Hej forumet,
Jag och sambon kommer gissningsvis att inom kort behöva byta bil. Idag kör vi en Kia Picanto 2016, men vi väntar barn om några veckor och vi har dessutom en liten hund på 6kg som sitter i hundbur i bilen. Vi söker därför kollektivets vishet!
Just nu är det ganska (läs:väldigt) tight när vi testkört med två vuxna, hundbur över nedfällt säte, babyskydd i framsätet och ihopfälld barnvagn ovanpå buren. Det kommer inte dröja länge innan det är helt kört, och jag vill gärna ha en tanke på nästa steg innan vi tvingas ta det. Detta särskilt ifall vi skulle få för oss att skaffa ett till barn, för då är det ju verkligen kört.
Lite grundfakta med familjebilden i åtanke:
- Bor i Stockholm innanför tullarna.
- Parkerar på normalstor garageplats (står i kö för plats där laddning ingår, uppskattas få inom 1,5 år samt finns laddning på gatan utanför garaget).
- Vardagskörning idag (innan föräldraledighet) är främst sambon som några dagar i veckan behöver köra för jobbet, uppskattar ca 1h två ggr i veckan.
- Helgkörning är främst 1h körning enkel väg till lantstället varannan helg.
- Sällankörning är 2h enkel väg till sambons föräldrahem en gång i månaden. Två gånger per år körs 6h enkel väg till mitt föräldrahem.
- Båda spelar golf, även om det nog inte kommer ske med barn och hund i släptåg.
- Dragkrok är ett behov då vi har båt, samt måste köra allehanda större mängder trädgårdsavfall från landet till återvinningen.
Jag lutar mest mot en elbil då jag faktiskt gillar tekniken och bränsleekonomin (särskilt då den ingår i framtida garageplats), samt ett vad jag förstått är ett något lägre underhållsbehov än fossilbil. Båten är heller inte så stor och tung att elbilen inte får dra den.
Samtidigt finns det en otrolig säkerhet och igenkänning i fossilbilen, och även om vi inte kör några resor till fjällen om vintrarna just nu så kan det ju komma att ske i framtiden.
Vad är kollektivets input på viktiga frågor för oss att fundera på och är det någon i liknande situation som tagit motsvarande beslut? Har ni kanske direkta bilrekommendationer för oss?
Tack på förhand!