Som många andra här tror jag harvi läst Jans tråd om hur han resonerade med ny bil. Självklart inspirerades jag också av detta och har nu börjat funderat.
Status idag är att båda jobbar heltid och har idag en Passat Kombi -19 1.4 TSI som vi har haft i 3 år och har 130k i lån kvar på och 4år som planen ser ut. Vi kör max 1500 mil om året.
Att tänka på är att vi har barnvagn samt hundbur för en samojed som tar en hel del plats men vi kommer behöva takbox förr eller senare ändå
Personligen så hade jag känt mig bättre med en elbil ur miljö synpunkt men vet att det finns blandade åsikter om det. Det som också händer om 6 månader här är att vi kommer flytta till villa och ha möjlighet att ladda hemma men också att vi kommer gå ner i tid för att spendera mer tid med vår då 1,5 år gamla son.
Hade vi bara knegat så är privatleasing självklar men går vi ner i tid vill man samtidigt hålla nere utgifterna. Här börjar jag bli väldigt splittrad på vad som är bäst. För totalt skulle jag tro en Enyaq för oss hade varit billigare dem kommande 3 åren men ökar den konstansta månadskostnaden.
Någon som suttit i liknande sits eller har tips på hur man bör tänka här? Vi har bra med buffert och långsiktigt sparande för vår ålder. Vi är runt 25 år gamla kan vara bra info också
Om jag räknar på passaten du har så tänker jag att månadskostnaden ser ut enligt följande (möjligen att jag är ute och cyklar gällande service?):
Värdeminskning 2200
Service 400
Försäkring 400
Skatt 194
Soppa 1275
Totalt 4500 kr
Enyaqen kostar strax däröver vid 1500 mil/ år, men är förstås en häftigare bil. Passaten är ju en vansinnigt stor bil. Har enyaq lika generösa utrymmen?
Service är nog lågt räknat. Senast gick den på 8000kr… Vi betalar idag i amortering och ränta 3000 i månaden. 2600 av det är amortering.
Enyaq är mindre än passat ja i bagaget. Tyvärr är där ingen elbil direkt som matchar den. Finns kanske andra bilar med förmånlig privatleasing som hade passat oss.
Åk till en billig rostskyddsbehandlare (ca 1000 kr) och rostskydda bilen.
Behåll den sedan och kör den i minst tio år till.
Undvik att någonsin skaffa en andrabil och gör ni det så leasa den minsta mest patetiska elbilen ni kan hitta typ en Zoe eller MG.
När det gäller elbilar är det ytterligare anledning att leasa i stället för att köpa, de kommer att vara värda nada efter några år med tanke på vad ett nytt batteri eller en inverter kostar.
Det här var ju såklart tanken när vi köpte bilen att den ska köras minst 7 år. Andrabil kommer vi mest troligen aldrig behöva men där har vi också haft samma tanke som du nämner.
Då är min fråga om det är värt att betala av bilen tidigare eller bara fortsätta amorteringen i den takt vi kör. Räntan är på 3,5%.
Jag tror det bästa är att behålla en bil med så bra bang for the buck! Passat måste va en av dom mest prisvärda för den storleken och kvaliteten. Om du kan gå ner ett steg i storlek är ju Golf Sportcombi (inte så mycket mindre) kanske ännu mer prisvärd. Nackdelen med elbil är att ägandekostnaden inte riktigt slår en sån bil ännu, samt att man får stå i timmar i laddkö på storhelger om man vill åka nånstans då.
Service på märkesverkstad är otroligt överskattat. Kapitalförstöring. Särskilt om man som du, har en bra buffert. Man kanske kan lägga en liten peng på självriskeliminering istället?
Precis som tidigare skribenter i tråden skrivit; med dina körvanor kommer du inte hitta en lika stor elbil som går billigare än passaten.
Kan du tänka dig en mindre bil så finns det såklart massvis med fina alternativ. Om du dessutom kan tänka dej att lägga ett par hundralappar extra per månad kan du få en enyaq eller ioniq 5. Som utomstående är det lite svårt att ge några vettiga råd då det kommer ner till personlig preferens snarare än kronor och ören.
Du kanske ändå ska behålla passaten ett tag och se hur marknaden ser ut när du flyttat till laddare?
Ps. Jag köpte en passat i somras efter att ha gått igenom ungefär samma tankar som du verkar göra just nu.
Inget jag själv skulle köpa, men spontant skulle jag tänka att du får mer trygghet per krona i en sådan försäkring än på en märkesverkstad.
Någon som har större erfarenhet av fordonsbranschen kan säkert bidra till diskussionen här.
Hur ser körrutinerna ut? Om ni kör kortare sträckor ofta är kanske en plugin-hybrid ett steg att ta innan elbil? Exempel skulle kunna vara Skoda Octavia eller Superb. Passat finns säkert också men såklart dyrare.
Här är väl alla experter eniga om att batterierna i en elbil kommer hålla längre än själva bilen?
Vart har du hört att de kommer behöva bytas batterier? Vad räknar du för intervall på detta?
Det vanliga kommer vara 2mil för frun att ta sig till jobbet och sen är vi iväg en del på utflykter/träningar men då pratar vi ca 20-30mil. Kan vara mer men inte det vanliga.
Plug-in är absolut ett alternativ man har kollat på. Vi skulle kunna göra majoriteten på bara el.
Jag antar att reparationskostnaderna på en såpass ny bil är försumbara, men jag kan såklart ha fel.
Nuvarande passatmodell har funnits sedan 2015, så de flesta barnsjukdomar borde vara utlösta.
Fick nyligen byta bromsskivor på min bil. Visserligen efter 4 år men där gick de 5000 kr och gissar att jag kommer behöva byta däck inom 1-2 år och där går de väl 4000 kr.
9000 kr över 4 år blir ju 180-200 kr och gissar att de finns mer saker som kommer att dyka upp. Så helt försumbar tror jag inte den blir iaf inte om man vill ha någon sorts säkerhetsmarginal.