Hjälp mig tänka på hur vi ska göra med bil

Ja. Det kanske är bra att lägga på något. Å andra sidan ingår vinterdäck väldigt sällan i leasingerbjudandet.

Vi köpte våran första bil för åtta år sedan, ny. Vi tog då ett lån på större delen av bilen som vi betalade av på 4 år. När den var betald köpte vi en ny bil som vi också tog lån på fyra år på och fick ungefär samma månadskostnad på lånet. Vi hade tänkt byta igen i år då den andra bilen nu är betald men vi kommer att vänta till nästa sommar istället och förmodligen betala mera direkt då för att få ungefär samma månadskostnad på lånet trots att vi kommer att välja en större bil än den vi har nu.

Är det ekonomiskt fördelaktigt att göra så? NEJ! Bryr jag mig? Inte mycket.

Vi är helt ointresserade av att ha en äldre bil så att byta ganska ofta är det enda alternativet förutom att inte ha någon bil alls och det är egentligen inget alternativ heller.

Vi tog också och köpte en nyare bil än vad vi behövde då jag prioriterar säkerhet och komfort mer än jag trodde faktiskt. Samt att urvalet när man behöver så mycket mabageutrymme blir väldigt begränsat.

Det jag är ute efter nu är det mest fördelaktiga med hänsyn till miljön och ekonomin. Behålla nuvarande bil är såklart inget dåligt val och den är släpper inte ut mycket CO2 men hur bör man tänka med amorteringen isåfall?

Vi har just nu en mindre buffert på vanligt sparkonto som kan betala av 1/4 direkt. Är det värt att lägga ner mer pengar på amortering för att få den avbetald fast jag bara har 3,5% ränta?

Även räntan på lånet bör väl räknas in här, eller är jag ute och cyklar? Vid försäljning hade ju kapital frigjorts och lånet hade kunnat betalas tillbaka.

Du har rätt i det. Både räntekostnad och ev administrationskostnad. Har själv aldrig lånat till bil och har därför dålig uppfattning om vad kostnaden blir.

1 gillning

Kollat igen på en större bil då vi gärna campar med hund och barn så krävs plats.

Hittade nu Kia Sorento Phev med allt för 6200. Bra hopp upp från vår passat idag med månadskostnaden men får en större bil samt får tillbaka vår kontaktinsats på 50000kr.

Känns som en bra deal och bränslet kommer vi nog också ner på om vi fixar laddmöjlighet.

Alternativet är en Peugot 5008 men då får vi inte laddningsmöjlighet vilket känns bättre.

1 gillning

Hej!

Satt i liknande sits och köpte en ID4 (dock ingen hund). Service ca 140kr/mån oavsett milantal, vi köpte dock bilen på eget billån. Kör ca 1500-2000mil/år. Våra första 900mil har kostat oss 1,99kr/mil inkl publikladdning vilket är lägre än vad vi räknande med. Blir högre fasta kostnader iom avbetalning på bilen med de rörliga kostnaderna känns obefintliga jämfört med en ICE.

Vi vände nu faktiskt helt i vårt tankesätt. Istället för en stor bil som vi ska fylla ibland så bör vi kanske satsa på en billigare ladd eller ren elbil.

När vi sen ska ut och campa så är det takbox som gäller!

Kollar nu på Kia EV6 samt Ceed SW Laddhybrid. Lägre bil är trevlig om man ska ha takbox :slight_smile:

Är i en liknande sits. Vår Passat är ett par år äldre och nu börjar kostnaderna komma. Byte av DSG-olja, bromsar och nya däck… Skulle även vara skönt att inte behöva tanka diesel mer.

Fördelen är det stora bagageutrymmet. Med två barn, vagnar och packning behövs det när vi åker längre. Av de elbilar jag provkört (Ioniq, Enyaq och ID4) är ingen i närheten, även om Enyaqen väckt vissa ha-begär av andra skäl.

Takbox är ett intressant alternativ. Har du kollat upp hur mycket det påverkar förbrukningen? Kanske @Skogstomten har input i frågan?

Nej det har jag faktiskt inte kollat på hur mycket det skulle påverka.

Hur var Ioniq i bagaget? Den ska vara lite större än EV6.

Om man kör på takbox så är jag nöjd om vi får in hund, barnvagn och någon väska. Sen får resterande packning vara i takboxen.

Enyaq kan ju lasta en hel del och hade räckt om vi kör med takboxen men inte superbillig samt blir väldigt hög med takbox är min oro.

Ioniq 5 har ingen vindrutetorkare bak. Blir spännande att se om Ioniq 5 innehavare i slaskiga nordiska vintrar kommer ha någon nytta av backspegeln.

Jag upplevde det som mindre än på Enyaqen. Fördelen med Ioniq är dock att man kan flytta fram baksätet och därmed få större bagageutrymme. Men med två bilbarnstolar i baksätet är det frågan hur mycket det ger. Har inte provpackat, men är sugen på att göra det.

Jag tänker att man borde kunna flytta fram en hel del då den är väldigt stor i passagerardelen. Barnstol tar ju såklart plats men behöver inte sträcka på benen som en fullvuxen :slight_smile:

Ska nog iväg och testa Ioniq imorgon och Ceed SW PHEV idag. Vill ta steget fullt ut till el men frågan är om bil finns för det. Synd EV6 inte har justerbara säten bak, gillar den mer i utseende!

1 gillning

Beror på takbox, hastighet och vilken väg man vänder takboxen ryktas det om! Skulle säga att man typiskt kan räkna med ca 10-15%. Se t ex

Har för mig att baksätet på Ioniq5 kan skjutas 13,5 cm. En väldigt smart lösning som även funnits på enstaka vanliga bilar tidigare.

Upplever att EV6 har mindre bagage pga karossformen men den har istället skidlucka och ev lite större utrymme under golvet.

1 gillning

Gjorde faktiskt en killgissning på 10% så var ju inte helt fel på det!

Med tanke på detta var jag idag och kollade på Ceed SW PHEV vilket det lutar mot! Ska jämföra måtten med vår Passat samt provköra och testa ha barnvagnen i.

Får bli 3 år övergång med laddhybrid så går vi på elbil om 3 år istället :slight_smile:

Hej Jonathan
Ett litet inspel är att titta runt efter olika barnvagnar. Det är stor skillnad på hur kompakta dem kan bli (går ofta att enkelt montera isär i två delar) och vi använde själva en bra vagn som fick plats i en Toyota Aygos bagage (förstår att du inte letar efter en Aygo dock). Vill minnas att Brio var rejält stora men kommer inte ihåg vad vår kompakta hette. Detsamma gäller barnstolar som kan bli rejält stora med stödpinne. Det kan ju vara värt att lägga några tusenlappar på en riktigt kompakt barnvagn och barnstol om det minskar behovet av stor bil.

Vi kör id3. 2 vuxna 2 barn och vagn utan problem. Vi åkte iväg på en veckas semester i somras med bilen, allt fick plats.

Det hade säkert fungerat för oss också problemet är att vi har en stor hund som tar upp halva pagaget i vår Passat…

Nja, då blir det trångt.

Det här är ett jobbigare beslut ön vad det borde vara att välja bil!

@Skogstomten Här skulle man kanske anlita dig? Problem jag har är att hitta bil med rätt pris och rött lastutrymme och sen hur det ska finansieras. Dock inne på leasing för att slippa binda kapital.

Just nu är det här ett för stort beslut med allt annat så blir för mycket. Kanske ska ta hjälp där det finns! :blush: