få inom 1,5 år samt finns laddning på gatan utanför garaget).
  • Vardagskörning idag (innan föräldraledighet) är främst sambon som några dagar i veckan behöver köra för jobbet, uppskattar ca 1h två ggr i veckan.
  • Helgkörning är främst 1h körning enkel väg till lantstället varannan helg.
  • Sällankörning är 2h enkel väg till sambons föräldrahem en gång i månaden. Två gånger per år körs 6h enkel väg till mitt föräldrahem.
  • Båda spelar golf, även om det nog inte kommer ske med barn och hund i släptåg.
  • Dragkrok är ett behov då vi har båt, samt måste köra allehanda större mängder trädgårdsavfall från landet till återvinningen.

Jag lutar mest mot en elbil då jag faktiskt gillar tekniken och bränsleekonomin (särskilt då den ingår i framtida garageplats), samt ett vad jag förstått är ett något lägre underhållsbehov än fossilbil. Båten är heller inte så stor och tung att elbilen inte får dra den.

Samtidigt finns det en otrolig säkerhet och igenkänning i fossilbilen, och även om vi inte kör några resor till fjällen om vintrarna just nu så kan det ju komma att ske i framtiden.

Vad är kollektivets input på viktiga frågor för oss att fundera på och är det någon i liknande situation som tagit motsvarande beslut? Har ni kanske direkta bilrekommendationer för oss?

Tack på förhand!

Budget brukar snäva ned valet ordentligt.

Med de användningsområden du beskriver skulle nästan vad som helst funka så länge hund, barnvagn och barn får plats. Men det är ju skillnad på en Skoda Fabia Kombi ’97 och en ny eldriven SUV.

Det blir mest en fråga om hur mycket ni är villiga att betala för driftsäkerhet, bekvämlighet och image.

3 gillningar

Det är rekommenderat att barn färdas bakåtvända i baksätet så länge som möjligt. Isofix är sjukt smidigt till barnstolar, men det är väl mer eller mindre standard på moderna bilar.
En mindre kombi av valfri modell hade säkert funkat ypperligt.

Tack för svar!

Vi har inte räknat i detalj, men jag kan tänka mig att vi kan tänka oss en månadskostnad på 5000-7000 kanske, exkl garage och bränsle.

Storleksmässigt har jag tidigare sett något i stil med XC40/XC60 eller typ Kia EV6 i mitt sinne, men trots att jag har haft körkort i 20 år är bilintresset och -erfarenheten ganska svagt… Eftersom vi bor i Stockholm kanske vi borde prova en Volvo on demand bara för att få in känslan av en icke-Picanto.

1 gillning

Har nog inga bra rekommendationer till er gällande bil, mer vad man kanske kan tänka på gällande hund/barnvagn/bilstol osv.
Har själv haft en Kia ceed och olika modeller av hundar i en halvbur, dvs halva skuffen. Har nu en volvo v60. Utrymmesmässigt har Ceeden varit otroligt mycket bättre än volvon.

Ni har en liten hund och kan därför ha en liten bur. Satsa gärna på en mim bur, som är säker även för er som sitter i bilen.

Men sedan barnvagnen, fundera på vad den ska användas till när ni åker någonstans. Är det så att ni ska åka någonstans med barnvagnen, där ni enbart ska gå i affärer, ta någon mindre promenad men aldrig ut och gå i skogen tex. Kan det vara värt att ibland ha två barnvagnar, en som ligger i bilen hela tiden och en lite större hemma.

Eller är det så att när ni åker och ska ha vagnen med, att hunden inte kommer vara med.
Kan det vara värt att montera ur buren, för att få plats med vagnen?

Eller är det så pass att vagnen kommer vara med så sällan, att de gånger den är med, kan det vara värt att montera ner vagnen, ta loss däck osv.

Har själv haft en Emmaljunga Alu S nyligen, den tog upp hela skuffen på Volvon. Hundbur hade aldrig fått plats, men hade gått in på ett helt annat sätt i Kian. I övrigt en superbra vagn!
Har numera en Thule Cross cykelvagn, som faktiskt tar mycket mindre plats i bilen än vad Emmaljungan gjorde.

Fundera på vad ni ska använda eran vagn till, vad som kan vara smidigast för er. Kanske är det billigare med två vagnar, än att köpa en större bil?

Sedan om ni tänkt ha kvar bilen, efter att barnet är över 6 månader. Kolla upp bilbarnstolar redan nu, för stol nr 2 tar plats. Den stolen ska de helst ha tills det är en 4-5år eller äldre.
Återigen, vi har en volvo V60 nu.
Bakom passagerarsätet har vi en Besafe stretch, superbra stol men det är enbart jag som kan sitta i passagerarsätet. Sambons knän slår i instrumentbrädan direkt (han är 175). Då är vår son just nu 1år, när han växer kommer vi behöva skjuta fram stolen mer.

Testa även att öppna bakdörrarna på bilen ni kollar på, hur mycket de går att öppna, en del går inte att öppna fullt, vilket kan vara krångligt när man ska få i och ur ett sprattlande barn.

När jag skaffade elbil blev jag förvånad över hur mycket mer plats det finns inne i bilen. Vi får plats med två bakåtvända bilbarnstolar nu vilket var tajt med vår förra gamla (och större) dieselsuv.

Sitter i samma sits med en Mazda 2. Det gååår men inget jag rekommenderar :sweat_smile:. Vagnar går att fälla ihop till mindre än vad man tror!

Tack för bra input!

Buren är idag en modell mindre i tyg och plast och sitter löst (inte vidare säkert egentligen) eftersom jycken bara väger 6 kg som tur är. Och jag skulle tro att 90% av resorna som sker när barn(vagn) är med, då kommer hunden också vara med. Han lämnas nästan aldrig hemma när vi väl åker ut med bilen.

Barnvagnen som sådan är just nu en Britax Römer Smile 3 med diverse olika komponenter, och jag tror faktiskt inte att vi kommer att få tag i en mindre vagn än sådan utan att kompromissa med sådant vi inte vill kompromissa med. Vi bor ju dessutom i en bostadsrätt i Sthlm där hallen kommer att vara vagnförvaring, så vi kan ju inte gå större på grund av den anledningen. Barnvagnen kommer uteslutande rattas runt i stads- och parkmiljö, endast undantagsvis i skog skulle jag tro.

Vid ett eventuellt barn nr 2 så kommer det vara helt kört med nuvarande Picanto, definitivt i samband med hunden.

Det som lockar mig med elbil är just mer “storlek per bil” så att säga, och i samband med att vi kommer att ha laddplats nära till hands. Men det är ju inget måste så klart.

Omd et är inom budget så skulle denna vara ett alternativ som täcker alla era önskemål och lite till. Det som saknas är dragkrok. Men det går att lägga till och man kan säkert förhandla fram så det läggs in i priset.

Går man ner lite i pris så landar man kanske i nått som denna, igen så får man be dem montera drag som del av köpet:

Båda är rymmliga familjekurskar som ger mycket för pengarna på dagens marknad.
Det finns andra märken som är billigare, men som faller mer om ni väljer att sälja av dem senare.

Vill du leasa eller köra runt med EL så väl en Model Y ganska agressivt prisade nu med tanke på att det skall komma en uppdaterad generation i Q1:
https://www.tesla.com/sv_SE/inventory/new/my?arrangeby=plh&zip=632%2035&range=0

Tack för tipsen!

Efter lite kortare diskussion så går tankarna just nu kring att faktiskt gå på en begagnad (halv)kombi på bensinmotor. En nyckel för att elbil ska komma 100% till sin rätt hänger på laddplats i garaget, och det är ju sannolikt 2 år bort som det ser ut idag. Ingen av oss är vidare bilintresserade eller -känsliga, så vi har inget emot en mindre polerad bensinbil från 2019 exempelvis.

Ifall vi vill ha ett till barn så kommer vi nog försöka skaffa det inom två år från det första och då pratar vi verkligen ett utrymmesbehov.

Jag är för dåligt inläst på om det är värt det med en hybrid när vi inte har laddplats varken hemma eller i på landet/föräldrahemmen, utan endast på gatan, så därför är kanske det bensinmotor som gäller tills vidare.

Men detta är något vi kommer att diskutera vidare i hemmet de närmaste månaderna!

Finns 4(5 om man inte bundlar ICE typerna till en kategori) typer av bilar på marknaden idag

1. EL - Går på ren el och man laddar via tjock kable
  2. PHEV - Plug-in hybrid. Har ett större batteri som man kommer ca 3-6mil på ren el med. Kan laddas med tjock kable eller via valigt vägguttag. Har även en mindre bensintank(oftast 35-40L)
  3. Mildhybrid - Du tankar enbart med bensin, men när du kör och bromsar så laddas ett stödbatteri som tar över och driver bilen i korta perioder.
  4. Bensin bil - klassikern som ni har idag
  5. Disel - bra för långkörningar och dem som sitter många mil bakom ratten varje månad, går att få med HVO100 som är förnybart bränsle(sänker utsläppen med 90% jmf med vanligt)

Toyotan som jag länkade till var en mildhybrid. Dessa gör sig bäst i stdsmiljöer och på småvägar ute på landet där man kör en hel del på el via hybridsystemet. Jag fick ned mina bränslekostnader ganska rejält när jag gick från en BMW till en toyota för 1½-2år sedan som familjetaxi.

1 gillning

Och som tillägg till punkt 2 finns ju även PHEV med dieselmotor.

2 gillningar

Efter en del scoutning på allehanda bilsiter i fredagskväll, diskussion med sambon och en lyckträff så åkte vi faktiskt iväg och provkörde en bil vi sedermera köpte.

Audi Q2 stads-SUV, helbensin, årsmodell 2021 och som gått under 1000 mil (!). Årsservice vid 250 och 600 mil :joy: Förra ägaren åkte mest fram och tillbaka till matbutiken tydligen.

För våra otränade ögon så låg alla mild/elhybrider utan plugin förvånadsvärt högt och den besparing som blir på förbrukning tyckte vi äts upp av det högre priset efter lite snabbräknande, och blandad körning för nya bilen är 0,52-0,59 l/milen.

Efter inbyte av vår lilla Kia Picanto går kalaset loss på 235 tkr efter installation av dragkrok och med vinterdäck. Finansieringen ska vi bestämma oss för i dagarna, men jag lutar faktiskt mot sedvanlig 36 månader avbetalning och restvärde. Jag skulle kunna betala allt, alt. delvis, med ISK-besparingar men jag tror faktiskt att avkastningen det närmaste året kommer att vara högre än räntan på billånet.

Bilen är rejält rymlig, förvånansvärt tyst och eftersom den är från 2021 är den tillräckligt upphottad med funktioner för att vi ska vara nöjda. Ett mindre frågetecken från min sida med framhjulsdrift och iläggning/upptagning av båten, men det är ju ingen större båt så det löser väl sig nog. 150 kusar under huven borde ju funka.

När vi väl får garageplats med laddning om 2-3 år så kan vi fundera på att byta bil då om behovet finns, men tills dess känner vi att det här köpet är ett riktigt bra sådant baserat på våra behov och förusättningar. Räknar kallt med att den pallar med framtida körningar till fjällen med hund och ett eventuellt framtida andra barn, och med takbox på plats kommer vi vara den stereotypa svenska medelklassfamiljen i fjällen.

Tack för diskussion och kloka kommentarer!

3 gillningar